Kursen riktar sig till förskollärare och lärare som innehar uppdrag där de förväntas leda andra lärare, exempelvis förstelärare, processledare, ämneslagsledare, arbetslagledare. Utbildningen syftar till att deltagarna via aktuell forskning och beprövad erfarenhet stärker sina kunskaper och färdigheter att leda utvecklings- och förbättringsprocesser i förskola och skola. I kursen behandlas teorier och forskning om ledarskap, förbättringsprocesser och professionellt lärande. Kursen tar även upp och problematiserar lärarledarskapets möjligheter och utmaningar.
Kursen består av 7 undervisningsträffar, varav tre fysiska och fyra digitala. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, litteraturseminarier, gruppuppgifter, ledarskapsövningar och en fördjupningsuppgift. Fördjupningsuppgift, ledarskapsövningar och litteraturseminarier är examinerande och därmed obligatoriska. Mellan kursträffarna arbetar deltagarna med litteratur och hemuppgifter. Kursen bygger därför också delvis på självstudier. Kursens innehåll behandlas i nära anknytning till kursdeltagarnas praktik och erfarenheter.
Behörighetskrav
Lärarexamen (lärar-, förskollärar-, fritidspedagogexamen eller motsvarande) samt minst två års lärarerfarenhet omfattande minst halvtid efter examen. Lärarerfarenheten måste styrkas med tjänstgöringsintyg där tjänstens omfattning tydligt framgår. Engelska och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier.
Urval
Högskolepoäng 30-285 hp
Studieavgift
Gäller endast medborgare utanför EU, ESS och Schweiz.
Anmälningsavgift: 900 kr.
Studieavgift, första inbetalningen: 15 925 kr.
Total studieavgift: 15 925 kr.
Anmälnings- och studieavgifter
Anmälningskod
UMU-72606
Anmälan
Du kan inte anmäla dig ännu. Anmälan öppnar 17 mars 2025 klockan 09:00.
Sista anmälningsdag är den
15 april 2025.