Engelskt namn: Introduction to the Teaching Profession
Denna kursplan gäller: 2022-04-18 och tillsvidare
Kurskod: 6PE323
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2022-04-19
Under kursen introduceras och bearbetas innehåll av relevans för grundskollärarens yrkesuppdrag i ett historiskt och nutida perspektiv. Skolans styrdokument, juridiska och etiska aspekter av lärarutövningen behandlas, liksom lärarens ledarskap och kommunikationens betydelse i teori och praktik. Under kursen läggs grunden för yrkesutövning på vetenskaplig grund genom innehåll som berör den pedagogiska forskningens/utbildningsvetenskapens samhällsfunktion och betydelse för skolan. Deltagarna förbereds för fortsatta studier genom inslag av akademiskt skrivande.
Efter momentet ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdigheter och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Kursen ges helt nätbaserat vilket innebär krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Som stöd för lärandet tillhandahålls inspelade föreläsningar och seminarier där kursinnehållet bearbetas i grupp med handledning av läraren. Som stöd för utvecklandet av färdigheter i akademiskt skrivande erbjuds frivilligt deltagande i en workshop. Deltagande i kursens examinerande seminarier är obligatoriskt.
Examinationen sker löpande under kursens gång. För att bli godkänd på kursen ska följande examinerande inslag ha bedömts som godkända:
För att bli godkänd (G) på kursen krävs ett godkänt betyg på samtliga examinationsuppgifter. För att bli väl godkänd (VG) på kursen krävs ett väl godkänt betyg på hemtentamen samt ett godkänt betyg på övriga uppgifter.
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1.2-553-14). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.
Aspelin Jonas
Lärares relationskompetens : vad är det? : hur kan den utvecklas?
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2018] : 157 sidor :
ISBN: 9789147129065
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bie Kristin
Reflektionshandboken för pedagoger
1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2014 : 122 s. :
ISBN: 9789140688255
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lärande, skola, bildning
Lundgren Ulf P., Säljö Roger, Liberg Caroline
5 uppl. : Natur & Kultur Akademisk : 2020 : 760 sidor :
ISBN: 9789127827974
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Utvalda kapitel läses) Tillhandahålls av lärare
Lindqvist P.
Ödmjuk orubblighet - En avgörande (och rimlig) kvalitet i lärares yrkeskunnande
Nordisk Tidskrift för Allmän Didaktik, 1 (1), 61-74 : 2015 :
Obligatorisk
Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 8:e upplagan
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
8 uppl. : Fundo Förlag : 2022 : 111 sidor :
ISBN: 9789198603934
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Schött Kristina
Studentens skrivhandbok
3. [bearb.] uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 185 s. :
ISBN: 9789147114085
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för grundskola, förskoleklass och fritidshemmet
Skolverket : 2022 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Kapitel 1 och 2
Tegström Anna
Klassrummet som lärandemiljö - En klassrumstudie om villkor för elevers lärande
Licentiatuppsats, Umeå Universitet, Umeå, Sverige : 2014 :
Obligatorisk
Aspelin J.
Lärares relationskompetens Begreppsdiskussion med stöd i Martin Bubers begrepp det sociala och det mellanmänskliga.
Utbildning & Demokrati, 24 (3) : 2015 :
Obligatorisk
Bie Kristin
Reflektionshandboken för pedagoger
1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2014 : 122 s. :
ISBN: 9789140688255
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lärande, skola, bildning
Lundgren Ulf P., Säljö Roger, Liberg Caroline
5 uppl. : Natur & Kultur Akademisk : 2020 : 760 sidor :
ISBN: 9789127827974
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Utvalda kapitel läses)
Lindqvist P.
Ödmjuk orubblighet - En avgörande (och rimlig) kvalitet i lärares yrkeskunnande
Nordisk Tidskrift för Allmän Didaktik, 1 (1), 61-74 : 2015 :
Obligatorisk
Schött Kristina
Studentens skrivhandbok
3. [bearb.] uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 185 s. :
ISBN: 9789147114085
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Att bli lärare
Insulander Eva, Selander Staffan
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2018] : 342 sidor :
ISBN: 9789147122851
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Utvalda kapitel läses)
Skolverket
Läroplan för grundskola, förskoleklass och fritidshemmet 2011. Reviderad 2018
Stockholm: Skolverket. ISBN 978-91-38-325414 : 2018 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Kapitel 1 och 2 (12 sidor)
Tegström Anna
Klassrummet som lärandemiljö - En klassrumstudie om villkor för elevers lärande
Licentiatuppsats, Umeå Universitet, Umeå, Sverige : 2014 :
Obligatorisk