Engelskt namn: Pharmacotherapy in the elderly
Denna kursplan gäller: 2024-08-19 och tillsvidare
Kurskod: 3FA031
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Farmaci: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för medicinsk och translationell biologi
Beslutad av: Tekniska-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2016-02-05
Reviderad av: Tekniska-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2024-08-22
Kursen behandlar orsaker till, förekomst av, samt symtom vid vanliga sjukdomar och hälsoproblem hos äldre. Kursen behandlar också läkemedelsbehandling vid vanliga sjukdomar och hälsoproblem hos äldre, samt läkemedelsanvändning hos äldre i Sverige. Vidare diskuteras läkemedelsbehandling vid olika typer av demenssjukdomar med särskild tonvikt på Alzheimers sjukdom. Kursen tar också upp orsaker till, symtom vid, och riskfaktorer för Alzheimers sjukdom samt orsaker till och behandling vid beteendemässiga och psykiska symtom vid demenssjukdom (BPSD). Andra viktiga områden som berörs är farmakokinetiska och farmakodynamiska förändringar hos äldre, biverkningar hos äldre, fallolyckor, konfusion och olämpliga läkemedelsval till äldre. Problematik som uppkommer vid behandling med många läkemedel samtidigt (polyfarmaci) behandlas också, likaså metoder för att förbättra läkemedelsanvändningen hos äldre.
Kursens övergripande mål är att studenten ska fördjupa sina kunskaper inom området läkemedel och äldre. Efter kursen ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Introduktionskurs i farmaci 5 hp, Statistik för farmaceuter 3 hp, Farmaceutisk kemi 15 hp, Biomedicinsk vetenskap I 14,5 hp, Biomedicinsk vetenskap II 22,5 hp, Farmakologi för farmaceuter 15 hp, Läkemedelskemi 4,5 hp, Galenisk farmaci 10,5 hp, Farmakokinetik 6 hp, Farmakoterapi 13,5 hp, Vetenskapliga metoder för värdering av läkemedel 10,5 hp, samt genomgångna kurser i Naturprodukter och kosttillskott 4,5 hp, Farmaceutisk praxis med författningar 4,5 hp, samt Egenvårdsrådgivning och läkemedelskommunikation 6 hp eller motsvarande. Alternativt receptarie- eller apotekarexamen.
Kursen är nätbaserad. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, gruppövningar och individuella uppgifter. Obligatoriska moment är kommunikationsrollspel, gruppövning med patientfall, quiz i Centrala begrepp samt reflektionsuppgift. Under kursen har studenterna tillgång till lärare via internet.
Kursen avslutas med en skriftlig hemtentamen, men även deltagande i obligatoriska moment utgör grund för examinationen. Kommunikationsuppgiften examineras via internetbaserat rollspel. Gruppövningen examineras skriftligt och muntligt via internetbaserade möten. Centrala begrepp samt Reflektionsuppgift examineras via lärplattformen. På skriftlig tentamen sätts något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). På övriga obligatoriska moment ges endast betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). På hel kurs sätts något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). För att bli godkänd på hel kurs krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget Väl Godkänd (VG) på tentamen ger motsvarande betyg på kursen som helhet, under förutsättning att övriga obligatoriska moment är godkända. Studerande som ej blivit godkänd vid ordinarie tillfälle har rätt till förnyat prov. Den som godkänts i prov får ej undergå förnyat prov för högre betyg. För varje kurstillfälle anordnas ett ordinarie och två omtentamenstillfällen, varav det första inom två månader efter ordinarie tillfälle. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till tentamen nästa gång kursen ges. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekten vid kursgivande institution.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Tillgodoräknande prövas alltid individuellt.
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.
I det fall att en kurs har slutat ges eller att en ny kursplan har ersatt tidigare kursplan ska studenter garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.