Engelskt namn: Hunters and Farmers: Global Perspectives, and the Transition to Farming
Denna kursplan gäller: 2023-06-05 och tillsvidare
Kurskod: 1AR079
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Arkeologi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för idé- och samhällsstudier
Beslutad av: Prefekten för Institutionen för idé- och samhällsstudier, 2021-10-04
Reviderad av: Prefekten för Institutionen för idé- och samhällsstudier, 2022-10-05
Denna kurs ska ge studenten förståelse för de huvudsakliga särdragen hos jägar- och jordbrukssamhällen ur en arkeologisk synvinkel, och ge grundläggande kunskap om vad som särpräglar övergången från att nyttja biologiskt "vilda" till biologiskt "tama" resurser. Kursen introducerar studenten i begrepp och uppfattningar av jägares och samlare livsstil jämfört med den som jordbrukare (eller bönder) hade. Kursen omfattar även kortvariga trender och regionala variationer ur ett globalt perspektiv samt ger kritiska insikter i forskningens historia i den här betydelsefulla perioden av mänsklig social utveckling.
I kursen ingår arkeologi, antropologi, etnografi och fysiska antropologiska förhållningssätt för att utveckla en övergripande förståelse för jägar- och samlarsamhällen respektive jordbrukssamhällen, detta leder till reflektion över på vilket sätt förändrade försörjningsstrategier kan påverka sociopolitiska och rituella förutsättningar samt människors hälsa.
Kursen undersöker de grundläggande aspekterna för jägare och samlare samt omställningen till jordbruk. Kursen använder omfattande källmaterial som inkluderar arkeologiska lämningar från hela världen samt antropologiska och etnografiska spår som samlats in på senare tid. Studenten får också undersöka hur modern teknik hjälper till att fastställa vilka strategier för matanskaffning som använts i tidigare samhällen. Analys av arkeologiska lämningar samt landskaps- och miljöspår som härrör till varje specifik region som undersöks lägger grunden för tolkningen och kategoriseringen av forntida jägare och jordbrukare.
För godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse:
Färdighet och förmåga:
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
Univ: 75 hp kurser i arkeologi, eller motsvarande.
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och handledning. Kursen ges i form av salsundervisning på universitetet. Aktivt deltagande i föreläsningar, seminarier och digitala träffar är obligatoriskt. Studenten förväntas arbeta såväl självständigt som en integrerad del av en grupp. Studenten förväntas visa en hög nivå av kritiskt tänkande, analytisk förmåga och social kompetens som motsvarar högskolestudier på grundnivå.
Examinationen baseras på en individuell bedömning av praktiska, muntliga och skriftliga uppgifter. Examinationen inkluderar:
Aktivt deltagande i muntliga gruppseminarier, besvara quiz i vår webbplattform, och en skriftlig essä/uppsats (7,5 hp, betygsskala VG/G/U)
Aktivt deltagande i muntliga gruppseminarier, Individuell muntlig presentation i grupp, och en skriftlig essä/uppsats (7,5 hp , betygsskala VG/G/U),
På hela kursen ges något av betygen VG (väl godkänd), G (godkänd) och U (underkänd). För betyget G på hela kursen krävs minst betyget G på alla examinerande delar, för betyget VG på hela kursen krävs därutöver betyget VG på muntlig presentation och uppsatser.
För studenter som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ett omprov inom två månader efter ordinarie provtillfälle, samt ytterligare ett inom ett år, ett så kallat uppsamlingsprov. Studenter som har erhållit ett godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov.
Studenter som två gånger har underkänts i prov för en kurs eller del av kurs har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos utbildningsledare vid Humanistisk fakultet begära att annan examinator utses för att bestämma betyg, om inte särskilda skäl talar emot det (enligt Högskoleförordningen, kapitel 6, 22 §).
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
I en examen får denna kurs inte inkluderas med en annan kurs med liknande innehåll. Vid osäkerhet bör studenten konsultera studierektor vid Institutionen för idé- och samhällsstudier vid Umeå universitet.
Vid kursstart får studenterna länkar till ett antal vetenskapliga artiklar som finns tillgängliga på internet.