Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2024-05-20
Innehåll
Kursen innehåller självständigt författande av en uppsats inom ett av teologins delämnen: systematisk teologi och etik, historisk och praktisk teologi eller bibelvetenskap/exegetik. I uppsatsskrivandet ingår att avgränsa en forskningsuppgift, söka, analysera och kritiskt värdera källmaterial för att besvara forskningsuppgiften samt färdigställa en uppsats som presenterar utgångspunkter, process och resultat på ett korrekt och vetenskapligt sätt. Dessutom ingår att, utifrån uppsatsämnet, kunna bedöma dess vetenskapliga och samhälleliga relevans, samt eventuella etiska aspekter som arbetet med och publicerandet av uppsatsen kan medföra. Kursen fodrar god förmåga till självständigt arbete. Eftersom kursen fungerar som forskningsförberedande, uppmärksammas särskilt princip- och metodfrågor.
Förväntade studieresultat
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
redogöra för tillämplig teori och metod inom delämnet i relation till den valda problemformuleringen,
redogöra för de metodiska problem som aktualiserats under arbetsprocessen,
använda sig av ett akademiskt språk enligt de konventioner som används inom huvudområdet,
uppvisa kännedom om det aktuella forskningsläget inom ett självständigt valt delämnesområde.
uppvisa fördjupad metodkunskap.
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
visa förmåga att självständigt formulera ett forskningsproblem samt kritiskt analysera relationen mellan problemet och den valda metoden,
kritiskt analysera forskning inom delämnet relaterad till den valda uppgiften,
söka, värdera och kritiskt analysera källor och relevant information med lämpliga teorier och metoder,
kritiskt diskutera och relatera olika teoretiska positioner till varandra,
presentera en analys i uppsatsform som i fråga om språkanvändning, innehåll och form ansluter till de konventioner som finns inom huvudområdet,
visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för information samt diskutera vetenskapliga resonemang,
självständigt producera akademisk text.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
problematisera det valda problemet och resultatet samt den valda metoden,
argumentera för en viss hållning eller slutsats,
bedöma och värdera vetenskaplig argumentation inom delämnesområdet,
bedöma den vetenskapliga och samhälleliga relevansen hos forskningsproblem inom delämnet,
visa förmåga att identifiera behov av ytterligare kunskap.
Behörighetskrav
Univ: 120 hp i teologi vari kurserna Metoder och teorier inom teologi: kandidatkurs 15 hp och Kandidatuppsats i teologi 15 hp ska ingå samt minst 15 hp inom något av delämnena systematisk teologi och etik, historisk och praktisk teologi eller exegetik på avancerad nivå.
Undervisningens upplägg
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och handledning. På kursen är seminarierna obligatoriska utbildningsmoment.
På kurstillfällen där undervisning sker via internet sker undervisningen genom kursplattform och den studerande förväntas vid vissa tider kunna vara tillgänglig vid datoruppkoppling för seminarier och undervisning över kursplattformen.
Tekniska krav för att delta på internetkurs är; säker och bra internetuppkoppling, dator (mac/pc), webbkamera och mikrofon.
Den studerande har rätt till handledning under den period som den studerande är förstagångsregistrerad på kursen.
Examination
Uppsatsen ventileras vid seminarium och bedöms individuellt med betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. För att erhålla betyget Godkänd krävs godkänd uppsats samt godkänd muntlig ventilering av uppsatsen. För att erhålla betyget Väl godkänd krävs väl godkänd uppsats samt godkänd muntlig ventilering av uppsatsen.
Ett omprov ska erbjudas senast två månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studenternas tentamen är tillgänglig. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. Den som godkänts i prov får ej undergå förnyat prov för högre betyg.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas efter studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Övriga föreskrifter
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
I en examen får denna kurs inte inkluderas tillsammans med en annan kurs med liknande innehåll. Vid osäkerhet bör studenten konsultera studierektor vid Institutionen för idé- och samhällsstudier vid Umeå Universitet.
Litteratur
Giltig från:
2025 vecka 4
Att skriva en bra uppsats Rienecker Lotte, Stray Jørgensen Peter, Lagerhammar Ann Upplaga 4 : Stockholm : Liber : [2018] : 400 sidor : ISBN: 9789147113644 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Kurslitteratur väljs i övrigt i samråd med handledare utifrån uppsatsprojektets inriktning.