Reviderad av: Prefekten för Institutionen för idé- och samhällsstudier, 2022-10-06
Innehåll
Kursen innebär att man under handledning skriver ett självständigt uppsatsarbete i något av religionsvetenskapens delämnen: religionshistoria eller religionsbeteendevetenskap.
Uppsatsämne utformas i samråd med kursansvarig lärare och/ eller handledare. Studenten förväntas själv vara aktiv i formulerandet av uppsatsämne. Uppsatsen ska bidra med ny kunskap inom det valda temat. Uppsatsen ventileras vid ett uppsatsseminarium. Eftersom kursen fungerar som forskningsförberedande, uppmärksammas särskilt teori- och metodfrågor.
Kursen kan utgöra examensarbete för en ettårig Magisterexamen i religionsvetenskap men kan också ingå i en tvåårig Masterexamen.
Förväntade studieresultat
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
visa fördjupad kunskap och förståelse för olika vetenskapliga teorier och metoder som används inom forskningen för att lösa olika typer av religionsvetenskapliga problemställningar;
visa fördjupade kunskaper om den religionsvetenskapliga forskningsprocessen
visa kvalificerad kunskap om, och förståelse för betydelsen av, korrekt formalia och akribi i vetenskaplig textproduktion.
visa överblick och fördjupade kunskaper om det ämne som behandlas i uppsatsen samt
visa god förståelse för den aktuella religionsvetenskapliga litteraturen relevant för uppsatsämnet
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
visa förmåga att självständigt och kreativt identifiera och formulera en relevant, tydligt formulerad och väl avgränsad religionsvetenskaplig frågeställning i anslutning till en konkret forskningsuppgift som på ett väsentligt sätt bidrar till ämnets kunskapsutveckling;
visa förmåga att välja och hantera relevanta vetenskapliga metoder i förhållande till ett självständigt valt empiriskt material;
visa förmåga att självständigt planera och genomföra en kvalificerad forskningsuppgift inom givna tidsramar;
visa förmåga att muntligt och skriftligt presentera forskningsresultat så att olika grupper av människor, såväl nationellt som internationellt, kan tillgodogöra sig den;
visa förmåga att på ett stringent sätt argumentera för och emot olika ståndpunkter och slutsatser i förhållande till en vald forskningsuppgift.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
visa förmåga att utvärdera sitt eget och andras forskningsarbete inom det religionsvetenskapliga fältet;
visa medvetenhet om etiska aspekter på konkreta forskningsarbete;
visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används; samt
visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin egen kunskapsutveckling.
Behörighetskrav
105 högskolepoäng i religionsvetenskap/teologi där kandidatuppsats om 15hp inom religionsvetenskap med inriktning mot religionshistoria eller religionsbeteendevetenskap (religionspsykologi, religionssociologi eller religionspedagogik) eller en kandidatuppsats om 15 hp inom kursen Religionsvetenskap 3 ingår samt minst 15 hp kurser på avancerad nivå inom religionshistoria eller religionsbeteendevetenskap (religionspsykologi, religionssociologi eller religionspedagogik).
Engelska B/6 och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier (om kursen ges på svenska).
Undervisningens upplägg
Den studerande uppmuntras att delta i forskarseminarier därutöver anordnas uppsatsseminarier och/eller enskild handledning.
Ämnesvalet i kandidatuppsatsen styrs av vilka delämnen i religionsvetenskap studenten tidigare läst magisterkurs inom och/eller skrivit kandidatuppsats inom.
Den studerande har rätt till handledning under den period som den studerande är förstagångsregistrerad på kursen.
För studenter som läser kursen som internetkurs gäller att muntliga moment ibland genomförs i realtid, vilket kräver att studenter har tillgång till lämplig datautrustning (stabil och snabb internetuppkoppling, headset med hörlurar och mikrofon samt webkamera) samt har möjlighet att avsätta en fast tid för detta.
Examination
Examination av uppsats sker genom att uppsatsen läggs fram och ventileras vid uppsatsseminarium. Den studerande ska också i sin tur opponera på någon annan studerandes uppsatsarbete. Uppsatsen bedöms med betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd och Underkänd.
För studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ett omprov inom två månader efter ordinarie provtillfälle, för prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle samt ytterligare ett inom ett år, så kallat uppsamlingsprov. Den som godkänts i prov får ej undergå förnyat prov för högre betyg.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas efter studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
Litteratur
Giltig från:
2023 vecka 23
Att skriva en bra uppsats Rienecker Lotte, Stray Jörgensen Peter, Hedelund Lis 3., omarb. uppl. : Lund : Liber : 2014 : 349 s. : ISBN: 9789147111510 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album
Övrig litteratur fastställs i samråd med handledare.