Engelskt namn: Knowledge, Science and Research Methodology
Denna kursplan gäller: 2023-01-09 och tillsvidare
Kurskod: 6LU006
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för idé- och samhällsstudier
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2015-03-05
Reviderad av: Prefekten för Institutionen för idé- och samhällsstudier, 2022-06-07
Kursen ger en bred introduktion till frågor om kunskap, vetenskap och forskningsmetodik. Den ger en förberedelse både till fortsatt akademisk utbildning och till yrkesverksamhet som lärare i förskola och skola, en verksamhet som innehåller såväl pedagogiska arbetsmoment med barn och elever som egen fortbildning och gemensam verksamhetsutveckling. I särskilt fokus för kursen står dels förskolans och skolans uppdrag att förmedla kunskap och stimulera kunskapsutveckling, dels kravet på att utbildningen inom skolväsendet ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
Kursen ger fördjupad kunskap om lagar och styrdokument rörande skolväsendets kunskapsuppdrag samt kravet på att utbildningen ska vila på vetenskap och beprövad erfarenhet. Den introducerar begrepp, teorier och rön inom kunskaps- och vetenskapsteori. Teman som behandlas inkluderar vad kunskap är, vilka former av kunskap som finns och hur vi får kunskap. Vidare diskuteras vad som utmärker vetenskaplig forskning och vad vetenskaplighet innebär. I samband med detta introduceras även vetenskapliga metoder (såväl kvantitativa som kvalitativa). Frågan om hur beprövad erfarenhet inom läraryrket förhåller sig till vetenskaplig kunskap problematiseras och diskuteras. I kursen behandlas också kunskap och vetenskap från ett genusperspektiv, och hur olika kunskapsformer som urskiljs i läroplanen i arbetet som lärare kan användas för att analysera mål i undervisning och lärande.
Kursen ger också grundläggande praktiska redskap för och träning i att värdera informationskällor i form av källkritik, argumentationsanalys och statistik. Tillsammans med teoretiska kunskaper om kunskap, vetenskap och forskningsmetodik förbereder dessa praktiska inslag blivande lärare för att kritiskt och på vetenskaplig grund utöva läraryrket.
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdigheter och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Undervisningen består av föreläsningar och olika typer av gruppövningar. Föreläsningar ger studenten stöd att uppnå de förväntade studieresultat som handlar om att kunna visa kunskap och förståelse, men syftar också att introducera studenter till problematisering, analys, kritisk granskning och värdering. Gruppövningarna ger stöd att uppnå de förväntade studieresultat som handlar om färdigheter, förmågor och förhållningssätt, men syftar även till att förankra mer faktabaserade inslag och att relatera dessa till arbetet inom skolväsendet.
I kursen ingår obligatoriska inslag som kräver fysisk närvaro på campus och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar, se vidare i kurstillfällets gällande schema och information på lärplattformen.
Tillgång till dator med stabil internetuppkoppling krävs för att delta i kursen och fullgöra de uppgifter som ingår. Vid digitala examinerande tillfällen krävs kamera och headset för att säkerställa rättssäker examination.
Examinationen sker i form av tentamina, samt examinerande case i grupp. Båda examinationsformerna involverar skriftliga inlämningsuppgifter.
Examinationen är indelad i följande prov:
På prov 1A och 2 ges bedömningarna underkänd (U) eller godkänd (G). På övriga prov ges bedömningarna underkänd (U), godkänd (G), eller väl godkänd (VG). Bedömningarna på kursens delprov ligger till grund för betyg på hel kurs. För G på hel kurs krävs minst G på alla delprov. För VG på hel kurs krävs minst G på alla delprov samt VG på minst 4,5 hp (d.v.s. 75%) av de hp som betygsätts med U, G eller VG.
Den som erhållit betyget Godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Detsamma gäller för bedömningar på delprov. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfällen i enlighet med universitetets regelsystem.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
Forskning för klassrummet. Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i praktiken
Skolverket : 2013 :
Länk
Obligatorisk
Läsanvisning: Kapitel 1: "Inledning" (s. 7-15)
Relativism
Huvenes Torfinn, Sundström Pär
Institutionen för idé- och samhällsstudier (tillgänglig i Canvas) : 2019 :
Obligatorisk
Johansson Lars-Göran
Introduktion till vetenskapsteorin
Fjärde upplagan : Stockholm : Bokförlaget Thales : [2018] : 272 sidor :
ISBN: 9789172351141
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läses i urval
Kourany Janet
Philosophy of Science: Key Thinkers
London: Continuum : 2012 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Kapitlet Feminist Critiques: Harding and Longino" (s. 236-254, tillgänglig i Canvas)
Liedman Sven-Eric
Ett oändligt äventyr : om människans kunskaper
Stockholm : Bonnier : 2001 : 410, [1] s. :
ISBN: 91-0-057677-8 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar (15 sidor). Tillgänglig i Canvas.
