"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Magisteruppsats i kulturanalys, 30 hp

Engelskt namn: Magister Thesis in Cultural Analysis

Denna kursplan gäller: 2025-01-20 och tillsvidare

Kurskod: 1KA073

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Kulturanalys: Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2020-09-03

Reviderad av: Prefekten för Institutionen för kultur- och medievetenskaper, 2024-08-27

Innehåll

Kursen ger en fördjupad orientering i och kunskaper om kulturteori, etnografiska metoder och etnografiskt fältarbete. I kursen ingår tillämpning och färdighetsträning, vilket omfattar planering och genomförande av en etnografisk fältstudie och författande av ett självständigt vetenskapligt examensarbete. Ett reflexivt betraktelsesätt samt förmåga att bedöma etiska aspekter av kvalitativa forskningsmetoder ingår. Kursen utgör ett examensarbete för en magisterexamen i kulturanalys.
 
Kursen består av följande moduler:
 
Modul 1: Kulturteoretisk fördjupning 7,5 hp
Cultural theoretical depth
Modulen syftar till fördjupad kunskap om aktuella nationella och internationella kulturteoretiska forskningsinriktningar inom kulturanalys. Studenterna väljer också självständigt ut en eller flera teoretiska inriktningar i relation till den egna magisteruppsatsen att fördjupa sig i.
 
Modul 2: Kvalitativa forskningsmetoder 7,5 hp
Qualitative research methods
Modulen ger fördjupade kunskaper i såväl etablerade som innovativa etnografiska metoder. Studenterna väljer också självständigt ut en eller flera metoder i relation till den egna magisteruppsatsen att fördjupa sig i.
 
Modul 3: Magisteruppsats 15 hp
Magister thesis
Kursen innebär att studenten under handledning skriver ett självständigt examensarbete i kulturanalys om 15 hp där studenten ska formulera en forskningsuppgift, skapa och analysera ett empiriskt material samt presentera detta i form av ett vetenskapligt examensarbete med god teoretisk nivå. Skrivandet som process utgör en central del i uppsatsarbetet.

Förväntade studieresultat

Studenten ska efter avslutad kurs kunna

Kunskap och förståelse

  • djupgående diskutera teoretiska och metodologiska inriktningar inom etnografiskt fältarbete,
  • visa fördjupad kunskap om olika metoders styrkor och svagheter i relation till aktuella diskussioner om kulturteori och forskningsetik,
  • uppvisa överblick över och fördjupade kunskaper i det ämne och den vetenskapliga litteratur som behandlas i uppsatsen.

Färdigheter och förmåga

  • självständigt diskutera relationen mellan metodval och teoretiska perspektiv i förhållande till specifika forskningsfrågor,
  • kritiskt reflektera över såväl traditionella som innovativa etnografiska metoder,
  • självständigt identifiera och formulera en forskningsuppgift och argumentera för det valda ämnets relevans,
  • självständigt genomföra ett fältarbete,
  • självständigt bearbeta och strukturera/analysera källmaterial,
  • visa god förmåga att skriva en väl disponerad kulturanalytisk uppsats av god språklig kvalitet inom givna tidsramar.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • självständigt identifiera, applicera och bedöma etiska aspekter i kulturanalytiska forskningskontexter,
  • visa ett utvecklat reflexivt förhållningssätt i fråga om metodförfarande,
  • utifrån teoretiska och etiska perspektiv samt mot bakgrund av tidigare forskning reflektera kring och problematisera den egna undersökningens resultat,
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap,
  • kritiskt granska vetenskapliga texter.

Behörighetskrav

Kandidatexamen i kulturanalys eller motsvarande. Svenska och engelska för grundläggande behörighet för högskolestudier.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, självstudier, handledning individuellt och/eller i grupp. Om kursen består av enstaka studenter eller om den ges via internet kommer undervisningen att bestå av självstudier och handledning. I de fall närvaro vid seminarier är obligatoriska, det vill säga av examinerande karaktär, anges detta särskilt i schemat.

Studenten har rätt till handledning enbart under den tidsperiod som uppsatskursen omfattar. För den som är registrerad på kurs och har en funktionsnedsättning finns resurser för särskilt stöd. Kontakta Studentcentrum för mer information.

Examination

Modul 1. Kulturteoretisk fördjupning (7,5 hp) 
Modulen examineras genom ett skriftligt paper om 8-10 sidor där kurslitteratur och fördjupning diskuteras i relation till det egna problemområdet. Betygsskalan för paper är Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). För att erhålla betyget Godkänd på hela modulen krävs betyget Godkänd på paper. För att erhålla betyget Väl godkänd på modulen krävs betyget Godkänd på paper. 

Modul 2: Kvalitativa forskningsmetoder 7,5 hp  

Modulen examineras genom ett skriftligt paper om 8-10 sidor, där kurslitteratur och egen fördjupning diskuteras i relation till det egna problemområdet. Betygsskalan för paper är Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). För att erhålla betyget Godkänd på hela modulen krävs betyget Godkänd på paper. För att erhålla betyget Väl godkänd på modulen krävs betyget Godkänd på paper. 

Modul 3: Magisteruppsats (15  hp) 

Modulen examineras genom en magisteruppsats som ventileras vid ett obligatoriskt seminarium. Därtill ingår även att genomföra en opposition på en annan students uppsats vid nämnda seminarium. Betygsskalan för seminarium och magisteruppsats Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). För att erhålla betyget Godkänd på hela modulen krävs betyget Godkänd på seminarium och magisteruppsats. För att erhålla betyget Väl godkänd på modulen krävs betyget Väl godkänd på seminarium och magisteruppsats. 

För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare ett provtillfälle senast två månader efter det ordinarie provtillfället (tre månader efter provtillfället om det ordinarie provtillfället är i maj eller juni), samt ett uppsamlingsprovtillfälle inom ett år från det ordinarie provtillfället. Den som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för högre betyg. 
 
En student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är ej tillåtet.  

 

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten. 

 
För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska delmoment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att studenten fått detta betyg på moduler om minst 22,5 hp.  

 

Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen har rätt att examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för kursen, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om byte av examinator ställs till studierektor vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper. 
 

 
Tillgodoräknande
Den student som önskar tillgodogöra utbildning som inhämtats vid annan institution eller annan högskola (svensk/utländsk) skall göra detta i den ordning som beskrivs i beslutet Tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet (Dnr. 545-3317-02).
 
Ansökan om tillgodoräknande ska göras skriftligt. I ansökan ska anges vilken modul eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Övriga föreskrifter

I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med en annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektor vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.

Litteratur

Giltig från: 2025 vecka 4

Observera att kurslitteratur kan tillkomma enligt lärares anvisningar, dock senast två månader före kursstart.

Modul 1: Kulturteoretisk fördjupning

Aktuella studier meddelas vid kursstart.

Studenten väljer i samråd med lärare egen litteratur motsvarande cirka 400 sidor

Modul 2: Kvalitativa forskningsmetoder

Telling Stories: Reflexivity, Queer Theory, and Autoethnography
Adams Tony, Holman Jones Stacy
Cultural Studies. : 2011 :
Critical Methodologies, 11(2) 108–116
Obligatorisk

Digital ethnography : principles and practice
Pink Sarah, Horst Heather, Postill John, Hjorth Larissa, Lewis Tania, Tacchi Jo
1st edition. : London : SAGE : 2016. : 202 s. :
ISBN: 978-1-4739-0237-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Innovations in Ethnographic Methods
Seligman Linda J, Estes Brian P
American Behavioral Scientist, : 2020 :
Innovations in Ethnographic Methods. American Behavioral Scientist, Vol. 64(2) 176–197
Obligatorisk

Studenten väljer i samråd med lärare egen litteratur motsvarande cirka 400 sidor

Modul 3: Magisteruppsats

Studenten väljer litteratur i samråd med handledare.