Är du intresserad av mänskligt tänkande och intelligens? Sök!
Intervju med en tidigare student på kursen
Mikaela Brodén Jobbar som forskningsassistent på Karolinska Institutet.
Vad fick dig att välja kursen Intelligens och IQ?
Jag har alltid haft ett intresse för mänskligt tänkande och kognitiv förmåga. Jag läste kandidatprogrammet i kognitionsvetenskap, där vi övergripande läste om intelligens men inte på en djupare nivå vilket jag saknade. När jag senare pusslade ihop min mastersexamen i psykologi, hade jag en längtan efter mer kunskap om detta och en vilja att fördjupa mig i ämnet, och därför sökte jag kursen.
Vad är det bästa med kursen?
Djupet och bredden i kursen, som omfattar intelligens som koncept väldigt väl. Kursen diskuterar definitioner av intelligens, av IQ, av vad miljö och genetik faktiskt innebär för intelligens. Jag tyckte om att kursen inte snävar in på klassisk IQ och ”boksmart”, utan lyfter teorier och kunskap om savantsyndrom, kreativ intelligens, emotionell intelligens, flytande och kristalliserad intelligens, och mer. Jag uppfattade även kursen som forskningsinriktad och väl uppdaterad, och de lärare vi hade själva ett stort intresse för ämnet vilket jag tyckte märktes.
Främst uppskattade jag kursens upplägg med diskussioner och seminarier, som var ganska fria i sin struktur. Även examinationen var muntlig, vilket utmanade mig i att formulera mina resonemang och tankar på ett annat sätt. Det var väldigt lärorikt och gav mig möjlighet att utvecklas på ett sätt jag inte förväntade mig.
Vad vill du jobba med i framtiden?
Just nu jobbar jag som forskningsassistent på Karolinska Institutet på institutionen för Global Folkhälsa, inom en forskningsstudie som handlar om postcovid, yoga och hälsorelaterad livskvalitet. Min förhoppning är att längre fram doktorera och forska inom psykologi, gärna inom något som omfattar kognitiva förmågor, samt fysisk och psykisk hälsa.
Vad ser du att den här kursen kan ge dig för möjligheter i arbetslivet?
Kursen gav god kunskap om intelligens som koncept, och hur man teoretiskt kan bryta ned ett större begrepp i mindre beståndsdelar, vilket är något jag tagit med mig och applicerat på andra områden. Men främst lärde jag mig mycket från seminarierna och från den muntliga examinationen, och fick stärka min förmåga i att resonera och konstruktivt diskutera ny och äldre forskning. Det har hjälpt mig mycket på min arbetsplats idag, där att konstruktivt granska och diskutera forskning är centralt. Sen blev kursen ett givet komplement till min egenplockade mastersexamen där jag läste kurser i psykofysiologi och kognitiv neurovetenskap. Intelligens och IQ blev den kursen som knöt ihop säcken.
Vad skulle du säga till någon som funderar på att läsa kursen?
Är du intresserad av mänskligt tänkande och intelligens? Sök! Det är en utmanande kurs i positiv bemärkning, och min uppfattning är att kursupplägget inte endast matar en full med fakta utan även initierar kritiskt tänkande, konstruktiva diskussioner, forskningsmetodik och kunskap om kausalitet och samband. Hade jag fått möjligheten att läsa kursen igen hade jag gjort det, utan tvekan.