Engelskt namn: Dimensions of the Teaching Profession for Preschool 1
Denna kursplan gäller: 2024-01-15 och tillsvidare
Kurskod: 6PE338
Högskolepoäng: 11
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Prefekten, 2020-12-09
Reviderad av: Prefekten, 2023-11-15
Utveckling av det professionella läraruppdraget i förskolan med fokus på ledarskap och förhållningssätt bearbetas i kursen. Vidare studeras och prövas planering, dokumentation och utvärdering av undervisning i syfte att stimulera varje barns välbefinnande, utveckling och lärande i förskolan i enlighet med gällande styrdokument. I det ingår hur förskolan kan variera undervisningens innehåll och arbetssätt i relation till barns olikheter och hållbar utveckling. Förskoledidaktiska och ämnesdidaktiska kunskaper tillämpas i planering och genomförande av ett tema/projektarbete Tidigare kursers innehåll inom det förskolepedagogiska området omsätts och tillämpas i förskolans utbildning. En del av kursen förläggs i förskoleklass, där studenten deltar och observerar undervisningen och förskollärarens uppdrag i förskoleklass.
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Att undervisa i förskolan (VFU) 10 hp, Språkutveckling, litteracitet och barnlitteratur i förskolan och förskoleklassen 15 hp, Matematik för förskolan 7,5 hp, Skapande lek i förskolan 1, 7,5 hp, Förskolans uppdrag och arbetssätt 2, 10 hp eller motsvarande.
Kursen består av 11 hp verksamhetsförlagd utbildning i förskola varav fyra dagars högskoleförlagd undervisning. Detta innebär att studenten under den verksamhetsförlagda utbildningen med stöd av handledning ingår i arbetslaget och aktivt deltar i förskolans respektive förskoleklassens utbildning. I de högskoleförlagda dagarna ingår förberedelser, bearbetningar och redovisningar.
Examinationer sker genom individuellt uppvisande av färdigheter under den verksamhetsförlagda delen av kursen, samt muntliga redovisningar och individuella skriftliga inlämningsuppgifter.
En utsedd universitetslärare svarar för bedömningen av studentens prestationer i samband med VFU-besök. Vid besöket bedöms den studerandes undervisning (planering, genomförande och utvärdering) och reflektion över undervisningstillfället vid det efterföljande trepartssamtalet mellan VFU-handledare, lärare och student. Denna bedömning sker vid ett tillfälle. VFU-handledare medverkar med stöd av ett dokumenterat bedömningsunderlag i enlighet med kursens förväntade studieresultat och genom deltagande i trepartssamtal.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan väl godkänd (VG), godkänd (G) eller underkänd (U).
För betyget godkänd (G) krävs att samtliga examinationer bedömts med resultatet godkänd (G). För betyget väl godkänd (VG) krävs dessutom att studentens prestationer i samband med VFU-besök och det efterföljande trepartssamtalet, samt den avslutande skriftliga individuella inlämningsuppgiften bedöms med resultatet väl godkänd (VG).
Den som erhållit betyget Godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg.
Om student erhåller betyget underkänt i den verksamhetsförlagda delen gäller följande:
Antalet examinationstillfällen på kursens verksamhetsförlagda delar är begränsat till två.
Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall studenten uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studenten avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen. Detta innebär att ett praktiktillfälle är förbrukat.
I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt då kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att hen tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen. Om det i kursplanen anges att det finns begränsningar av antalet provtillfällen och studenten har förbrukat dessa har studenten inte rätt till nytt provtillfälle.
I alla övriga fall som en student blir underkänd på verksamhetsförlagda delar av kursen ska en uppföljning göras av examinator i samråd med studenten efter kursens avslut. Denna ska ta fasta på vilka delar av de förväntade studieresultaten på kursen som studenten inte uppnått. Uppföljningen ska genomföras i god tid innan studenten får påbörja en eventuell ny praktikperiod.
Om student erhåller betyget underkänt i kursens övriga uppgifter gäller följande:
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med ordinarie provet.
Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina
I de fall en kurs upphört att gälla eller en kursplan genomgått större förändringar garanteras minst ett provtillfälle enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.
Litteratur och forskning avseende det tema/projektarbete som ska genomföras hänvisas studenter till kurslitteratur från tidigare kurser, exempelvis kurserna: Språk, litteracitet och barnlitteratur, Matematik för förskolan, Skapande lek för förskolan 1 och Förskolans uppdrag och arbetssätt 2
Förskollärarprogrammet Umeå universitet :
Obligatorisk
Lekens betydelse i förskoleklass
Skolverket : 2019 :
Film
Obligatorisk
Så kan du använda det obligatoriska kartläggningsmaterialet i förskoleklassen
Skolverket : 2019 :
Film
Obligatorisk
Samtal om förskoleklassens uppdrag
Skolverket :
Fulltext
Obligatorisk
Undervisning i förskoleklass
Stockholm: Skolverket : 2022 :
Fulltext
Lärmiljöer i förskoleklass
Stockholm: Skolverket : 2022 :
Fulltext
Obligatorisk
Björklund Sanne
Uteverksamhetens möjligheter
Upplaga 1:1 : Lund : Studentlitteratur : [2016] : 177 sidor :
ISBN: 978-91-44-11016-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Granberg Ann
Projekt- och temaarbete i förskolan : tankar, tips, idéer
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : 2017 : 224 sidor :
ISBN: 978-91-44-11436-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Barnkonventionen : FN:s konvention om barnets rättigheter
Stockholm : UNICEF Sverige : 2009 : 64 s. :
Fulltext
Obligatorisk
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2022
[Stockholm] : Skolverket : [2022] : 262 sidor :
Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327784
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läroplanens tredje del: Förskoleklassen
Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket : 2018 : 20 sidor :
Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327364
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Dokumentation i förskolan
Skolverket :
Fulltext
Obligatorisk
Allmänna råd om måluppfyllelse i förskolan
Skolverket : 2017-02-16T08:55:00+01:00 :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=3749
Obligatorisk
Hur långt är ett äppelskal? : tematiskt arbete i förskoleklass
Persson Annika, Wiklund Lena
Andra upplagan : Stockholm : Liber : [2017] : 242 sidor :
ISBN: 978-91-47-12240-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Persson Annika, Wiklund Lena
Kapitel 3 - Ett tematiskt arbetssätt
Tillhandahålls som pdf i kurssajten
Att arbeta med tema i förskolan : en metodikbok
Doverborg Elisabet, Pramling Niklas, Pramling Samuelsson Ingrid
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2020] : 123 sidor :
ISBN: 9789147139903
Se Umeå UB:s söktjänst
Eckeskog Linn
Kommunikation med vårdnadshavare : en professionell kompetens i förskolan
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 154 sidor :
ISBN: 9789144136370
Se Umeå UB:s söktjänst