"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Lärare - den professionella rollens komplexitet, 7,5 hp

Engelskt namn: The teacher - the complexity of the professional role

Denna kursplan gäller: 2025-01-20 och tillsvidare

Kurskod: 6ET004

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Etnologi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2024-09-05

Innehåll

Att vara lärare innebär mer än att vara pedagog. Läraren behöver också kombinera administration, kontakt med elever och vårdnadshavare med samhälleliga och politiska krav och förväntningar. Denna kurs tar sig an denna komplexa roll utifrån kulturvetenskapliga perspektiv på normer och förväntningar. Studenten får förståelse för lärarrollens villkor, utmaningar och möjligheter. Kursen riktar sig till dig som studerar på lärarutbildningen eller arbetar inom lärandemiljöer, exempelvis i roller som lärare, pedagog eller rektor i förskola, grundskola, fritidshem och gymnasieskola. 

 

Följande moduler ingår:   
 
Modul 1: Det komplexa läraruppdraget (4,5 hp) 
The complexity of being a teacher  
I första modulen behandlas olika förväntningar och normer kopplade till lärarrollen. Genom forskning och empiriska exempel får studenten förståelse för lärarrollens villkor, utmaningar och möjligheter. Fokus ligger på egen reflektion utifrån den egna yrkesrollen. 

 
 
Modul 2. Individuell fördjupning (3 hp) 
Individual case  
På kursens andra del får studenten fördjupa sig i kursens frågor och kurslitteratur genom ett eget valt projekt. 

 

Förväntade studieresultat

 

Modul 1: Det komplexa uppdraget (4,5 hp) 

För godkänd kurs ska den studerande med avseende på kunskap och förståelse

  • Identifiera och beskriva olika normer och förväntningar på lärarrollen 

 

För godkänd kurs ska den studerande med avseende på färdighet och förmåga 

  • Med stöd i kurslitteraturen kunna analysera empiriska exempel där förväntningar och normer på lärarrollen framträder 

 

För godkänd kurs ska den studerande med avseende på värderingsförmåga och förhållningssätt 

  • kunna reflektera och diskutera de olika normer och förväntningar som finns på lärarrollen och vilka möjligheter och utmaningar detta kan få i den egna praktiken 

 

Modul 2. Individuell fördjupning (3 hp) 

För godkänd kurs ska den studerande med avseende på kunskap och förståelse 

  • genomföra ett avgränsat projekt som redogör för lärarrollens komplexitet, utmaningar och möjligheter

 

För godkänd kurs ska den studerande med avseende på färdighet och förmåga 

  • Identifiera och kritiskt diskutera ett eget avgränsat projekt där komplexa normer och förväntningar på lärarrollen framträder 

 

För godkänd kurs ska den studerande med avseende på värderingsförmåga och förhållningssätt 

  • Reflektera och diskutera lärarrollens komplexitet i relation till sin egen (framtida) yrkesroll 

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen är nätbaserad och består av diskussions- och reflektionsuppgifter, seminarier och individuella skriftliga uppgifter.  

I de fall närvaro vid föreläsningar och övningar är obligatoriska, det vill säga av examinerande karaktär, anges detta särskilt i schemat.  

För den som är registrerad på kurs och har en funktionsnedsättning finns resurser för särskilt stöd. För mer information, kontakta Studentcentrum.  

Examination

Modul 1 examineras genom diskussionsuppgifter samt två seminarier. Betygsskalan för seminarium och diskussionsuppgifter är Underkänd (U) och Godkänd (G). För att erhålla betyget Godkänd på hela modulen krävs betyget Godkänd på alla seminarier och uppgifter. 
 
Modul 2 examineras löpande genom en individuell skriftlig uppgift och kamratgranskning. Betygsskalan för individuell uppgift är Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). För att erhålla betyget Godkänd på hela modulen krävs betyget Godkänd på individuell skriftlig uppgift. För att erhålla betyget Väl godkänd på modulen krävs betyget Godkänd på individuell skriftig uppgift. 