SCB:s material: Statistikguiden
Statistikmyndigheten SCB :
Länk
Obligatorisk
SOU 1992:94. Skola för bildning.
Utbildningsdepartementet. Stockholm, Allmänna förlaget. :
Obligatorisk
Läsanvisning: Kapitel 2: "Kunskap och lärande" (25 sidor). Tillgänglig i Canvas.
Källkritik
Thurén Torsten, Werner Jack
Fjärde upplagan : Stockholm : Liber : [2019] : 273 sidor :
ISBN: 9789147129379
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Hela boken. Fjärde upplagan eller tidigare upplagor.
Skollagen
Skolverket :
Länk
Obligatorisk
Läsanvisning: Skollag (2010:800) eller senare version.
Läroplaner
Skolverket :
Länk
Obligatorisk
Läsanvisning: Förskollärarprogrammet: Läroplan för förskolan Lpfö 18, el senare version.
Grundlärarprogrammet och ämneslärarprogrammet 7-9: Läroplan för grundskolan, förskoleklass och fritidshem (Lgr11 el senare version). Inledning, del 1-2, en kursplan ur del 5 i valfritt ämne (alla) samt del 3 (F-3), och del 4 (fritidshem)
Ämneslärarprogrammet gymnasieskolan: Läroplan del 1-2 (Lgy11 el senare version) och examensmål för valfritt program.
Övrigt material som tillhandahålls av lärarna tillkommer.
Johansson Lars-Göran
Introduktion till vetenskapsteorin
Fjärde upplagan : Stockholm : Bokförlaget Thales : [2018] : 272 sidor :
ISBN: 9789172351141
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: eller senare upplaga
Läsanvisning: urval
Kjørup Søren
Människovetenskaperna problem och traditioner i humanioras vetenskapsteori
Lund: Studentlitteratu : 2008 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Kapitlet "Vetenskapens kön" (s. 107-122, tillgänglig i cambro)
Liedman Sven-Eric
Ett oändligt äventyr : om människans kunskaper
Stockholm : Bonnier : 2001 : 410, [1] s. :
ISBN: 91-0-057677-8 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar (15 sidor, tillgänglig i Cambro)
.
Urval om motsvarande 70 sidor från SCB:s material: Klassrummet och "Statistikskolan"
SCB : . :
http://www.scb.se
Obligatorisk
.
Forskning för klassrummet. Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i praktiken
Skolverket : 2013 :
http://www.skolverket.se
Obligatorisk
Läsanvisning: Läsanvisning: Kapitel 1: "Inledning" (s. 7-15)
Thurén Torsten
Källkritik
2., [rev. och utök.] uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 208 s. :
ISBN: 91-47-05293-7 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: eller senare upplaga
Läsanvisning: hela boken
.
SOU 1992:94. Skola för bildning.
Utbildningsdepartementet, Stockholm: Allmänna Förlaget. : . :
Obligatorisk
Läsanvisning: Läsanvisning: Kap 2. Kunskap och lärande (25 sidor) Tillgänglig i elektronisk form på regina.kb.se/sou/
Relativism
Huvenes Torfinn, Sundström Pär
Institutionen för idé- och samhällsstudier : 2019 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Läsanvisning: eller senare version
http://www.skolverket.se/regelverk/skollagen-och-andralagar Läsanvisning: Sök efter ordet "kunskap" i lagen, och bekanta dig med de delar som berör kunskap. Vid omläsning, fokusera på de avsnitt som behandlats i undervisningen. Den för studentens examensinriktning relevanta läroplanen enligt följande: Förskollärarprogrammet: Läroplan för förskolan Lpfö 18, el senare version. Läs: Hela läroplanen.
Grundlärarprog. och ämneslärarprog. 7-9: Läroplan för grundskolan, förskolekl. och fritidsh., Lgr11, el senare version. Läs: Inled., del 1-2, och en kursplan ur del 5 i valfritt ämne (alla), samt: del 3 (F-3), och del 4 (fritidshem) Ämneslärarprog. gymnasieskolan: Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola ("Lgy 11" el senare version). Läs: Del 1-2, och examensmål för ett valfritt program.
Länk till skolverkets läroplaner: https://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser Välj den senaste versionen. Vetenskapliga artiklar, utdrag ur böcker och annat material som tillhandahålls av lärarna tillkommer.