Kursen behandlar lärares professionella uppgift att främja och ge förutsättningar för barns, elevers och vuxnas lärande både på grupp- och individnivå. Med utgångspunkt i teorier om social och kognitiv utveckling bearbetas centrala didaktiska begrepp av relevans för planering och analys av undervisning och lärande. Frågor om val av mål, innehåll och metoder i undervisning behandlas liksom olika läroprocesser, t.ex. estetiska läroprocesser. Lärares didaktiska förmågor tränas och analyseras. Vidare studeras och analyseras individuella och kontextuella villkor för undervisning och lärande i skola/förskola/fritidshem. Röst och tal introduceras.
Förväntade studieresultat
Efter kursen ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
redogöra för och jämföra teorier om barns och elevers sociala och kognitiva utveckling
redogöra för centrala didaktiska begrepp
redogöra för centrala utvecklingspsykologiska begrepp
identifiera och beskriva villkor för undervisning och lärande, i förskola, skola och fritidshem
Färdigheter och förmåga
planera och genomföra undervisning på en grundläggande didaktisk nivå
reflektera över genomförd undervisning utifrån några utvecklingspsykologiska perspektiv
använda och reflektera över digitala verktyg i pedagogisk verksamhet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
problematisera och diskutera olika teoriers konsekvenser för pedagogisk verksamhet
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar där kursinnehållet bearbetas med varierande metoder. Teori som de studerande möter i litteratur och föreläsningar tillämpas i seminarier och gruppövningar på ett sätt som stöder de studerandes lärande och professionsutveckling.
Examination
Kursen examineras genom följande inslag:
En obligatorisk muntlig gruppövning (U/G)
Ett obligatoriskt individuellt muntligt seminarium (U/G)
Två skriftliga, individuella tentamina (U/G/VG)
För att bli godkänd (G) på kursen krävs ett godkänt betyg på samtliga examinationsuppgifter. För att bli väl godkänd (VG) på kursen krävs ett väl godkänt betyg på de två tentamina samt ett godkänt betyg på övriga uppgifter.
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1-574-22). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.
Litteratur
Giltig från:
2023 vecka 43
Synligt lärande : presentation av en studie om vad som påverkar elevers studieresultat Håkansson Jan, Sveriges kommuner och landsting Stockholm : Sveriges Kommuner och Landsting : 2011 : 65 s. : Fulltext ISBN: 978-91-7164-706-1 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: Artikeln finns tillgänglig i pdf-format på kursens läroplattform.
Holmqvist Olander Mona Teorier för undervisning och lärande Första upplagan : Malmö : Gleerups : [2021] : 199 sidor : ISBN: 9789151101590 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Lärare i den uppkopplade skolan Lantz-Andersson Annika, Säljö Roger 1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2014 : 255 s. : ISBN: 978-91-40-68715-9 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: Utdraget finns tillgängligt i pdf-format på kursens läroplattform
Pedagogisk psykologi Woolfolk Anita, Karlberg Martin Harlow : Pearson : 2015 : xxv, 673 s. : ISBN: 9780273761860 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 8:e upplagan Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke 8 uppl. : Fundo Förlag : 2022 : 111 sidor : ISBN: 9789198603934 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar och kompendier tillkommer
Referenslitteratur
Working memory and learning : a practical guide for teachers Gathercole Susan E., Alloway Tracy Packiam London : SAGE : 2008 : xv, 124 s. : ISBN: 9781412936125 (hbk.) Se Umeå UB:s söktjänst
Barn med nedsatt arbetsminneskapacitet Carola Wiklund-Hörnqvist : Läsanvisning: Kompendiet läggs ut på kursens lärplattform