Engelskt namn: Clinical Sciences 3
Denna kursplan gäller: 2024-09-02 och tillsvidare
Kurskod: 3IS022
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Medicin: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för klinisk mikrobiologi
Beslutad av: Programrådet för läkarprogrammet, 2023-04-19
Reviderad av: Programrådet för läkarprogrammet (PRL), 2024-03-12
Kursen innehåller klinisk tjänstgöring och teoretiska avsnitt med basvetenskapliga inslag och omfattar rörelseorganens sjukdomar och skador, inflammatoriska reumatiska sjukdomar, sjukdomar inom dermatologi och venereologi samt infektionssjukdomar i sluten och öppen vård inklusive primärvård. Kursen omfattar lärande om symtom och tillstånd inom kursens ämnen, både ur ett primär- och ett slutenvårdsperspektiv, samt konsultationsövningar. Kursen innehåller också klinisk farmakologi och dess tillämpningar inom ovan nämnda områden samt indikationer, undersökningsmetodik och bildbearbetning för de morfologiskt och funktionellt bildgivande metoderna och deras tillämpningar för sjukdomstillstånd inom kursen.
Kursen innehåller träning i att förstå och använda evidensbaserade metoder för att utveckla kunskap om diagnostik och behandling av enskild patient. Inom kursen ges dessutom träning i grundläggande arbetssätt på vårdavdelning, mottagning och primärvård. I detta ingår anamnes och status och att skriva journaler, remisser och recept. Vidare ges träning i att bedriva diagnostik och behandling samt att bemöta patienter och anhöriga på ett professionellt sätt. Inom kursen ges också träning i omhändertagande i samverkan med andra yrkesgrupper. Utifrån kunskaper och färdigheter i radiologi och nuklearmedicin på tidigare kurser fördjupas både kunskaper om och förmågan att förstå, tolka och tillämpa radiologiska och nuklearmedicinska undersökningar genom arbete med tillämpningar inom sjukdomstillstånd inom kursen.
Med utgångspunkt globalt görs en fördjupning kring Agenda 2030 utifrån sociala, ekonomiska och miljömässiga faktorers betydelse för folkhälsan. Global hälsa och hälsosystem, samt områdets vetenskapliga metoder, introduceras. Tema inom professionell utveckling under terminen är "Vård på (o-)lika villkor".
Kunskap och förståelse:
Efter avslutad kurs ska studenten ha:
Färdigheter och förmåga:
Efter avslutad kurs ska studenten ha förmåga att:
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
Efter avslutad kurs ska studenten ha förmåga att:
Godkänt på Introduktionskurs, Cellens struktur och funktion, Organsystemens struktur och funktion, Attack och försvar, Sjukdomslära, symtom och diagnostik, Klinisk propedeutik, Klinisk kurs 1 samt modulen Verksamhetintegrerat lärande från kursen Klinisk kurs 2 eller motsvarande kunskaper
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, egna litteraturstudier, praktiska övningar, case-seminarier, gruppundervisning, demonstrationer samt handlett verksamhetsintegrerat lärande. Undervisningen inom professionell utveckling bedrivs i studerandeaktiv form med värderingsövningar, inslag av självreflektion, gruppdiskussioner, kommunikationsövningar och moment av grupphandledning.
Undervisningen bedrivs på fyra studieorter; Umeå, Sunderbyn, Sundsvall och Östersund. Det verksamhetsintegrerade lärandet genomförs på studieorten inom några av de ämnen som undervisas på kursen. Fokus för det verksamhetsintegrerade lärandet ligger på att bygga generella färdigheter inom läkaryrkets kärnaktiviteter. Förutom undervisningen på studieorterna förkommer utlokaliserat verksamhetsintegrerat lärande på andra sjukhus och hälsocentraler i norra regionen.
Undervisningen ges huvudsakligen på svenska men kan ges på engelska. Vissa inlämningsuppgifter och/eller redovisningar kan förväntas skrivas eller presenteras på engelska. Delar av undervisningen sker med användandet av digitala verktyg och plattformar
Kursen delas in i följande moduler:
Regelverk kring examination
På de skriftliga och praktiska proven samt på de obligatoriska undervisningsmomenten sätts något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga betygsgrundande moment är godkända. Betyget utgör därmed en sammanfattande bedömning av studieprestationen och sätts först när alla delar inom respektive moment är godkända. På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En studerande som blivit underkänd i en examination har rätt att prövas efter samma kursplan som vid ordinarie prov vid ytterligare 5 tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Om inte godkänt resultat har uppnåtts efter två prov på kurs eller en del av kurs har den studerande rätt, att efter skriftlig begäran hos Programrådet för läkarutbildningen (PRL), få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar emot detta. Efter fyra underkända examinationer kan den studerande ansöka hos PRL om att få omregistreras på kursen. Det ger inte ytterligare provtillfällen utöver de som följer av förstagångsregistreringen men ger en möjlighet att genomföra läraktiviteterna på kursen ytterligare en gång.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 arbetsdagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall studenten uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studenten avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen. Detta innebär att ett praktiktillfälle är förbrukat.
I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt då kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att hen tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen. Om det i kursplanen anges att det finns begränsningar av antalet provtillfällen och studenten har förbrukat dessa har studenten inte rätt till nytt provtillfälle.
Vid verksamhetsförlagda lärandeaktiviteter gäller att krav på professionellt förhållningssätt inklusive klädsel och hygien följs enligt mottagande verksamhets direktiv.
Student som fått betyget underkänt på verksamhetsintegrerat lärande erbjuds, i mån av ledig praktikplats, ett nytt praktiktillfälle senast nästkommande termin som till sitt innehåll motsvarar den underkända perioden. Antalet provtillfällen (lika med praktiktillfällen) på verksamhetsintegrerat lärande är begränsat till två. Det verksamhetsintegrerade lärandet kan inte ersättas med annan uppgift.
Student som inte har godkänt resultat på prov, har rätt att delta i förnyat prov (så kallat omprov) på kurs där studenten någon gång har registrerats, förutsatt att eventuella begränsningar i antalet examinationstillfällen inte överskrids. Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle
Undantag för tidskravet på tidpunkt för omprov görs vid dessa moment PU-moment i Kursportföljen, tvärgruppsredovisningar under Samhällsmedicin och IPL-dagen. Vid dessa moment erbjuds omprov vid nästa termin.
Om denna kursplan upphör eller genomgår större förändringar erbjuds registrerade studenter möjlighet att göra omprov vid minst tre tillfällen under en tid av max två år från den tidpunkt då förändringen skedde.
Hälso- och vaccinationsprogram
Inför det verksamhetsintegrerade lärandet erbjuds studenter vid Medicinska fakulteten vid Umeå universitet vaccination mot Hepatit B. Därtill erbjuds studenter som inte vaccinerats mot mässling, påssjuka och röda hund (MPR) att komplettera med detta. Medicinska fakulteten står enbart för de kostnader som uppkommer inom hälso- och vaccinationsprogrammet i det fall de skett inom ramen av de av programmen organiserade tillfällena.
Tillgång till Verksamhetsintegrerat lärande
Verksamhetsintegrerat lärande (inklusive VFU och klinisk praktik) genomförs i samverkan med Region Västerbotten, Region Norrbotten, Region Västernorrland, Region Jämtland-Härjedalen, samt primärkommuner och ett antal privata aktörer i regionen. Om student inte uppfyller praktikplatsens krav utifrån exempelvis arbetsmiljö eller patientsäkerhetsaspekter, kan universitetet inte garantera tillgång till verksamhetsintegrerat lärande. Universitetet ska då undersöka möjligheten att studenten kan erbjudas annan praktikplats inom ramen för universitetets avtal.
Studietid
Under det verksamhetsintegrerade lärandet kan tjänstgöring förekomma på kvällar, nätter och helger.
Kurslitteratur
Kurslitteraturen fastställs inför varje termin av PRL
ESR e-book for Undergraduate Education in Radiology
European Society of Radiology :
E-bok
Obligatorisk
Herring William
Learning Radiology
2023 :
Online access for UMUB
Obligatorisk
Akut radiologi
Koskinen Seppo K., Blanco Sequeiros Roberto
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2017] : 219 sidor :
ISBN: 9789147113620
Se Umeå UB:s söktjänst
Nuklearmedicin
Hietala Sven-Ola, Åhlström Riklund Katrine
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 190 s. :
ISBN: 9789144067537
Se Umeå UB:s söktjänst
Diagnostic Radiology Physics, A Handbook for Teachers and Students
International Atomic Energy Agency, Diagnostic Radiology Physics, IAEA, Vienna : 2014 :
Kostnadsfrig PDF-version
Läsanvisning: Kapitel 20 och 23 obligatorisk, övriga kapitel fördjupningslitteratur
Vahlquist Anders
Rorsmans Dermatologi, venereologi
Nionde upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 435 sidor :
ISBN: 9789144119106
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Handkirurgi
Lundborg Göran, Björkman Anders
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 287 s. :
ISBN: 9789144088372
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Christensson Bertil
Infektionsmedicin : kliniska situationer
Upplaga 1:1 : Lund : Studentlitteratur : 2019 : 349 sidor :
ISBN: 9789144125602
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Rang and Dale's pharmacology
Ritter James M., Flower Rod, Henderson Graeme, Loke Yoon Kong, MacEwan David, Robinson Emma, Fullerton James
Tenth edition : Amsterdam : Elsevier : [2024] : 850 pages :
ISBN: 9780323873956
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Medicinsk mikrobiologi & immunologi
Brauner Annelie, Castor Birgitta, Falk Kerstin, Kärre Klas, Sjöling Åsa
Upplaga 2 : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 895 sidor :
ISBN: 9789144123578
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ortopedi : patofysiologi, sjukdomar och trauma hos barn och vuxna
Karlsson Magnus, Karlsson Jón, Roos Harald
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 589 sidor :
ISBN: 9789144090849
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Akut ortopedi
Hultman Lena, Järhult Johannes
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 286 s. :
ISBN: 9789147094011
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ortopedi i fickformat
Richard Blomfeldt :
Länk
Smärtanalys : diagnos, smärtmekanismer, psykologisk och social bedömning
Gerdle Björn, Bäckryd Emmanuel, Novo Mehmed, Roeck-Hansen Elisabeth, Rothman Mats, Stålnacke Britt-Marie, Westergren Hans, Rivano-Fischer Marcelo
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 194 sidor :
ISBN: 9789144129006
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Internmedicin
Dahlström Ulf, Kechagias Stergios, Stenke Leif
Sjätte upplagan : Stockholm : Liber : 2018 : 1046 sidor :
ISBN: 978-91-47-11326-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Medicin
Lindgren Stefan, Engström-Laurent Anna, Karason Kristjan, Tiensuu Janson Eva
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 800 sidor :
ISBN: 9789144108162
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Andersson Sven-Olof
Professionell utveckling inom läkaryrket
Stockholm : Liber : 2012 : 306 s. :
ISBN: 978-91-47-09967-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 6, 7 och 8.
Larsen Jan-Helge
Patientsamtalet : handbok i mötet mellan läkare och patient
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 239 s. :
ISBN: 9789144095646
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst