Engelskt namn: Complex encounters in medical care: norms, power and identity
Denna kursplan gäller: 2025-01-20 och tillsvidare
Kurskod: 1ET082
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Etnologi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2024-09-05
Den här kursen fokuserar på kulturella perspektiv på vård. Sjukvård regleras av lagar och av beprövad vetenskap och kunskap, men vård styrs också av vardagliga rutiner och kulturella föreställningar, exempelvis om sjukdomar, om de som söker och får vård, och om de som ger vård. Kursen ger utrymme för reflektion över vårdens förgivettaganden och de konsekvenser dessa kan ha för hur vården utformas och upplevs. För en sådan reflektion är frågor om makt och identitet centrala.
Viktiga ingångar i kursen är bemötande, likabehandling, yrkeskultur och normkritik. Kursen ger redskap för att fördjupa förståelsen av vårdens kulturella processer och konsekvenser. Den riktar sig till personer som arbetar inom vården eller har ett allmänt intresse för vård och vårdpraktiker som kulturella fenomen.
Följande moduler ingår:
Modul 1: Kultur, vård och möten (3 hp)
Cultural encounters in healthcare
Modulen introducerar vård ur ett kulturellt och samhälleligt perspektiv. Den visar samtida normers betydelser för hur vård, vårdrelationer, ohälsa och sjukdom hanteras, upplevs och förändras. Modulen problematiserar föreställningar om kultur och identitet som genomsyrar vården som organisation, och som påverkar vårdpraktiker och relationer mellan vårdgivare och vårdtagare.
Modul 2. Bemötande och relationer i praktiken (4,5 hp)
Healthcare encounters
Modulen diskuterar vårdens och vårdmötens kulturella komplexitet. Genom nedslag i aktuell etnologisk forskning och konkreta exempel visas hur vårdens kulturella organisering villkorar tillgänglighet och likvärdigt bemötande. Kursen behandlar vad exempelvis kön, sexualitet, etnicitet, ålder, plats och funktionalitet betyder för hur vård praktiseras och erfars. Den tar också upp vad dessa aspekter har för effekter på den vård som erbjuds och de insatser som görs för att skapa jämlik vård och hälsa. Utifrån begrepp som makt och individualisering problematiseras under kursen hur vård och vårdmöten inte är neutrala, utan alltid sker inom ramen för specifika kulturella sammanhang.
Modul 1: Kultur, vård och möten (3 hp)
För godkänd modul ska den studerande avseende kunskap och förståelse
Modul 2. Bemötande och relationer i praktiken (4,5 hp)
För godkänd modul ska den studerande avseende kunskap och förståelse
För godkänd modul ska den studerande avseende färdighet och förmåga
För godkänd modul ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt
Undervisningen är nätbaserad och består av föreläsningar, seminarier och individuella uppgifter.
I de fall närvaro är obligatorisk, det vill säga av examinerande karaktär, anges detta särskilt i schemat.
För den som är registrerad på kurs och har en funktionsnedsättning finns resurser för särskilt stöd. För mer information, kontakta Studentcentrum.
Modul 1examineras genom diskussionsinlägg samt genom en individuell hemtentamen. Betygsskalan är Underkänd (U) och Godkänd (G). För att erhålla betyget Godkänd (G) på hela modulen krävs betyget Godkänd (G) på samtliga examinerande moment.
Modul 2 examineras genom en skriftlig reflektionsuppgift samt genom en individuell hemtentamen. Betygsskalan för reflektionsuppgift är Underkänd (U) och Godkänd (G). Betygsskalan för hemtentamen är Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). För att erhålla betyget Godkänd (G) på hela modulen krävs betyget Godkänd (G) på samtliga examinerande moment. För att erhålla betyget Väl godkänd (VG) på modulen krävs dessutom betyget Väl godkänd (VG) på individuell hemtentamen.
