Engelskt namn: Digitalization Management
Denna kursplan gäller: 2024-12-30 och tillsvidare
Kurskod: 2IN601
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Informatik: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för informatik
Beslutad av: Prefekten, 2024-10-24
Reviderad av: Prefekten, 2024-12-09
Modul 1. Digital reglering, 7,5 hp.
Digital reglering innefattar hur digitalisering i organisationer påverkas av statliga och överstatliga institutionella aktörer genom lagar och policyer. Kursmodulen behandlar olika syften med reglering och dess uttrycksformer genom jämförelse av både svenska och internationella förhållningssätt till digital reglering, samt utforskar hur sådana används för att hantera frågor om integritet, marknadsdominans, yttrandefrihet, desinformation och nya arbetsformer. Särskild vikt läggs på de motstridiga intressen som uppstår vid reglering av digitalisering och hur dessa kan förstås genom ett kritiskt perspektiv.
Modul 2. Arbetets digitalisering, 7,5 hp.
Användningen av digital teknik skapar nya förutsättningar för arbete och leder till förändringar på arbetsplatser. Kursmodulen behandlar hur nya tekniker, till exempel artificiell intelligens och sakernas internet, förändrar arbetsroller, samarbetsformer och organisationers flexibilitet. Fokus riktas mot hur arbetets digitalisering kan analyseras och förstås historiskt, i nutid och i framtiden, med särskild tonvikt på framväxande teknologier och deras påverkan på såväl organisation som individ. Vidare introduceras teoretiska perspektiv relevanta för att analysera och förstå frågeställningar om arbetets förändrade karaktär.
Modul 1. Digital reglering, 7,5 hp.
Vad gäller kunskap och förståelse förväntas studenten efter avslutad modul kunna:
1. Redogöra för olika internationella förhållningssätt till digital reglering.
2. Redogöra för digital reglering i en svensk kontext.
Vad gäller färdighet och förmåga förväntas studenten efter avslutad modul kunna:
3. Tillämpa teoretiska begrepp för att analysera policyer, lagar och annan reglering av digitalisering.
Vad gäller värderingsförmåga och förhållningssätt förväntas studenten efter avslutad modul kunna:
4. Analysera förutsättningar för digitalisering i relation till digital reglering.
5. Kritiskt reflektera över olika internationella regulatoriska förhållningssätt och deras konsekvenser för organisationers digitalisering.
Modul 2. Arbetets digitalisering, 7,5 hp.
Vad gäller kunskap och förståelse förväntas studenten efter avslutad modul kunna:
1. Redogöra för olika teoretiska perspektiv och begrepp relevanta för att förstå det digitaliserade arbetets förändrade karaktär.
Vad gäller färdighet och förmåga förväntas studenten efter avslutad modul kunna:
2. Tillämpa relevanta teoretiska begrepp för att analysera digitaliseringens inverkan på arbete.
3. Tillämpa metoder och tekniker för att undersöka framtida effekter av arbetets digitalisering.
4. Söka efter, identifiera och värdera för ämnesområdet relevant vetenskaplig litteratur.
Vad gäller värderingsförmåga och förhållningssätt förväntas studenten efter avslutad modul kunna:
5. Kritiskt värdera digital tekniks roll i relation till arbete.
För att antas till kursen krävs minst 90 hp i ett av ämnena informatik, datavetenskap, företagsekonomi, pedagogik, psykologi, statsvetenskap, sociologi eller motsvarande. Dessutom krävs Engelska 6/B.
Undervisningen bedrivs företrädesvis i form av föreläsningar, seminarier, samt handledning i samband med självstudier. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Vid behov introduceras och tillhandahålls nödvändiga datortillämpningar vilka studenterna ska använda på egen hand. Viss handledning kan ges i samband med användning av dessa tillämpningar. Undervisningen ges normalt på engelska. Goda kunskaper i skriftlig framställning och engelska är viktiga för att kunna tillgodogöra sig kursen. Under kursen har studenterna tillgång till ett antal av institutionens datorsalar.
Modul 1. Digital reglering, 7,5 hp.
Examinationsformerna som tillämpas är gruppuppgift, seminarium och individuell inlämningsuppgift. Som betyg på modulen ges väl godkänd, godkänd eller underkänd.
Modul 2. Arbetets digitalisering, 7,5 hp.
Examinationsformerna som tillämpas är skriftligt prov, seminarium och individuell inlämningsuppgift. Som betyg på modulen ges väl godkänd, godkänd eller underkänd.
De examinationsformer som tillämpas anges vid respektive kursmodul. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas normalt ytterligare ett provtillfälle i nära anslutning härtill. För den som ej är godkänd efter två provtillfällen, ges normalt möjlighet att deltaga i särskilda därpå följande uppsamlingstillfällen.
Som betyg på hela kursen ges väl godkänd, godkänd eller underkänd. För betyget godkänd på kursen erfordras minst betyget godkänd på alla ingående moduler. För betyget väl godkänd på kursen erfordras att båda moduler har bedömts som väl godkända.
En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator eller rättande lärare utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om byte av examinator eller rättande lärare handläggs av studierektor vid institutionen för informatik.
Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.
Bradford Anu
Digital empires. : the global battle to regulate technology
New York, NY : Oxford University Press : 2023 : 1 online resource (609 pages) :
Online access for UMUB
ISBN: 0197649270
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).
Bansler J.
Systems development research in Scandinavia: Three Theoretical Schools.
Ingår i:
Scandinavian journal of information systems
1989- : 1 : sid. 1-20 :
Scandinavian journal of information systems
Obligatorisk
Research on information systems development in Scandinavia-unity in plurality.
Lyytinen K., Livari J.
Ingår i:
Scandinavian journal of information systems
1989- : 10 : sid. 135-185 :
Scandinavian Journal of Information Systems
Obligatorisk
Zuboff S.
Automate - informate: The two faces of intelligent technology.
Ingår i:
Organizational dynamics
New York : American Management Association : 2000- : 14 : sid. 5-18 :
Organizational Dynamics
Obligatorisk
Brynjolfsson E.
The productivity paradox of information technology.
Ingår i:
Communications of the ACM
[New York] : Association for Computing Machinery : 1959- : 36 : sid. 66-77 :
Communications of the ACM
Obligatorisk
Strategic opportunities (and challenges) of algorithmic decision-making: A call for action on the long-term societal effects of 'datification'.
Newell S., Marabelli M.
2015 : 24 : sid. 3-14 :
The Journal of Strategic Information Systems
Obligatorisk
Zuboff S.
Big other: surveillance capitalism and the prospects of an information civilization.
Ingår i:
Journal of information technology
1986- : 30 : sid. 75-89 :
Journal of information technology
Obligatorisk
Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).