Engelskt namn: Meals in Preschool and School - Pedagogical and Health Perspectives
Denna kursplan gäller: 2025-07-21 och tillsvidare
Kurskod: 6KN042
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Kostvetenskap: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för kost- och måltidsvetenskap
Beslutad av: Prefekten, 2025-02-26
Kursen vänder sig i huvudsak till personer som arbetar inom förskola och skola utan tidigare utbildning inom kostområdet. Kursen behandlar de kostråd som finns för barn och ungdomar. Studenten fördjupar sig i riktlinjer för måltider i förskola och skola och reflekterar kring måltiden som en social, fysisk och pedagogisk lärmiljö.
Kursen består av följande moduler:
Modul 1. Måltidens sociala och hälsomässiga funktion, 5 hp
Modulen behandlar vad barn och ungdomar äter enligt nationella kostundersökningar, de officiella kostråden kring vilken mat som är bra att äta för barn och ungdomar, samt vad som reglerar måltider i förskola och skola. Utöver detta ingår en fördjupning i måltidens fysiska och sociala lärmiljö kopplad till måltider i förskola och skola.
Modul 2. Måltiden som en integrerad del i förskolans och skolans pedagogiska verksamhet, 2,5 hp
I modulen planerar och beskriver studenten en aktivitet där måltiden i förskola och skola integreras i dess pedagogiska verksamhet. Opponering på en annan students arbete ingår.
Modul 1. Måltidens sociala och hälsomässiga funktion, 5 hp
För godkänd modul ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Modul 2. Måltiden som en integrerad del i förskolans och skolans pedagogiska verksamhet, 2,5 hp
För godkänd modul ska den studerande kunna:
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Kurser om minst 90 hp inom ett huvudområde varav minst 15 hp uppsats, eller motsvarande. Engelska och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier.
Modul 1. Måltidens sociala och hälsomässiga funktion, 5 hp
Undervisningen bedrivs i form av inspelade föreläsningar och icke obligatoriska digitala träffar.
Modul 2. Måltiden som en integrerad del i förskolans och skolans pedagogiska verksamhet, 2,5 hp
Undervisningen bedrivs i form av ett individuellt projektarbete, opponering på annan students projektarbete och en icke obligatorisk digital träff. Projektarbetet och opponeringen är obligatoriskt.
Modul 1. Måltidens sociala och hälsomässiga funktion, 5 hp
Modulen examineras genom följande examinationer:
Modul 2. Måltiden som en integrerad del i förskolans och skolans pedagogiska verksamhet, 2,5 hp
Modulen examineras genom följande examinationer:
Hel kurs
För att bli godkänd på hel kurs krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För VG på hel kurs krävs VG på modul 2.
I följande text avser prov de examinationsformer som angivits ovan. Ett omprov ska erbjudas senast två månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av ordinarie prov har meddelats och studenten delgivits återkoppling på provet, exempelvis kopia av studentens tentamen. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med en annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i en sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Studerande som underkänts vid ett provtillfälle har möjlighet att delta i förnyat prov vid minst fem provtillfällen. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på moment eller delar av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall. Prov baserad på denna kursplan kan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyad examination. I det fall kursplanen upphör att gälla eller genomgår större förändringar garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt den ursprungliga kursplanen under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande av kurs (helt eller delvis) kan prövas. Se universitetets regelverk och tillgodoräknandeordning. Ansökan görs på universitetet e-tjänst för tillgodoräknande. Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet.
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.