"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Magisteruppsats i företagsekonomi I

A warm welcome to studies at the Umeå School of Business, Economics and Statistics! In this welcome letter, you will find important information that you need before the course starts.

Så här börjar du

  • 1. Andra antagningsbeskedet

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats eller vill stå kvar som reserv behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.

    Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud via Ladok (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Se vilket stöd du kan få och hur du ansöker.

  • 2. Aktivera ditt Umu-id och MFA

    Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.

    Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Ditt Umu-id behöver du när du ska:

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

  • 3. Registrera dig på kursen

    You need to register on campus, open between September 15 to Novemeber 1. To be able to sign the registration list you need to come by our office at the program advisor corridor.

    It is important that you register within the timeframe and according to this instruction. If you do not register as instructed you will lose your seat at the course.

  • 4. Börja kursen

    The course starts Novemeber 1

    Tid: According to agreement

    Plats: According to agreement

    The schedule will be planned together with your supervisor.

    Thesis mingle

    The course is normally written in pairs of two students. To help you find a partner to write with we will host a thesis mingle before the course starts. More information and an invitation will be sent out at the start of the semester. Further down in the welcome letter there are more information about how you can start looking for a thesis partner right now.

Om kursen

  • Course Syllabus with Course Literature

    The course syllabus describes, among other things, what a course is about, what is required to be eligible, what you are expected to know upon completing the course (learning outcomes), and how you will be assessed. In the syllabus, you will also find the course literature. You can find links to both the syllabus and the course literature under the heading Course start above.

    You can also find all course syllabi through the Course Syllabus Search tool, by entering either the course name or course code.

  • Thesis manual and instructions

    In the thesis thesis manual on our webpage you will find important information regarding thesis writing, supervision, opposition and other recommendations.

    Theses in Business Administration are normally co-written by two authors. It is not possible for two students in a thesis team to write one and the same thesis on differing levels (for example 2nd year Master's thesis and Degree Projects) or of different length (for example 2nd year Master's thesis 15 credits and 30 credits).

    Please use the following two systems to inform your fellow students about your research interest (if you are still in need of a thesis partner) or inform us directly about your research team if you have already teamed up.

    1) Research interest system (to find a thesis partner)

    2) Inform us about your formed thesis team

  • Some important websites

    Umeå University Student Website
    The student website at Umeå University provides essential information that will be beneficial both before and during your studies. Here, you can access schedules, Ladok (for course registration and exam sign-ups), Canvas, and Microsoft 365.

    Click here to get to the Student Website

    Umeå School of Business, Economics and Statistics Student Website
    Umeå School of Business, Economics and Statistics has a dedicated student website where we provide information tailored to our students. Here, you can find details about studying abroad, internships, and thesis projects, along with contact information for our student affairs team.

    Click here to get to the USBE Student Website

    Canvas Learning Platform
    Canvas is the university's learning platform and the site you will likely use the most during your studies. Here, you can access course content, communicate with instructors, and submit assignments. Typically, each individual module of a course has its own Canvas page, which you will have access to by the start of the module.

    Click here for more information about Canvas

    MazeMap - Finding Your Way on Campus
    As a newcomer to the university, it can be challenging to navigate the campus before you become familiar with it. To assist you, there's the digital map MazeMap, where you can easily search for rooms you can't find.

    Click here to get to MazeMap

    Student Aid (CSN)
    If you have questions regarding student aid, please contact CSN directly!

Ny vid Umeå universitet

  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

  • Beställ ditt UMU-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om UMU-kortet på en gång

  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.

    IT-tjänster – här kommer du igång

  • Ta hjälp av en studievägledare

    Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.

    Studievägledningen hjälper dig hitta rätt

  • Bibliotekets tjänster

    Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.

    Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans

  • Fråga Infocenter om något krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig med dina frågor.

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)