Engelskt namn: Teacher Leadership in Preschool and School
Denna kursplan gäller: 2025-08-18 och tillsvidare
Kurskod: 6ST051
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Ledarskap och organisation: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Statsvetenskapliga institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2025-02-17
Kursen riktar sig till förskollärare och lärare som innehar uppdrag där de förväntas leda andra lärare, exempelvis förstelärare, processledare, ämneslagsledare, arbetslagledare. Utbildningen syftar till att deltagarna via aktuell forskning och beprövad erfarenhet stärker sina kunskaper och färdigheter att leda utvecklings- och förbättringsprocesser i förskola och skola. I kursen behandlas teorier och forskning om ledarskap, förbättringsprocesser och professionellt lärande. Kursen tar även upp och problematiserar lärarledarskapets möjligheter och utmaningar.
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
Kunskap och förståelse:
Färdigheter och förmåga:
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
Lärarexamen (lärar-, förskollärar-, fritidspedagogexamen eller motsvarande) samt minst två års lärarerfarenhet omfattande minst halvtid efter examen. Lärarerfarenheten måste styrkas med tjänstgöringsintyg där tjänstens omfattning tydligt framgår. Engelska och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier.
Kursen består av sju undervisningsträffar, varav två fysiska och fem digitala. Tre av träffarna är obligatoriska att närvara vid . Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, litteraturseminarier, gruppuppgifter, ledarskapsövningar och en fördjupningsuppgift. Fördjupningsuppgift och ledarskapsövningar är examinerande och därmed obligatoriska. Mellan kursträffarna arbetar deltagarna med litteratur och hemuppgifter. Kursen bygger därför också delvis på självstudier. Kursens innehåll behandlas i nära anknytning till kursdeltagarnas praktik och erfarenheter.
Kursens förväntade studieresultat examineras i enlighet med nedanstående föreskrifter. Tre av träffarna är obligatoriska och innehåller examinerande inslag. Kursen examineras genom följande prov:
Fördjupningsuppgiften bedöms med något av resultaten väl godkänt (VG), godkänt (G) eller underkänt (U). Ledarskapsövningar och muntlig redovisning av fördjupningsuppgiften bedöms med något av resultaten godkänt (G) eller underkänt (U).
Betyg på kursen beslutas först när samtliga prov är genomförda. Kursen betygsätts med något av betygen väl godkänt (VG), godkänt (G) eller underkänt (U). För betyget godkänt (G) krävs att samtliga prov bedömts med minst resultatet godkänt (G). För betyget väl godkänt (VG) krävs därutöver att fördjupningsuppgiften bedömts med resultatet väl godkänt (VG). Om någotdera av proven bedömts med resultatet underkänt (U), sätts betyget underkänt (U) på kursen under förutsättning att studenten genomfört en prestation på kursens samtliga prov.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyat prov.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie prov anordnas förnyat examinationstillfälle i enlighet med Umeå universitets Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå (FS 1.1-2368-18). Nytt examinationstillfället erbjuds senast två månader efter ordinarie examinationstillfälle. Undantaget de fall då ordinarie prov äger rum i maj eller juni månad, då erbjuds istället ett nytt examinationstillfälle inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom erbjuds ytterligare minst ett omprov inom ett år från ordinarie provtillfälle.
I de fall examination inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det i stället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade examinationstillfället.
En student som utan godkänt resultat har genomgått två examinationstillfällen för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (6 kap. 22 §, HF). Begäran om ny examinator ska ställas till prefekten vid Statsvetenskapliga institutionen.
Kollegialt lärande för skol- och undervisningsförbättring : ett helhetsperspektiv
Andersson Erik, Sundhäll Marcus, Teledahl Anna, Rudsberg Karin
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2022] : 351 sidor :
ISBN: 9789144140353
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Grimm Frida
Lärare som leder lärare - möjligheter och utmaningar
Gleerups Utbildning AB : 2025 : 112 sidor :
ISBN: 9789151116617
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
A systematic review of studies on leadership models in educational research from 1980 to 2014.
Gumus Sedat, Sukru Bellibas Mehmet, Gumus Emine
Sage Journals : 2016 :
Artikel online
Obligatorisk
Att leda utvecklingsprocesser i förskola och skola
Gyllander Torkildsen Lisbeth, Nehez Jaana
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 182 sidor :
ISBN: 9789144121154
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Professionsutveckling och kollegialt lärande : framgångsstrategier och utvecklande motstånd
Katz Steven, Ain Dack Lisa
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur : [2017] : 138 sidor :
ISBN: 9789127819740
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
The Theoretical and Empirical Basis of Teacher Leadership: A Review of the Literature
Wenner Julianne A., Campbell Todd
Sage Journals : 2016 :
Artikel online
Obligatorisk