"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Matematik 4 för grundskolans årskurs 4-6, 7,5 hp

Engelskt namn: Mathematics 4 for Grades 4-6

Denna kursplan gäller: 2023-01-09 och tillsvidare

Kurskod: 6MN062

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Beslutad av: Tekniska-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2023-02-14

Innehåll

Kursen behandlar grundläggande begrepp inom statistik, kombinatorik och sannolikhetslära samt den matematiska förmågan att formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder. Utifrån relevant forskning och beprövad erfarenhet behandlar kursen vidare hur barn lär sig och utvecklar matematisk kunskap inom ämnesområdet. Digitala verktyg används både ur ett ämnesteoretiskt och ämnesdidaktiskt perspektiv. Allmänt gäller för kursen att dess matematiska innehåll är valt i syfte att stärka den studerandes egen kompetens.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för grundläggande begrepp inom beskrivande statistik, statistisk inferens, kombinatorik och sannolikhetslära,
  • med stöd i relevant forskning, beprövad erfarenhet och styrdokument, redogöra för grunder och förutsättningar för elevers matematikutveckling inom kursens innehåll,

Färdighet och förmåga

  • visa god förmåga att lösa matematiska uppgifter inom områdena kombinatorik, statistik och sannolikhetslära,
  • använda grundläggande statistiska begrepp om metoder för att hantera data,
  • beskriva och jämföra viktiga egenskaper hos statistisk information såsom genomsnittsvärden och spridningsmått samt kunna dra slutsatser om en population från ett stickprov,
  • planera undervisning utifrån tolkning av styrdokumentens syfte, mål och kunskapskrav,
  • använda digitala verktyg för att bearbeta och kommunicera statistiska resultat inom ämnesområdet,
  • med ett i huvudsak korrekt språk och adekvata begrepp kunna redogöra för sina kunskaper,

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • diskutera och värdera användande av statistiska metoder och resultat,
  • reflektera över de teoretiska perspektiv som behandlas i kursen.

Behörighetskrav

Univ: Kurser i matematik inom Grundlärarprogrammets inriktning mot grundskolans årskurs 4-6 omfattande minst 22,5 hp eller motsvarande

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av föreläsningar, datorlaborationer, seminarier och tillämpningsövningar.

Examination

Kursen examineras genom följande prov:

  • individuell skriftlig salstentamen,
  • individuell skriftlig inlämningsuppgift
  • redovisning och opponering av inlämningsuppgift
  • skriftliga reflektionsuppgifter i samband med seminarier
  • aktivt deltagande vid tillämpningsövningar och fältstudie
  • muntlig examination vid aktivt deltagande i seminarier

Den individuella skriftliga salstentamen samt den individuella skriftliga inlämningsuppgiften bedöms med något av resultaten väl godkänt (VG), godkänt (G) eller underkänt (U). Kursens övriga prov bedöms med något av resultaten godkänt(G) eller underkänt (U).

Betyg på kursens beslutas först när samtliga prov är genomförda. För betyget väl godkänt (VG) krävs utöver att samtliga prov bedömts med resultatet godkänt (G), även att den skriftliga inlämningsuppgiften och den skriftliga individuella salstentamen bedöms med resultatet väl godkänt (VG). Om någotdera av proven bedömts med resultatet underkänt (U), sätts betyget underkänt (U) på kursen under förutsättning att studenten genomfört en prestation på kursens samtliga prov.

Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyat prov.

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas förnyat provtillfälle i enlighet med Umeå universitets Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå. Det första omprovet erbjuds senast två månader efter ordinarie provtillfälle. Undantaget de fall då ordinarie prov äger rum i maj eller juni månad, då erbjuds istället ett första omprovstillfälle inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom erbjuds ytterligare minst ett omprov inom ett år från ordinarie provtillfälle.

I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.

En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (6 kap. 22 §, HF). Begäran om ny examinator ställs till prefekten vid institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik.

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande

Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen (1993:100) 6 kap. 6-8§§ samt Umeå universitets Handläggningsordning för tillgodoräknande på grund- och avancerad nivå.

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.



I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

Litteratur

Giltig från: 2023 vecka 32

Kurslitteratur

Beckmann Sybilla
Mathematics for elementary teachers with activities
5. ed. : Upper Saddle River : Pearson : 2017. : 1 volume :
ISBN: 9780134392790
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Finns endast som E-bok, ISBN: 9780134506609: https://nordics.pearson.com/products/mathematics-for-elementary-teachers-with-activities-5th-edition-e-book Rabattkod 20%: UMEABECKMANN5

Björklund Eva
Undervisa matematik : genomgångar, strategier, tips och aktiviteter årskurs 4-6
Första upplagan : Stockholm : Sanoma Utbildning : [2018] : 264 sidor :
ISBN: 9789152350034
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Matematik med dynamiskt mindset : hur du frigör dina elevers potential
Boaler Jo, Sjöwall Trodden Katarina
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & kultur : [2017] : 334 sidor :
ISBN: 978-91-27-81790-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Tal och Tanke 2 - Matematikundervisning från årskurs 4 till 6
Heiberg Solem Ida, Alseth Bjørnar, Nordberg Gunnar
Studentlitteratur AB : 2019 : 482 sidor :
ISBN: 9789144124070
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2022
[Stockholm] : Skolverket : [2022] : 262 sidor :
Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327784
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Övrigt: Artiklar och arbetsmaterial om ca 100 sidor tillkommer
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
Obligatorisk

Referenslitteratur

Häggblom Lisen
Med matematiska förmågor som kompass
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 252 s. :
ISBN: 9789144084381
Se Umeå UB:s söktjänst