Engelskt namn: Food design - Sensory Analysis and Product Development
Denna kursplan gäller: 2022-08-01 och tillsvidare
Kurskod: 2KN018
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Kostvetenskap: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för kost- och måltidsvetenskap
Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2007-05-21
Reviderad av: Prefekten, 2022-03-07
Vilken mat och vilka måltider kommer att behövas för ett hållbart samhälle? Genom att använda sensorisk analys, produktutveckling och kreativa metoder, kommer studenterna i kursen att utveckla konceptuella förslag på upplevelser och produkter inom området för mat och måltider som är hållbara ur både ett lokalt och globalt perspektiv. Kursen riktar sig till studenter med varierande bakgrund och med intresse i, och om livsmedel. Kursen har ett analytiskt och ett kreativt perspektiv där föreläsningar varvas med workshops, realiseringar och gestaltningar. Målet är att studenterna stärker förmågan gällande teamarbete, sensorik och produktutveckling. Genom praktiskt samarbete utvecklas en produkt i kursen.
Kursen består av följande moduler:
Modul 1. Sensorisk analys och produktutvecklingsmetoder (Sensory Analysis and Product Development Methods), 7.5 hp
Modul 2. Produktutveckling (Product Development), 7.5 hp
Modul 1. Sensorisk analys och produktutvecklingsmetoder, 7.5 hp
Modulen innehåller en allmän introduktion av sensorisk analys. Fördjupad teoretisk och praktisk kunskap om olika sensoriska analysmetoder såsom försöksupplägg, panelselektering, träning av panel, samt lokaler och skalor gås igenom. Studenterna organiserar och genomför de vanligaste sensoriska testerna, gör statistisk bearbetning av sensoriska data samt tolkar och rapporterar framkomna resultat. För en ökad förståelse för människans perception behandlas även sinnenas anatomi och fysiologi. Människan som mätinstrument diskuteras med utgångspunkt från perceptionsprocessen där allt från hur människan detekterar, diskriminerar och kvantifierar diskuteras. Studenten introduceras i produktutvecklingsprocessen, projektplanering, marknadsundersökning, trendanalys och designmetod inom livsmedelsområdet.
Modul 2. Produktutveckling, 7.5 hp
I modulen genomför studenten ett produktutvecklingsarbete i samarbete med extern part. Produktutvecklingsarbetet utgår från i modul1 belysta metoder, vetenskapliga artiklar, fältarbete och angivet arbetsmaterial. I modulen ingår hur kemiska och teknologiska processer påverkar livsmedel vid hantering, beredning och förvaring. Trender, marknadsundersökningsmetoder och produktförpackningar diskuteras. Arbetet sker i grupp, där gruppens process är en del av det totala resultatet.
Modul 1. Sensorisk analys och produktutvecklingsmetoder, 7.5 hp
För godkänd modul ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Modul 2. Produktutveckling, 7.5 hp
För godkänd modul ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Kostvetenskap, 90 hp varav 15 hp uppsats, eller måltids- och restaurangvetenskap, 90 hp vara 15 hp uppsats, eller motsvarande.
Engelska för grundläggande behörighet för högskolestudier.
Modul 1. Sensorisk analys och produktutvecklingsmetoder, 7,5hp
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier samt laborationer. Deltagande vid seminarier och laborationer är obligatoriskt.
Modul 2. Produktutveckling, 7,5 hp
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier samt laborationer. Deltagande vid seminarier och laborationer är obligatoriskt.
Modul 1. Sensorisk analys och produktutvecklingsmetoder, 7,5 hp
Examination sker genom individuell skriftlig salstentamen samt praktiska laborationer, seminarier, gestaltningar och muntlig presentation i grupp. Vid seminarier, gestaltningar, presentation och laborationer sätts betyg U eller G.
Modul 2. Produktutveckling, 7,5 hp
Examination sker genom muntlig redovisning och gestaltning i grupp samt individuell självreflektion. Vid muntlig redovisning, gestaltning och självreflektion sätts betyg U eller G.
Helkurs
För att bli godkänd på hel kurs krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För VG på hel kurs krävs VG på första modulen.
I följande text avser prov de examinationsformer som angivits ovan. Ett omprov ska erbjudas senast två månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av ordinarie prov har meddelats och studenten delgivits återkoppling på provet, exempelvis kopia av studentens tentamen. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med en annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i en sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Studerande som underkänts vid ett provtillfälle har möjlighet att delta i förnyat prov vid minst fem provtillfällen. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på moment eller delar av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall. Prov baserad på denna kursplan kan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyad examination. I det fall kursplanen upphör att gälla eller genomgår större förändringar garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt den ursprungliga kursplanen under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande av kurs (helt eller delvis) kan prövas. Se universitetets regelverk och tillgodoräknandeordning. Ansökan görs på universitetet e-tjänst för tillgodoräknande. Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet.
Sensory Evaluation Practices
Herbert Stone , Rebecca Bleibaum , Heather A. Thomas
5 : Academic Press : 2020 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album
Universal methods of design : 100 ways to research complex problems, develop innovative ideas, and design effective solutions
Martin Bella., Hanington Bruce M.
Beverly, MA : Rockport Publishers : 2012 : 1 online resource (207 p.) :
ISBN: 9781610581998
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
The idea agent : the handbook on creative processes
Michanek Jonas, Breiler Andréas, Storey Eddie
2nd ed. : New York, N.Y. : Routledge : 2014 :
Se bibliotekskatalogen Album
Obligatorisk
Gustafsson Inga-Britt
Sensorik och marknadsföring
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 261 s. :
ISBN: 9789144079042
Se Umeå UB:s söktjänst
Articles from periodicals and ev. further literature may be applicable.