Engelskt namn: Mathematics 1 for Early Years Classes and Grades 1-3
Denna kursplan gäller: 2023-01-09 och tillsvidare
Kurskod: 6MN057
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik
Beslutad av: Tekniska-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2022-11-14
I kursen behandlas, utifrån relevant forskning och beprövad erfarenhet, hur barn lär sig och utvecklar kunskaper inom grundläggande taluppfattning och geometri. Likaså behandlas styrdokumentens innehåll, upplägg och användning, lekens och miljöns betydelse för lärandet i matematik samt grundläggande kunskaper kring lektionsplanering.
Styrdokumenten uttrycker tydliga syften med matematikundervisningen. Denna kurs fokuserar på att lyfta fram betydelsen av kommunikations-, begrepps- och sambandsförmågorna samt hur dessa kan utvecklas genom undervisningen.
Matematiklärarrollen belyses och problematiseras utifrån både undervisning i förskoleklass och årskurs 1-3
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Univ: Grundlärare som profession, 6 hp, samt Att vara grundlärare (VFU), 1,5 hp, eller motsvarande
Kursens innehåll bearbetas genom litteraturstudier, föreläsningar, reflektionsuppgifter, seminarier, fältstudier, tillämpningsövningar och grupparbeten.
Reflektionsuppgiften, tillämpningsövningar, seminarier och fältstudier är obligatoriska. Vissa moment underlättas om studerande har tillgång till egen dator eller surfplatta. En av kursens tillämpningsövningar samt den ena fältstudien genomförs utomhus.
Kursen examineras genom följande prov:
Salstentamen utgår från vissa av kursens förväntade studieresultat (FSR) och varje FSR bedöms för sig. För godkänt resultat på salstentamen krävs det att samtliga FSR som examineras genom salstentamen bedöms uppnådda med godkänt resultat. Vid en eventuell omtentamen behöver studenten enbart skriva de delar av tentamen som motsvarar FSR som ännu inte uppnåtts.
För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga prov är godkända. Vid proven seminarium, tillämpningsövningar samt fältstudieuppgifterna ges endast något av resultaten godkänt (G) eller underkänt (U).
Salstentamen bedöms med resultaten väl godkänt (VG), godkänt (G) och underkänt (U).
Slutbetyg på kursen beslutas först när alla prov är genomförda. För betyget väl godkänt (VG) krävs utöver att samtliga prov bedömts med resultatet godkänt (G), även att salstentamen bedöms med resultatet väl godkänt (VG). Om någotdera av proven bedömts med resultatet underkänt (U), sätts slutbetyget underkänt (U) på kursen under förutsättning att studenten genomfört en prestation på kursens samtliga prov.
Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyat prov.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas förnyat provtillfälle i enlighet med Umeå universitets Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå. Det första omprovet erbjuds senast två månader efter ordinarie provtillfälle. Undantaget de fall då ordinarie prov äger rum i maj eller juni månad, då erbjuds istället ett första omprovstillfälle inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom erbjuds ytterligare minst ett omprov inom ett år från ordinarie provtillfälle.
I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.
En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (6 kap. 22 §, HF). Begäran om ny examinator ställs till prefekten vid institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen (1993:100) 6 kap. 6-8§§ samt Umeå universitets Handläggningsordning för tillgodoräknande på grund- och avancerad nivå.
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Föreskrifter vid övergångar
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
Matematik med dynamiskt mindset : hur du frigör dina elevers potential
Boaler Jo, Sjöwall Trodden Katarina
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & kultur : [2017] : 334 sidor :
ISBN: 978-91-27-81790-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Används i flera av matematikkurserna.
Häggblom Lisen
Med matematiska förmågor som kompass
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 252 s. :
ISBN: 9789144084381
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Används i flera av matematikkurserna.
Palmer Anna
Hur blir man matematisk? : att skapa nya relationer till matematik och genus i arbetet med yngre barn
Andra upplagan : Stockholm : Liber : [2020] : 136 sidor :
ISBN: 9789147138241
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tal och tanke : matematikundervisning från förskoleklass till årskurs 3
Solem Ida Heiberg, Alseth Bjørnar, Nordberg Gunnar
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 392 s. :
ISBN: 978-91-44-06846-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Används i flera av matematikkurserna.
Matematikundervisning i förskoleklass
van Bommel Jorryt, Palmér Hanna
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 110 sidor :
ISBN: 9789144132570
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ytterligare material som tillhandahålls genom institutionens försorg
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Kommentarmaterial till kursplanen i matematik
Stockholm : Skolverket : 2011 : 36 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32550-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Allmänna råd med kommentarer för planering och genomförande av undervisningen : för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan
Stockholm : Skolverket : 2011 : 45 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-86529-60-4
Se Umeå UB:s söktjänst
McIntosh Alistair
Förstå och använda tal : en handbok
1. uppl. : Göteborg : Nationellt centrum för matematikundervisning (NMC) : 2008 : 244 s. +e 1 CD-ROM + 1 bilaga :
ISBN: 978-91-85143-13-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Molander Kajsa
Att lära in matematik ute : 2
1. uppl. : Vimmerby : Outdoor teaching : 2012 : 256 s. :
ISBN: 978-91-979600-3-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Tänka, resonera och räkna i förskoleklass
Sterner Görel, Helenius Ola, Wallby Karin
Göteborg : NCM, Göteborgs universitet : 2014 : 201 s. :
ISBN: 9789185143252
Se Umeå UB:s söktjänst