Engelskt namn: Mathematics in grades F-3 for learning and teaching 1
Denna kursplan gäller: 2025-08-11 och tillsvidare
Kurskod: 6MN066
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik
Beslutad av: Tekniska-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2025-03-11
Kursen behandlar matematisk ämnesteori, ämnesdidaktik och -metodik, med fokus på arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 utgående från grundskolans uppdrag och styrdokument samt relevant forskning och beprövad erfarenhet. Här ingår såväl övergripande förhållningssätt och organisering av undervisning som specifika aktiviteter och praktiker. Vikten av god lärmiljö samt betydelsen av motivation och mindset för lärandet lyfts också fram liksom lärarens roll i att skapa goda förutsättningar för detta.
Innehållet behandlas och examineras i tre moduler enligt följande:
Modul 1: Mindset, lärmiljöer och styrdokument 3 hp. Här behandlas grundförutsättningar för att elever ska lyckas med matematiken samt hur styrdokumenten är organiserade och används som utgångspunkt för undervisningen
Modul 2: Grundläggande taluppfattning samt prealgebra och mönster 7 hp. Fokus är förståelsebaserad undervisning kopplad till de första tio talen, mönster och prealgebra samt för områdena relevanta matematikstudier.
Modul 3: Problemlösning 5 hp. Innehållet fokuserar på problemlösning som ett kreativt och tankeskapande område.
För godkänd modul förväntas studenten, utifrån styrdokument, relevant forskning och beprövad erfarenhet kunna:
Modul 1, 3 hp
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Modul 2, 7 hp
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Modul 3, 5 hp
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Undervisningen bedrivs dels via lärplattformen Canvas och dels via kursträffar online. Under kursen genomförs en fältstudie där studenten ansvarar för att genomföra didaktiska uppdrag med elever. Undervisningen bygger i betydande omfattning på de studerandes aktiva medverkan, individuellt och i grupp. Studenten ansvarar även för att tillgodogöra sig det matematiska innehållet i kursen.
Kursens förväntade studieresultat examineras i enlighet med nedanstående föreskrifter.
Examinationen sker genom följande prov:
Modul 1
Modul 2
Modul 3
För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga prov är godkända. Vid det muntliga seminariet samt ämnesteoretiska examinationer ges endast något av resultaten godkänt (G) eller underkänt (U). För skriftlig salstentamen samt den individuella skriftliga uppgiften ges något av resultaten väl godkänt (VG), godkänt (G) eller underkänt (U).
Kursbetyg beslutas först när alla prov är genomförda. För betyget väl godkänt (VG) krävs att den skriftliga salstentamen och den skriftliga individuella inlämningsuppgiften bedömts med resultatet väl godkänt (VG) samt att övriga uppgifter bedömts med resultatet godkänt (G).
Om någotdera av kursens prov bedömts med resultatet underkänt (U), sätts slutbetyget underkänt (U) på kursen under förutsättning att studenten genomfört en prestation på kursens samtliga prov.
Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyat prov.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas förnyat provtillfälle i enlighet med Umeå universitets Regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå (FS 1.1-2368-18). Det första omprovet erbjuds senast två månader efter ordinarie provtillfälle. Undantaget de fall då ordinarie prov äger rum i maj eller juni månad, då erbjuds istället ett första omprovstillfälle inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom erbjuds ytterligare minst ettomprov inom ett år från ordinarie provtillfälle.
I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.
En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (6 kap. 22 §, HF). Begäran om ny examinator ställs till prefekten vid institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen (1993:100) 6 kap. 6-8 §§ samt Umeå universitets Handläggningsordning för tillgodoräknande på grund- och avancerad nivå (FS 1.1-1230-20).
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Föreskrifter vid övergångar
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla.
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.