För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare ett provtillfälle senast två månader efter det ordinarie provtillfället (tre månader efter provtillfället om det ordinarie provtillfället är i maj eller juni), samt ett uppsamlingsprovtillfälle inom ett år från det ordinarie provtillfället. Den som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för högre betyg.
En student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är ej tillåtet.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska delmoment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För att få betyget Väl godkänd (VG) på hela kursen krävs att studenten fått betyget Godkänd (G) på modul 1, samt betyget Väl godkänd (VG) på modul 2.
Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen har rätt att examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för kursen, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om byte av examinator ställs till studierektor vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.
Tillgodoräknande
Den student som önskar tillgodogöra utbildning som inhämtats vid annan institution eller annan högskola (svensk/utländsk) skall göra detta i den ordning som beskrivs i beslutet Tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet (Dnr. 545-3317-02).
Ansökan om tillgodoräknande ska göras skriftligt. I ansökan ska anges vilken modul eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.
I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med en annan kurs med likartat innehåll, t.ex. 1ET063. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektor vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.
Vårdmöten : kulturanalytiska perspektiv på möten inom vården
Fioretos Ingrid, Hansson Kristofer, Nilsson Gabriella
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 134 s. :
ISBN: 978-91-44-07808-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ahlberg Beth Maina et. al.
Just Throw It Behind You and Just Keep Going":: Emotional Labor when Ethnic Minority Healthcare Staff Encounter Racism in Healthcare
Frontiers in Sociology 6, 111 : 2022 :
Elektronisk resurs
Obligatorisk
Bremer Signe
Mellan vita rum: Om väntan, vithet och maskulinitet i två berättelser om transsexuella patientskap
Tidskrift för Genusvetenskap, nr 1-2, 89-112 : 2010 :
Elektronisk resurs
Obligatorisk
Fioretos Ingrid
Möten med motstånd: kultur, klass, kropp på vårdcentralen
Institutionen för kulturvetenskaper, Lunds Universitet : 2009 :
Elektronisk resurs
Obligatorisk
Läsanvisning: Valda delar
Hörnfeldt Helena
Utveckling som mål och måttstock: Om barnhälsovårdens fyraårskontroller
Socialmedicinsk tidskrift 88(3) : 2011 :
Elektronisk resurs
Obligatorisk
Läsanvisning: ss. 199-206
Johansson Anna
Låt dom aldrig slå ned dig!´ Bloggen som arena för patientaktivism
Socialvetenskaplig tidskrift nr 20 (34) : 2016 :
Elektronisk resurs
Obligatorisk
Läsanvisning: ss. 203-220
Lindberg Jens
Orsak: våldtäkt : om våldtagna män i medicinsk praktik
Stockholm : Carlsson : 2015 : 246 s. :
ISBN: 9789173317290
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Lundgren Anna Sofia
Makt, moral, motstånd : engagemang för norrländska landsbygder
Umeå : Institutionen för kultur- och medievetenskaper, Umeå universitet : [2020] : 184 sidor (PDF) :
Fritt tillgänglig via Umeå universitet
ISBN: 9789178553990
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Nordin, Elin (2020). Motivation till motstånd
The affective atmosphere of rural life and digital healthcare: Understanding older persons engagement in eHealth services.
Lundgren Anna Sofia, Lindberg Jens
Journal of Rural Studies 95 : 2022 :
Elektronisk resurs
Läsanvisning: ss. 77-85
Skola i normer
Martinsson (red.) Lena, Reimers (red.) Eva
3 uppl. : Gleerups Utbildning AB : 2020 :
ISBN: 9789151101606
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: "Tio fingrar, tio tår och så ska man tåla lysrörsljus: Funktionalitet och funktionsmaktsordningen." Av Christine Bylund.
Sörensdotter Renita
Vaginalsamlagets självklarhet
lambda nordica 26(1) : 2021 :
Elektronisk resurs
Obligatorisk
Läsanvisning: ss. 80-106
Studenten väljer ytterligare texter om ca 100 sidor utifrån lärares anvisningar.