Beslutad av: Programkommittén för odontologiska utbildningar, 2007-10-19
Reviderad av: Programrådet för odontologiska program, 2022-03-25
Innehåll
Pedagogiska och psykologiska aspekter vid handledning Grundläggande mångfaldsperspektiv på handledning inklusive genus och etnicitet Lärandeprocesser Värdering av diagnostiska tester och examination Ledarskap Det svåra samtalet Krishantering Praktiska handledningsövningar
Förväntade studieresultat
Kunskap och förståelse Den studerande ska
visa övergripande kunskap om handledningens pedagogik och psykologi
kunna redogöra för olika perspektiv på handledarens roll
visa grundläggande kunskaper i samtalsmetodik, kommunikation och krishantering
visa förståelse för mångfaldsperspektivet i handledningssituationen
visa kunskap om lärandeprocesser
visa förståelse för förutsättningar och utmaningar vid värdering och examination av studenters kunskap och förmåga i det kliniska arbetet
visa kunskap om vilka egenskaper som krävs för god handledning
Färdigheter och förmåga Den studerande ska
visa förmåga att agera och kommunicera i komplexa handledningssituationer
visa förmåga att kunna anta handledarens roll i olika sammanhang
Värderingsförmåga och förhållningssätt Den studerande ska
visa ett professionellt förhållningssätt i olika handledningssituationer
kunna värdera handledningssituationer ur mångfalds-, etiskt och empatiskt perspektiv
Behörighetskrav
Univ: Den studerande ska inneha en svensk legitimation som tandläkare eller tandhygienist, eller ha tandtekniker- eller tandsköterskeexamen. Dispens ges från kravet i engelska och svenska.
Undervisningens upplägg
Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier och praktiska övningar vid 2-3 sammankomster om totalt 5 dagar. Hemarbete i form av litteraturstudier och hemuppgifter. Seminarier och praktiska övningar är obligatoriska moment.
Examination
Examination sker genom aktivt deltagande i praktiska övningar och seminarier samt godkända hemuppgifter. För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga hemuppgifter och obligatoriska moment är godkända. Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Tillgodoräknande Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
Litteratur
Giltig från:
2023 vecka 3
Yrkesmässig handledning - mer än ord Tveiten Sidsel, Ruthman Karin, Ruthman Mia Femte upplagan / översättning: Karin Ruthman & Mia Ruthman : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 427 sidor : ISBN: 9789144136271 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst