"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Måltidskultur - en introduktion, 7,5 hp

Engelskt namn: Meal Culture - an introduction

Denna kursplan gäller: 2023-05-22 och tillsvidare

Kurskod: 2MR061

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Måltids- och restaurangvetenskap: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Beslutad av: Föreståndaren, 2016-03-01

Reviderad av: Prefekten, 2022-11-14

Innehåll

Kursen är en introduktion till måltidsvetenskap där måltidens kultur står i centrum och där måltiden som fenomen studeras ur olika kontexter och aspekter. Studenten tränas i att applicera teoretiska tolkningsverktyg på måltiden för att kunna skapa mening och förståelse för hur en måltid kan upplevas och förstås i förhållande till det sammanhang den presenteras.

Kursen består av följande moduler:

  1. Introduktion till måltidskultur, 4.5 hp (Introduction to Meal Culture)
  2. Måltidskulturell undersökning, 3 hp (Meal Cultural Analysis)

Modul 1: Introduktion till måltidskultur, 4.5hp
Genom egna litteraturstudier samt inspelade föreläsningar tränas studentens förmåga att själv kunna identifiera, förklara och diskutera begrepp relevanta för måltidskultur och måltiden som fenomen. Studenten ska med hjälp av relevanta begrepp, teorier, eller hypoteser aktivt kunna diskutera måltiden som fenomen.

Modul 2: Måltidskulturell undersökning, 3 hp
I modulen tränar studenten på att självständigt applicera teorier, metoder och hypoteser relevanta för studier av måltidskulturer i ett verkligt sammanhang. Studenten tränas i att gestalta och reflektera över måltider grundade i kulturella föreställningar.
 

Förväntade studieresultat

Modul 1. Introduktion till måltidskultur, 4,5 hp
För godkänd modul ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • Redogöra för måltidens betydelse i olika samhälleliga sammanhang
  • Redogöra för måltiden som kulturellt och socialt uttryck

Färdighet och förmåga

  • Redogöra och diskutera måltiden som fenomen med hjälp av relevanta teorier eller hypoteser

Modul 2. Måltidskulturell undersökning, 3 hp
För godkänd modul ska den studerande kunna:

Färdighet och förmåga

  • Gestalta måltider utifrån givna kulturella normer och föreställningar

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Kritiskt diskutera och argumentera för händelser, fakta och mönster inom området måltidskultur i relation till måltiden som fenomen

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen är nätbaserad, tillgång till internet krävs.

Modul 1. Introduktion till måltidskultur, 4,5hp
Undervisningen bedrivs i form av inspelade föreläsningar och litteraturstudier
 

Modul 2. Måltidskulturell undersökning, 3 hp
Undervisningen bedrivs i form av litteraturstudier

Examination

Modul 1. Introduktion till måltidskultur, 4.5hp
Modulen examineras genom följande examinationer:

  • Individuell skriftlig tentamen i lärplattform (U eller G)
  • Skriftlig inlämningsuppgift (U eller G)

 

Modul 2. Måltidskulturell undersökning, 3hp
Modulen examineras genom följande examinationer:

  • Gestaltning av en måltid (U eller G)
  • Individuell skriftlig uppgift (U, G eller VG)

Hel kurs
För att bli godkänd på hel kurs krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För VG på hel kurs krävs VG på modul 2.

 

I följande text avser prov de examinationsformer som angivits ovan. Ett omprov ska erbjudas senast två månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av ordinarie prov har meddelats och studenten delgivits återkoppling på provet, exempelvis kopia av studentens tentamen. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med en annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i en sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

Studerande som underkänts vid ett provtillfälle har möjlighet att delta i förnyat prov vid minst fem provtillfällen. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på moment eller delar av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall. Prov baserad på denna kursplan kan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyad examination. I det fall kursplanen upphör att gälla eller genomgår större förändringar garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt den ursprungliga kursplanen under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande av kurs (helt eller delvis) kan prövas. Se universitetets regelverk och tillgodoräknandeordning. Ansökan görs på universitetet e-tjänst för tillgodoräknande. Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet.

 

Litteratur