Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.
Kursen behandlar kommunikation och undervisning relaterat till studie- och yrkesvägledarens professionella roll. Teoretiskt behandlar kursen grundläggande metoder för undervisning och kommunikation samt IKT satt i relation till den studerandes kommande yrkespraktik. Under kursen får studenterna också genomföra ett undervisnings- eller informationsinslag i främmande grupp, där de förmedlar kunskap som de tillägnat sig under programmet till andra professionella.
Förväntade studieresultat
Efter kursen ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
redogöra för olika kommunikations- och undervisningsteorier samt grundläggande metoder för undervisning
redogöra för hur synen på undervisning, lärande och kommunikation förändras över tid och i relation till det omgivande samhället
Färdighet och förmåga
kritiskt jämföra och diskutera olika kommunikations- och undervisningsteorier grundat i vetenskap och beprövad erfarenhet
planera och genomföra ett undervisnings- eller informationsinslag i studie- och yrkesvägledarens praktik
Värderingsförmåga och förhållningssätt
kunna värdera egna och andras undervisningsinsatser i studie- och yrkesvägledarens praktik
kunna bemöta andra yrkesgrupper professionellt i rollen som undervisande eller föredragande
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier samt genom praktiska övningar. Exempelvis ges processeminarier där kurslitteraturen behandlas inför kursens två examinationer. Ett stort fokus ligger på att öva förmågan att värdera och ge konstruktiva förslag på utveckling av egna och andras undervisningsinsatser.
Examination
Kursen examineras genom följande inslag:
En muntlig redovisning (U/G)
En skriftlig individuell hemtentamen (U/G/VG)
För att bli godkänd (G) på kursen krävs ett godkänt betyg på samtliga examinationsuppgifter. För att bli väl godkänd (VG) på kursen krävs ett väl godkänt betyg på hemtentamen samt godkänt betyg på den muntliga redovisningen.
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1.2-553-14). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
TILLGODORÄKNANDE Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.
Litteratur
Giltig från:
2021 vecka 45
Imsen Gunn Elevens värld: Introduktion till pedagogisk psykologi Lund : Studentlitteratur : 2006 : ISBN: 91-44-00271-8 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: Del III, Kapitel 7-11
Språk i samspel : retorik för pedagoger Almström Persson Gunilla, Blomström Vendela, Vogel Anna, Wirdenäs Karolina 1. uppl. : Stockholm : Aglaktuq : 2016 : 138 s. : ISBN: 9789163920882 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Studie- och yrkesvägledning integrerad i undervisningen i grundskolan Muzic Anna, Blomqvist Anna Skolverket : DNR: 2018:543 : 2018 : Obligatorisk
Wahlström Ninni Didaktik : ett professionsbegrepp Första upplagan : Malmö : Gleerups : [2019] : 180 sidor : ISBN: 9789151101576 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Sundberg Daniel Svenska läroplaner : läroplansteori för de pedagogiska professionerna Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 311 sidor : ISBN: 9789144142753 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Referenslitteratur
Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik Visible teaching : perspectives on teaching and teaching competence Lindström Gunnar, Pennlert Lars-Åke 7:e reviderade upplagan : Umeå : Fundo Förlag : [2019] : 107 sidor : ISBN: 9789197558495 Se Umeå UB:s söktjänst