 
För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare ett provtillfälle senast två månader efter det ordinarie provtillfället (tre månader efter provtillfället om det ordinarie provtillfället är i maj eller juni), samt ett uppsamlingsprovtillfälle inom ett år från det ordinarie provtillfället. Den som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för högre betyg. 
 
En student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är ej tillåtet.  

 

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten. 

 
För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska delmoment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att studenten fått detta betyg på modul 2 samt godkänt betyg på modul 1.  

 

Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen har rätt att examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för kursen, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om byte av examinator ställs till studierektor vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper. 
 
 

Tillgodoräknande  
Den student som önskar tillgodogöra utbildning som inhämtats vid annan institution eller annan högskola (svensk/utländsk) skall göra detta i den ordning som beskrivs i beslutet Tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet (Dnr. 545-3317-02).  
 
Ansökan om tillgodoräknande ska göras skriftligt. I ansökan ska anges vilken modul eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.  

 

Övriga föreskrifter

I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med en annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektor vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper. 

Litteratur

Giltig från: 2025 vecka 4

Kurslitteratur

Kurslitteraturen kan komma att ändras/aktualiseras vid behov, dock senast två månader före kursens start.

Modul 1: Det komplexa uppdraget (4,5 hp)

”Vi gör så gott vi kan”.
Augustsson G., Hörnell A.
Educare - Vetenskapliga Skrifter, (4) : 2021 :
Elektronisk resurs
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 164-191

“From Trust to Control – the Swedish First Teacher Reform.” 
Erlandson, Peter Peter, Karlsson Mikael R.
Teachers and Teaching 24, no. 1 : 2018 :
Elektronisk resurs
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 22-36

Lindqvist B.
Förskolans utvecklingssamtal: Om motstridiga logiker i ett institutionaliserat möte.
Kulturella Perspektiv – Svensk Etnologisk Tidskrift, 28 (3–4) : 2019 :
Elektronisk resurs
Obligatorisk

Nygren Göran
Jag vill ha bra betyg: En etnologisk studie om höga skolresultat och högstadieelevers praktiker.
Diss. Uppsala universitet. : 2021 :
Elektronisk resurs
Obligatorisk
Läsanvisning: Valda delar

Lärarprofession i en tid av förändringar. Konferensvolym från den tredje nationella ämneskonferensen i pedagogiskt arbete
Reimers E., Harling M., Henning Loeb I., Rönnerman K.
Göteborgs universitet : 2019 :
Elektronisk resurs
Obligatorisk
Läsanvisning: Valda delar

Skolan som antirasistiskt rum?
Rosales R.L., Jonsson R.
Educare, (4), 1–15 : 2019 :
Elektronisk resurs
Obligatorisk

Det komplexa uppdraget : kulturanalytiska perspektiv på skola, förskola och fritidshem
Zackariasson Maria, Gunnarsson David, Wollin Elhouar Elisabeth
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2023] : 204 sidor :
ISBN: 9789144159805
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar

“Smartphones in the Swedish Upper-Secondary Classroom: A Policy Enactment Perspective.”
Wikström Peter, Duek Susanne, Nilsberth Marie, Olin-Scheller Christina
Learning, Media and Technology, 1–14 : 2022 :
Elektronisk resurs
Obligatorisk

Artiklar och vetenskapliga texter kan tillkomma enligt lärares anvisningar.

Modul 2: Individuell fördjupning (3 hp)

Det komplexa uppdraget : kulturanalytiska perspektiv på skola, förskola och fritidshem
Zackariasson Maria, Gunnarsson David, Wollin Elhouar Elisabeth
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2023] : 204 sidor :
ISBN: 9789144159805
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar

Utöver kurslitteraturen väljer studenten litteratur omfattande cirka 100 sidor i samråd med lärare.