Beslutad av: Rektor för Handelshögskolan, 2014-03-06
Reviderad av: Rektor för Handelshögskolan, 2024-06-05
Innehåll
Kursen syftar till att reflektera över individens ledarskap i skilda kontexter och organisationer, med fokus på det mänskliga samspelet mellan ledare och medarbetare. Inom denna kurs ges en inblick i skilda perspektiv på ledarskap. Vidare behandlas och diskuteras olika faktorers påverkan på ledarskapet som t.ex. verksamhetens art, individrelaterade egenskaper och färdigheter, ledarskapsstrategier och attityder relaterade till organisation och medarbetare. Inom ramen för kursen diskuteras aktuella eller fiktiva etiska och moraliska dilemman med anknytning till ledarskap och organisation.
Förväntade studieresultat
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
definiera, beskriva och jämföra centrala begrepp inom ledarskapsområdet,
kritiskt och konstruktivt analysera och utvärdera ledarskapsprocesser i specifika ledarskapssituationer,
reflektera över egna egenskaper och färdigheter för ledning av arbetsgrupper
förklara och kritiskt diskutera etiska frågor i anknytning till ledarskap.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Studenten får kännedom om begrepp inom ledarskapsområdet genom föreläsningar och övningar i mindre grupper där studenterna har ansvar för att själva söka den kunskap som krävs för att lösa uppgiften. Lärandet stöds vidare genom casearbete och seminarium för att ge studenten möjlighet att analysera, reflektera och utvärdera ledarskap och ledarskapets etiska dilemman. Studentens egna individuella utveckling tränas genom övningar. Studenterna kommer under momentet att analysera ledarskap och reflektera över sina egna egenskaper och färdigheter att leda.
Studentens individuella reflektioner över lärdomar, egna värderingar och förhållningssätt till ledarskap är en viktig del i undervisningens uppläggning, och syftar till ökad kunskap om och förståelse för den egna potentialen att verka som ledare i skilda kontexter och situationer. Under momentet kommer studenten att utveckla sin förmåga att presentera i skriftlig och muntlig form.
Examination
Examinationen sker genom skriftlig individuell salstentamen och genom en skriftligt gruppuppgift med muntlig presentation. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd.
Följande betygssystem används: Väl godkänd, (VG, 75 % eller mer), Godkänd, (G, 50 % eller mer), och Underkänd (U, mindre än 50 %).
Betyg på kursen utdelas när studenten har blivit godkänd på alla ingående examinationer och obligatoriska kurselement.
För att uppnå betyget Väl godkänd på kurser bestående av fyra lika stora moment måste studenten ha uppnått det betyget VG i minst tre av fyra kursmoment. För övriga kurser ges betyget VG när studenten uppnått minst 75% av den sammanlagda vägda poängsumman.
För student som underkänts vid ordinarie provtillfälle anordnas ett nytt provtillfälle inom ca 2 månader. Därutöver ges vanligtvis ett extra tentamenstillfälle varje läsår veckan före höstterminsstart. Därefter kan ej godkända prov fullgöras vid nästa kurstillfälle. Om formen för examination ej går att upprepa, kan annan form användas.
En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator eller rättande lärare utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Student ska vända sig till studierektor med en sådan begäran senast 14 dagar innan nästa provtillfälle.
Anpassningar Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Akademisk integritet och fusk Som student förväntas du agera med akademisk integritet. Det innebär att skriva och presentera inom gränserna för de akademiska regler och förväntningar som kommuniceras i universitetets regelverk och vad som i övrigt anges från ansvarig enhet. Disciplinära åtgärder kan vidtas mot student som använder otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas. Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning kommer att tillämpas på skriftliga uppgifter. Texter kan komma att kontrolleras för plagiat. I övrigt gäller Umeå universitets regelverk för utbildning på grund- och avancerad nivå.
Övriga föreskrifter
Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.
Kan ej ingå i samma examen som 2FE213 och 2FE214.
Litteratur
Giltig från:
2024 vecka 34
Kurslitteratur
Northouse Peter Guy Leadership : theory and practice Ninth edition : Los Angeles : SAGE : 2022 : 495, 52, 21 sidor : ISBN: 978107840917 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: Ny ISBN för bok med tillhörande eBok är: 9781071856611
Förutom ovanstående bok och artiklar kommer studenten att självständigt söka och välja ut vetenskapliga artiklar och annat material för användning i sina arbeten.
Referenslitteratur är litteratur som breddar, fördjupar eller förtydligar ämnet. Den studerande förutsätts utnyttja dessa kunskapskällor och andra källor, framförallt under arbete med skriftliga rapporter och praktikfallsuppgifter.