TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Välkommen till Pedagogiska institutionen! Du är antagen till Magisterkurs i idrottspedagogik, 30 hp, men innan du kan börja måste du göra några saker innan kursstart. Här får du veta vad du måste göra och när. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan.
Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.
Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Ditt Umu-id behöver du när du ska:
För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.
MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.
Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
Webbregistrering
Du behöver registrera dig själv på kursen via Ladok för studenter som du når via Studentwebben från och med 8 januari. Detta behöver du göra för att bekräfta att du önskar delta på kursen.
Webbregistreringen är öppen 8 januari - 16 januari. Det är viktigt att du registrerar dig under den perioden, annars kan du förlora din studieplats.
För att kunna logga in på Studentwebben (och senare även din kurssida) behöver du ett aktivt Umu-id. Läs och aktivera Umu-id:
Aktivera ditt Umu-id.
Läs och aktivera Umu-id: https://www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/it-tjanster/umu-id/.
Canvas
Du får tillgång till kursen i lärplattformen Canvas samma dag som webregistreringen öppnar. Observera att informationen på kurssidan kan komma att uppdateras närmare kursstart.
OBS! Har du tidigare haft en registrering på samma kurskod behöver du kontakta vår administratör för att få hjälp med din registrering (se kontaktinformation längre ned i detta välkomstbrev).
Har du villkorlig behörighet (VI) på din antagning till kursen behöver du intyga att du uppfyller behörigheten innan du kan registrera dig på din kurs. Senast kursstart måste du intyga din behörighet till studievägledaren.
Kursstartsinfo
Under måndagen den 15 januari öppnas kurssidan på kursplattformen så att du kommer åt det material du ska använda på den inledande modulen, Pedagogiska forskningsprocesser och metoder III, 15 hp. Ansvarig lärare kommer under dagen skriva och hälsa välkommen i informationsforumet, men du förväntas INTE vara uppkopplad en viss tid den 15 januari för något intropass. Istället kan du under dagen logga in på kursplattformen och kursens sida och ta del av det material som finns och t.ex. börja lägga upp hur du vill ta dig an litteraturen, läsa igenom schemat och läsa hur respektive uppgift under modulen kommer vara upplagd.
Kursplan
I kursplanen finns information om kursens innehåll och upplägg samt i litteraturlistan vilka böcker eller artiklar du ska läsa till respektive modul. Tänk på att ordna böckerna i god tid innan varje modul startar.
Kursupplägg
Under kursens första fem veckor är fokus på vetenskaplig metod på 100% studietakt. Efterföljande 10 veckor kommer 50% av tiden läggas på vetenskaplig metod parallellt med att börja arbeta med magisteruppsatsen på 50% studietakt. Kursens sista fem veckor fokuseras arbetet på uppsatsen på 100% studietakt.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och handledning som baseras på individuella uppgifter. Kursen ges som internetkurs utan fysiska träffar. När under arbetsdagen/-veckan du gör uppgifter är upp till dig så länge du håller dig till sluttiden för inlämningar. Undervisning och handledning bedrivs med hjälp av informations- och kommunikationsteknik. Handledningsresursen ska primärt nyttjas under den termin då kursen ges men kan också nyttjas under efterföljande termin för efterarbete och eventuella kompletteringar.
Kommunikationen mellan er studenter och lärarna kommer främst att ske via lärplattformen. I lärplattformen Canvas kommer du att få tillgång till kursens uppgifter, information om kurslitteratur och stöd i form av resurser, exempelvis föreläsningar och diskussionsforum.
Att vara aktiv i diskussionsforum är något vi redan nu vill lyfta som en mycket viktig del för en lyckad distansutbildning. Under kursens gång kommer du säkert ha en hel del frågor och det blir ditt ansvar som student att våga fråga om hjälp. Detta kan ske genom att använda diskussionsforum. Där kan ni studenter ge varandra stöd och hjälpa varandra när så är möjligt. Lärarna tar också del av vad som skrivs i diskussionsforumen, vilket innebär att de också svarar på frågor. Ställ gärna generella frågor till lärarna i forumet "Frågor till lärarna", så kan fler på kursen ta del av svaren.
Se mer info om digitala studiestartsföreläsningar på länk nedan.
Övergripande kursfrågor så som studieplanering, behörighet mm kan du ställa till vår studievägledare på: info.pedag@umu.se
Frågor av administrativ karaktär, så som registrering, intyg mm kan ni ställa till vår administratör på: administration.pedag@umu.se
Du når även studievägledningen via kontaktformuläret längst ner på den här sidan.
Under jul/nyår så kan du alltid ställa dina frågor till vårt Infocenter
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Beställ ditt UMU-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Tillgång till hela Microsoft Office 365
När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.
Ta hjälp av en studievägledare
Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.
Bibliotekets tjänster
Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.
Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans
Fråga Infocenter om något krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.