"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Logopedi i habiliterande verksamhet, 9 hp

Engelskt namn: Speech and language pathology in lifelong disabilities

Denna kursplan gäller: 2018-09-03 och tillsvidare

Kurskod: 3LO072

Högskolepoäng: 9

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Logopedi: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Logopedi

Beslutad av: Programrådet för logopedprogrammet (PRLP), 2017-11-29

Innehåll

Kursen innebär en fördjupning, breddning och tillämpning av kunskaper förvärvade inom ämnesområdena lingvistik, psykologi, medicin och logopedi och skall utveckla studentens förmåga att integrera och använda dessa i teori och senare klinisk tillämpning i logopediskt arbete med personer med funktionshinder från barndomen in i vuxen ålder. I kursen behandlas utveckling av tidig kommunikation och tidiga signaler på avvikelser och logopedens roll i teamarbetet kring stimulering av tidig kommunikation; hur olika funktionshinder påverkar personers förmåga att utveckla språk och kommunikation; logopedisk utredning och intervention inom habiliterande verksamhet. Relevant lagstiftning behandlas också. Vidare behandlas artikulations- och nasalitetsstörningar relaterade till läpp-käk-gomspalter (LKG-spalt) och nasalitetsstörningar av andra orsaker samt utredning och intervention för detta. I samband med detta behandlas även normal och avvikande bettutveckling samt ortodontisk och plastikkirurgisk behandling vid LKG-spalt.

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:

  • redogöra för konsekvenserna av funktionshinder på personens tal-, språk- och kommunikationsförmåga i närmiljön, samhället och möjligheter till delaktighet som samhällsmedborgare
  • redogöra för effektivare kommunikation för personen med språk- och kommunikationsstörning i samband med funktionshinder och samtalspartnern
  • beskriva konsultativt arbetssätt, nätverksarbete och teamarbete
  • redogöra för konsekvenserna av läpp-, käk-, gomdefekter samt nasalitetsstörningar på patientens tal
  • beskriva vårdkedjor för de aktuella grupperna
  • redogöra för fakta om olika funktionshinder inklusive LKG-spalt
  • redogöra för den normala bettutvecklingen, de viktigaste avvikelserna i bettutveckling inklusive samband växtmönster och bettfunktion
  • beskriva översiktligt ortodontisk och plastikkirurgisk behandling vid läpp-käk-gom-spalt

Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs skall studenten visa förmåga att självständigt
 

  • redogöra för utredning och diagnostik av språk och kommunikation hos personer med olika former av funktionshinder från barn till vuxen ålder
  • analysera och värdera undersökningsresultat gällande tal- språk-, röstförmåga hos personer med funktionshinder eller LKG-spalt/nasalitetsstörningar.
  • kunna ge förslag på och motivera olika former av intervention för att stötta språkutvecklingen och optimera kommunikationsförmågan inklusive utifrån ett ICF perspektiv.
  • kunna redogöra för olika former av alternativ och kompletterande kommunikation och kognitionshjälpmedel och diskutera dessa i relation till språklig kompetens och utveckling
  • undersöka oralmotorik med avseende på ät- och sväljfunktion, pröva åtgärder som underlättar den funktionshindrades matsituation och utvärdera resultatet
  • planera information och rådgivning till närstående och personal

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs skall studenten visa förmåga
 

  • att i undervisningssituation ge information, rådgivning och vägledning
  • att söka och utvärdera kunskap inom området på vetenskaplig nivå
  • att i undervisningssituation utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området
  • att visa medvetenhet om behovet av att fortsätt utveckla förutsättningarna för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet
  • identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och kunna ansvara för den egna kunskaps- och färdighetsutvecklingen att kunna använda sin egen röst i röstbehandling av patienter
  • reflektera över den egna utvecklingen inom området

Behörighetskrav

Godkända kurser i logopedprogrammets termin 1-5 (150 hp) samt genomgångna kurser i termin 6 eller motsvarande. Kunskaper i engelska och svenska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till högskolestudier på grundnivå.

 

Undervisningens upplägg

Undervisningen ges i form av föreläsningar, workshops, grupparbeten och kliniska seminarier. Alla kursmoment utom föreläsningar förutsätter aktivt deltagande och är obligatoriska.

Examination

Kursen examineras individuellt i form av skriftliga tentamina och vid muntlig och skriftlig redovisning vid seminarier. Omtentamen anordnas tidigast 10 arbetsdagar efter att resultatet från första tentamenstillfället meddelats och senast två månader efter ordinarie prov. Den som har underkänts två gånger i prov har rätt att hos programrådet begära annan examinator att bestämma betyg. I övrigt hänvisas till utbildningsplan för logopedprogrammet.

I de fall obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas ersätts de med annan uppgift, vars omfattning och innehåll står i proportion till det missade obligatoriska momentet.

 

Övriga föreskrifter

Kursen ges inom logopedprogrammet.

Litteratur

Giltig från: 2018 vecka 36

Obligatorisk litteratur

Dessutom tillkommer artiklar som meddelas vid kursstart

Pediatric swallowing and feeding : assessment and management
Arvedson Joan C, Brodsky Linda
2. ed. : San Diego : Singular Thomson Learning : cop. 2002 : 644 s. :
ISBN: 0-7693-0076-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Augmentative & Alternative Communication. Fjärde upplagan. Del 1 och del 2 i boken
Beukelman D, Mirenda P
Paul H. Brookes Publishing Co. : 2013 :
Obligatorisk

Clinical management of motor speech disorders in children. Kapitel 7
Caruso A J, Strand E
USA: Thieme Medica Pub : 1999 :
Obligatorisk

Tidiga kommunikations- och språkinsatser till förskolebarn. Rapport (finns på kurssajten i Cambro)
Eberhart B, Forsberg J, Fäldt A, Nilsson L, Nolemo M
Föreningen Sveriges Habiliteringschefer : 2014 :
Obligatorisk

Kap 28 (Oralmotoriska störningar hos barn och ungdomar) Kapitel 29 (Talstörningar av anatomiskt/strukturella orsaker hos barn och ungdomar) Kapitel 35 (AKK) Kapitel 37 (Ätsvårigheter hos barn och ungdomar)
Hartelius L, Nettelbladt U, Hammarberg B
Studentlitteratur : 2008 :
Obligatorisk

Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i teori och praktik
Heister Trygg B, Andersson I
Hjälpmedelsinstitutet, Stockholm : 2009 :
Obligatorisk

Cleft Palate Speech. Assessment and Intervention (fulltextversion tillgänglig på nätet via universitetsbiblioteket)
Howard S, Lohmander A (red)
Wiley-Blackwell : 2011 :
Obligatorisk

Barn, familj, funktionshinder. Utveckling och habilitering. Sid 181-218
Möller A, Nyman E
Liber : 2003 :
Obligatorisk

KomIgång - en föräldrakurs om kommunikation och kommunikationsstöd. Kursbok.
Thunberg G, Carlstrand A, Claesson B, Rensfeldt Flink A
Västra Götalandsregionen. Habilitering & Hälsa. : 2011 :
Boken kan beställas här:
Obligatorisk

Zander E
Kommunikation ur Mångsidiga intensiva insatser för barn med autism i förskoleåldern (rev 2006) (finns på kurssajten i Cambro)
Rapport från Föreningen Sveriges habiliteringschefer : 2004 :
Obligatorisk

Referenslitteratur

Barnhabilitering vid rörelsehinder och andra neurologiskt betingade funktionshinder
Nordqvist Margareta, Bille Bo, Olow Ingemar, Annerén Göran
2., [rev. och utök.] uppl. : Stockholm : Liber : 1999 : 400 s. :
ISBN: 91-47-04922-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Heister Trygg B
GAKK - Grafisk AKK. Om saker, bilder och symboler som Alternativ och Kompletterande Kommunikation
Södra regionens kommunikationscentrum (SÖK) : 2005 :
SÖK:

Heister Trygg B
TAKK - Tecken som AKK
Umeå: Specialpedagogiska institutet : 2003 :

Feeding Problems in Children. A practical guide. 2nd edition
Southhall A, Schwartz A
Radcliffe : 2010 :

Habilitering : tvärprofessionellt arbete med barn och ungdomar som har utvecklingsmässiga funktionsnedsättningar
Berndtsson Margareta Brandin, Tetzchner Stephen von, Hesselberg Finn, Schiørbeck Helle
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 559 s. :
ISBN: 9789144071848
Se Umeå UB:s söktjänst

Yorkston Kathryn M.
Management of motor speech disorders in children and adults
3. ed. : Austin, Tex. : Pro-Ed : cop. 2010 : xiii, 576 p. :
ISBN: 978-1-4164-0434-7 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst