Engelskt namn: Speech and language pathology in lifelong disabilities
Denna kursplan gäller: 2018-09-03 och tillsvidare
Kurskod: 3LO072
Högskolepoäng: 9
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Logopedi: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Logopedi
Beslutad av: Programrådet för logopedprogrammet (PRLP), 2017-11-29
Kursen innebär en fördjupning, breddning och tillämpning av kunskaper förvärvade inom ämnesområdena lingvistik, psykologi, medicin och logopedi och skall utveckla studentens förmåga att integrera och använda dessa i teori och senare klinisk tillämpning i logopediskt arbete med personer med funktionshinder från barndomen in i vuxen ålder. I kursen behandlas utveckling av tidig kommunikation och tidiga signaler på avvikelser och logopedens roll i teamarbetet kring stimulering av tidig kommunikation; hur olika funktionshinder påverkar personers förmåga att utveckla språk och kommunikation; logopedisk utredning och intervention inom habiliterande verksamhet. Relevant lagstiftning behandlas också. Vidare behandlas artikulations- och nasalitetsstörningar relaterade till läpp-käk-gomspalter (LKG-spalt) och nasalitetsstörningar av andra orsaker samt utredning och intervention för detta. I samband med detta behandlas även normal och avvikande bettutveckling samt ortodontisk och plastikkirurgisk behandling vid LKG-spalt.
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs skall studenten visa förmåga att självständigt
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs skall studenten visa förmåga
Godkända kurser i logopedprogrammets termin 1-5 (150 hp) samt genomgångna kurser i termin 6 eller motsvarande. Kunskaper i engelska och svenska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till högskolestudier på grundnivå.
Undervisningen ges i form av föreläsningar, workshops, grupparbeten och kliniska seminarier. Alla kursmoment utom föreläsningar förutsätter aktivt deltagande och är obligatoriska.
Kursen examineras individuellt i form av skriftliga tentamina och vid muntlig och skriftlig redovisning vid seminarier. Omtentamen anordnas tidigast 10 arbetsdagar efter att resultatet från första tentamenstillfället meddelats och senast två månader efter ordinarie prov. Den som har underkänts två gånger i prov har rätt att hos programrådet begära annan examinator att bestämma betyg. I övrigt hänvisas till utbildningsplan för logopedprogrammet.
I de fall obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas ersätts de med annan uppgift, vars omfattning och innehåll står i proportion till det missade obligatoriska momentet.
Kursen ges inom logopedprogrammet.
Dessutom tillkommer artiklar som meddelas vid kursstart
Pediatric swallowing and feeding : assessment and management
Arvedson Joan C, Brodsky Linda
2. ed. : San Diego : Singular Thomson Learning : cop. 2002 : 644 s. :
ISBN: 0-7693-0076-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Augmentative & Alternative Communication. Fjärde upplagan. Del 1 och del 2 i boken
Beukelman D, Mirenda P
Paul H. Brookes Publishing Co. : 2013 :
Obligatorisk
Clinical management of motor speech disorders in children. Kapitel 7
Caruso A J, Strand E
USA: Thieme Medica Pub : 1999 :
Obligatorisk
Tidiga kommunikations- och språkinsatser till förskolebarn. Rapport (finns på kurssajten i Cambro)
Eberhart B, Forsberg J, Fäldt A, Nilsson L, Nolemo M
Föreningen Sveriges Habiliteringschefer : 2014 :
Obligatorisk
Kap 28 (Oralmotoriska störningar hos barn och ungdomar) Kapitel 29 (Talstörningar av anatomiskt/strukturella orsaker hos barn och ungdomar) Kapitel 35 (AKK) Kapitel 37 (Ätsvårigheter hos barn och ungdomar)
Hartelius L, Nettelbladt U, Hammarberg B
Studentlitteratur : 2008 :
Obligatorisk
Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i teori och praktik
Heister Trygg B, Andersson I
Hjälpmedelsinstitutet, Stockholm : 2009 :
Obligatorisk
Cleft Palate Speech. Assessment and Intervention (fulltextversion tillgänglig på nätet via universitetsbiblioteket)
Howard S, Lohmander A (red)
Wiley-Blackwell : 2011 :
Obligatorisk
Barn, familj, funktionshinder. Utveckling och habilitering. Sid 181-218
Möller A, Nyman E
Liber : 2003 :
Obligatorisk
KomIgång - en föräldrakurs om kommunikation och kommunikationsstöd. Kursbok.
Thunberg G, Carlstrand A, Claesson B, Rensfeldt Flink A
Västra Götalandsregionen. Habilitering & Hälsa. : 2011 :
Boken kan beställas här:
Obligatorisk
Zander E
Kommunikation ur Mångsidiga intensiva insatser för barn med autism i förskoleåldern (rev 2006) (finns på kurssajten i Cambro)
Rapport från Föreningen Sveriges habiliteringschefer : 2004 :
Obligatorisk
Barnhabilitering vid rörelsehinder och andra neurologiskt betingade funktionshinder
Nordqvist Margareta, Bille Bo, Olow Ingemar, Annerén Göran
2., [rev. och utök.] uppl. : Stockholm : Liber : 1999 : 400 s. :
ISBN: 91-47-04922-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Heister Trygg B
GAKK - Grafisk AKK. Om saker, bilder och symboler som Alternativ och Kompletterande Kommunikation
Södra regionens kommunikationscentrum (SÖK) : 2005 :
SÖK:
Heister Trygg B
TAKK - Tecken som AKK
Umeå: Specialpedagogiska institutet : 2003 :
Feeding Problems in Children. A practical guide. 2nd edition
Southhall A, Schwartz A
Radcliffe : 2010 :
Habilitering : tvärprofessionellt arbete med barn och ungdomar som har utvecklingsmässiga funktionsnedsättningar
Berndtsson Margareta Brandin, Tetzchner Stephen von, Hesselberg Finn, Schiørbeck Helle
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 559 s. :
ISBN: 9789144071848
Se Umeå UB:s söktjänst
Yorkston Kathryn M.
Management of motor speech disorders in children and adults
3. ed. : Austin, Tex. : Pro-Ed : cop. 2010 : xiii, 576 p. :
ISBN: 978-1-4164-0434-7 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst