TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Här hittar du som är antagen till kursen Kvalitativ metod i socialt arbete viktig information vad du behöver göra innan kursstart den 20 februari. Du hittar även information om kursens upplägg, universitetet och livet som student. Hör av dig om du har funderingar utöver den information som finns här! Känn dig varmt välkommen till kursen, vi ses i februari!
Om du har blivit antagen och vill ha din plats eller stå kvar som reserv behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.
Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud via Ladok (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.
Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.
Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.
Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Ditt Umu-id behöver du när du ska:
För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.
MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.
Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
När du har tackat ja till din plats måste du själv registrera dig på kursen via Ladok fr o m den 13 februari fram till kursstart den 20 februari.
Om du inte har registrerat dig senast den 20 februari riskerar du att förlora din plats på kursen! För dig som antas efter kursstart och självregistrering via Ladok inte längre är möjlig, ta kontakt med studieadministratör.
Läs mer om registrering på kurs
Är du ny student vid Umeå universitet måste du börja med att aktivera ditt Umu-id för att sedan kunna registrera dig på kursen. Ovan hittar du information och länk till en sida där du ser på vilka olika sätt du kan aktivera det samt länk till en manual för att aktivera MFA, multifaktorautentisering, vilket numera krävs för en säkrare inloggning i de olika systemen. Stöter du på problem och du inte hittar svaret via självhjälp i Manual måste du kontakta ITS Servicedesk.
Torsdag den 20 februari
Tid: 08:15
Plats: https://umu.zoom.us/my/kjellgrenmaria
Schemat finns tillgängligt senast en månad före kursstart
Lärplattformen Canvas
I den här kursen använder vi lärplattformen Canvas. Där hittar du allt du behöver för kursen såsom Zoom-länkar, övriga kursdeltagare och meddelanden från lärarna samt att du lämnar in uppgifter där.
Åtkomst till kurssidan i Canvas får du efter att du blivit registrerad på kursen. Observera att kurssidan kan publiceras nära inpå kursstart och därmed inte säkert den är publicerad första dagen som registrering är möjlig. Försök då komma in på sidan lite närmare kursstart.
Träffar via Zoom
I den här kursen används Zoom som verktyg för undervisning på nätet. Kursen omfattar bl a skriftliga inlämingsuppgifter, obligatoriska textseminarier och föreläsningar samt en skriftlig examinationsuppgift.
Kursansvarig: Maria Kjellgren, maria.kjellgren@umu.se
Studievägledare: Helén Bergström, helen.bergstrom@umu.se
Studieadministratör: Jeanette Nilsson, jeanette.nilsson@umu.se
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Beställ ditt UMU-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Tillgång till hela Microsoft Office 365
När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.
Ta hjälp av en studievägledare
Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.
Bibliotekets tjänster
Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.
Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans
Fråga Infocenter om något krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig med dina frågor.