Klimatkrisen berör alla samhällets aktörer och är en svår utmaning att hantera. Vårt sätt att kommunicera om klimatförändringarna har en avgörande påverkan på samhällets förmåga till omställning. Klimatkommunikationens centrala roll i dessa förändringsprocesser påtalas ständigt och kunskaper inom fältet ökar i takt med situationens allvar. Digitaliseringens roll och vikten av brett publikt engagemang betonas ofta för att åstadkomma förändring. I denna kurs studeras klimatkommunikationens grunder. Tongivande forskningsinriktningar och olika aktörers kommunikativa praktiker inom fältet såsom journalistik och medborgardialoger uppmärksammas särskilt. Under kursens gång diskuteras klimatkommunikation relaterat till transporter, boende, konsumtion och andra samhällssektorer. Medie- och kommunikationsindustrins egen klimatpåverkan tas också upp till diskussion inom ramen för kursen.
Undervisningen sker över nätet och består av seminarier, gruppövningar, självstudier, handledning och skrivuppgifter. Studenten har rätt till handledning enbart under den tidsperiod som kursen omfattar. I de fall närvaro vid föreläsningar, seminarier och övningar är obligatoriska, det vill säga av examinerande karaktär, anges detta särskilt i schemat.
Föreläsningar, nätseminarier och litteratur kan vara på svenska och engelska.
Tillgång till dator och nätuppkoppling krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Urval
Betyg-Högskoleprov-Högskolepoäng
Studieavgift
Gäller endast medborgare utanför EU, ESS och Schweiz.
Anmälningsavgift: 900 kr.
Studieavgift, första inbetalningen: 11 625 kr.
Total studieavgift: 11 625 kr.
Anmälnings- och studieavgifter
Anmälningskod
UMU-15402
Anmälan
Sista anmälningsdag var den
15 april 2024.
Du kan inte längre anmäla dig.