Engelskt namn: Career Theory and Career Counselling
Denna kursplan gäller: 2023-07-31 och tillsvidare
Kurskod: 6SY048
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Prefekten, 2022-03-11
Reviderad av: Prefekten, 2023-03-13
I kursen fördjupas och befästs tidigare förvärvade kunskaper vad gäller teorier och metoder för att stödja individers karriärprocesser utifrån deras livssituationer. Därtill behandlas processer som uppstår mellan vägledare och vägledd i professionella samtal. Centrala begrepp av betydelsen för att analysera och förstå individers karriärprocesser behandlas.
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Teorier, modeller och metoder för vägledning och dess praktik, 20hp
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, grupparbeten samt laborativ vägledningsträning under handledning. Föreläsningarna syftar till att introducera studenterna till problematisering, analys, kritisk granskning och värdering av kursinnehållet. Föreläsningar, seminarier, grupparbeten och tillämpningsövningar syftar till att befästa kursinnehåll samt att ge stöd för att uppnå förväntade studieresultat.
I kursen ingår obligatoriska inslag som kräver fysisk närvaro på campus och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar, se vidare i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform.
Fysisk närvaro och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform.
Kursen består av en examination innehållande ett antal delmoment. Examinationen innehåller en analysuppgift i form av en individuell skriftlig hemtentamen, laborationer, seminarium samt gruppdiskussioner.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Betyg för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika delmomenten och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan väl godkänd (VG), godkänd (G) eller underkänd (U).
Examinationen betygsätts enligt betygsskalan väl godkänd (VG), godkänd (G) eller underkänd (U). Seminarier, laborationer och gruppdiskussioner betygsätts enligt skalan godkänd (G) eller underkänd (U). Den individuella skriftliga hemtentamen bedöms enligt en tregradig betygsskala, väl godkänd (VG), godkänd (G) eller underkänd (U).
För betyget godkänd (G) krävs att samtliga examinationer bedömts med resultatet godkänd (G). För betyget väl godkänd (VG) krävs dessutom att den skriftliga individuella hemtentamen bedöms med resultatet väl godkänd (VG).
Den som erhållit betyget godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.
Brott Pamelia E
A Constructivist Look at Life Roles
Ingår i:
The Career development quarterly [Elektronisk resurs].
Alexandria, VA : National Career Development Association : [1986- : 54 : sid. 138-149 :
Ladda ner pdf
Obligatorisk
Zunker Vernon G.
Career counseling : a holistic approach
Student edition. : Boston, MA : Cengage Learning : [2016] : 1 volume :
ISBN: 9781305087286
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Brott Pamelia E
Constructivist Assessment in Career Counseling
Ingår i:
Journal of career development.
Columbia, Mo. : College of Education, University of Missouri-Columbia : 1984- : 30 : sid. 189-200 :
Ladda ner pdf
Obligatorisk
Hope-action theory and practice
Amundson Norman, Niles Spencer G, Joon Yoon Hyung
Ingår i:
Psychologia Wychowawcza.
Warszawa : Instytut Wydawniczy "Nasza Ksiȩgarnia" : sid. 91-102 :
https://e-psychologiawychowawcza.pl/resources/html/article/details?id=211598&language=en
Obligatorisk
Lovén Anders
Karriärvägledning : en forskningsöversikt
Lund : Studentlitteratur : 2015 : 347 s. :
ISBN: 9789144097435
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Stowik Aneta
Life Space Mapping as an Innovative Method in Career Counselling for Refugees, Asylum Seekers and Migrants
Procedia - Social and Behavioral Sciences : 2014 :
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042813053007
Obligatorisk
Vance Peavy Dr. R.
PART 1: A Brief Outline of SocioDynamic Counselling: A Co-Constructivist Perspective on Helping
Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap : 2000 :
http://www.sociodynamic-constructivist-counselling.com/documents/brief_outline.pdf
Obligatorisk
The Chaos Theory of Careers (CTC) : Ten years on and only just begun
G. L. Pryor Robert, Bright Jim
Ingår i:
Australian Journal of Career Development (AJCD)
1999- : 23 : sid. 4-12 :
https://www.researchgate.net/publication/274989166_The_Chaos_Theory_of_Careers_CTC_Ten_years_on_and_only_just_begun
Obligatorisk
Aktuella artiklar och kompendier tillkommer (cirka 300 sidor).
Kolb Sharon
Active Problem Solving : A Model for Empowerment
Ingår i:
Teaching exceptional children.
Reston, Va., etc. : Council for Exceptional Children : 1968- : 38 : sid. 14-20 :
Ladda ner pdf
Att bana vägen mot framtiden : karriärval och vägledning i individuellt och politiskt perspektiv
Lundahl Lisbeth, Dresch James
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 253 s. :
ISBN: 978-91-44-05492-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Person Centered Planning in Saudi Schools : An Arabic Model
Kolb Sharon M, Collet-Klingenberg Lana, Alrabiah Abdalmajeed, Bergstrand Othman Lama, Robinson T. Rowand
Ingår i:
Journal of emerging trends in educational research and policy studies
2010- : 11 : sid. 25-32 :
https://journals.co.za/content/journal/10520/EJC-1d0423354a
Planned Happanstance: Constructing Unexpected Career Opportunities
Mitchell Kathleen E, Levin Al S, Krumboltz John D
Journal of Counseling & Development : 1999 :
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/j.1556-6676.1999.tb02431.x/pdf
Läsanvisning: Vol.77, 115-124
Professionell vägledning : med samtal som redskap
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. :
ISBN: 978-91-44-01537-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Egan Gerard
The skilled helper : a problem-management and opportunity-development approach to helping
10. ed. : [Belmont, Calif.] : Brooks/Cole, Cengage Learning : [cop. 2012] : xv, 464 s. :
ISBN: 9781285065786 (international ed.)
Se Umeå UB:s söktjänst