I kursen behandlas kunskap och färdigheter som krävs för att stötta barn och unga att utveckla ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till information på nätet. Kursens innehåll utgår från styrdokumentens formuleringar och behandlar olika teoretiska perspektiv på medielandskapets utveckling och aktuella samhällsfrågor. I kursen presenteras aktuell forskning rörande barn och unga som aktiva producenter och konsumenter av information samt förskolan och skolan som central aktör för utvecklandet av källkritisk förmåga.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
redogöra för centrala begrepp och teorier som rör kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till information på nätet
beskriva villkoren för barn och unga i det samtida medielandskapet
Färdigheter och förmåga
utifrån ett källkritiskt perspektiv diskutera olika aktörer och resurser för lärare, barn och unga
diskutera, välja och planera för tillämpning av undervisningsmetoder för kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till information på nätet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
värdera olika aktörer och resurser för lärare, barn och unga
utifrån styrdokument och olika teoretiska perspektiv värdera möjligheter och utmaningar i det samtida medielandskapet
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningen sker på distans med IT-stöd och bedrivs i form av föreläsningar, gruppövningar, seminarier och handledning.
Examination
Kursen examineras fortlöpande med individuella skriftliga inlämningsuppgifter. Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.
Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som erhållit betyget Godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Betyget Väl godkänd på hel kurs erhålls om den studerande har tilldelats betyget Väl godkänd på samtliga uppgifter i kursen som har den betygsnivån. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Tillgodoräknande Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/ Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Övriga föreskrifter
I de fall kursen upphör att gälla eller om kursplanen genomgår större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt denna kursplan under en tid av maximalt två år från att denna kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat erbjudas.
Litteratur
Giltig från:
2022 vecka 34
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.
Kurslitteratur
Kursens obligatoriska litteratur utgörs av rapporter, forskningsartiklar samt styrdokument som kommer att vara tillgängliga via Canvas vid kursstart, samt två metodböcker: Källkritiskt förhållningssätt i förskolan (Metodbok Förskola) samt - Digital kompetens och källkritik i (Metodbok, Förskoleklass, Grundskola och Gymnasiet), där kursdeltagaren väljer den som bäst passar dennes aktuella undervisningskontext.
Heimer Maria Källkritiskt förhållningssätt i förskolan Första upplagan : Stockholm : Gothia Fortbildning : [2019] : 166 sidor : ISBN: 9789177411499 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: Boken är slut på förlaget, men ersättningslitteratur kommer att vara tillgängligt på lärplattformen Canvas vid kursstart.
Digital kompetens och källkritik i praktiken : metodhandbok med undervisningsexempel Bergseth Lotta, Granath Charlotta, Sköld Jenny Första upplagan : Stockholm : Sanoma utbildning : [2020] : 330 sidor : ISBN: 9789152357804 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Nygren Thomas Fakta, fejk, fiktion : källkritik, ämnesdidaktik, digital kompetens Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur : [2019] : 222 sidor : ISBN: 9789127823587 Se Umeå UB:s söktjänst
Källkritik Thurén Torsten, Werner Jack Fjärde upplagan : Stockholm : Liber : [2019] : 273 sidor : ISBN: 9789147129379 Se Umeå UB:s söktjänst
Källkritik på schemat : det kritiska tänkandets didaktik Rosenqvist Anna, Ekecrantz Stefan Första upplagan : Stockholm : Liber : [2019] : 193 sidor : ISBN: 9789147125715 Se Umeå UB:s söktjänst