"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Inköp och försäljning C, 22,5 hp

Engelskt namn: Purchasing and Sales C

Denna kursplan gäller: 2024-08-19 och tillsvidare

Kurskod: 2FE217

Högskolepoäng: 22,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Rektor för Handelshögskolan, 2015-06-11

Reviderad av: Rektor för Handelshögskolan, 2024-06-05

Innehåll

Kursen består av följande moment:

  • Moment 1. Inköp och förhandling, 7,5 hp / Purchase and negotiation, 7,5 credits
  • Moment 2. Sales Management 7,5 hp / Sales Management 7,5 credits
  • Moment 3. Säljaktiviteter, 7,5 hp / Sales Activities, 7,5 credits

Studenten skall efter kursen ha kunskap om inköpsfunktionen roll både inom en organisation och i värdekedjan; hur säljfunktionen organiseras och leds för att på ett bra och långsiktigt hållbart sätt generera försäljning av företagets erbjudanden. Vidare ska studenten kunna analysera marknadsdata och presentera lämpliga strategier som stimulerar sälj- och inköpsaktiviteter samt skapar värden i interaktionen mellan organisationen, kunder och andra intressenter. För att uppnå dessa kunskaper länkas tre moment samman. Det första momentet behandlar inköps strategiska roll. Det andra momentet tar upp försäljning ur ett organisatoriskt perspektiv. I det tredje och avslutande momentet knyts strategi och personlig kompetens samman i organisationens säljaktiviteter.

Moment 1.  Inköp och förhandling, 7,5 hp
Momentet ges som tre teman. Det första temat behandlar inköp som strategisk funktion och dess roll i organisationens värdekedja. Frågor som är särskilt intressanta för detaljhandeln är kategoristyrt och globalt inköp. Hållbarhet behandlas utifrån aspekter som etik, klimatpåverkan, och internationalisering.

Det andra temat rör förhandling vilket för en inköpare sker kontinuerligt med olika aktörer. Temat behandlar processer, teorier och modeller för hur man kan analysera sin situation för att därigenom skapa förutsättningar för lyckade förhandlingar. Detta inbegriper bland annat aspekter som utvecklandet av hållbara relationer, konfliktkostnader, samt etiska förhållningssätt.

Det tredje temat under momentet genomförs som ett arbete med affärssystem kopplat till inköp och försäljning. Studenten skall med stöd av ett integrerat affärssystem skapa en översikt av ett företags affärsprocesser och generera relevanta beslutsunderlag och rapporter.

Förväntade studieresultat
Efter avklarat moment ska den studerande kunna:

  • diskutera och redogöra för inköpsfunktionens strategiska roll i olika typer av organisationer
  • använda, för inköpsfunktionen, relevanta metoder och modeller för att analysera, utvärdera, samt ge förslag på lösningar som kan förbättra ett företags värdekedja
  • redogöra för huvudsakliga regelverket gällande offentlig upphandling
  • analysera konsekvenser av inköpsbeslut ur ett etisk och hållbarhetsperspektiv
  • redogöra för centrala förhandlingstekniker/modeller, samt praktiskt applicera dessa
  • argumentera för och rekommendera beslut med stöd i teori och egen analys av underlag framtagna från affärssystem

Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom föreläsningar och seminarier. Lärandeaktiviteter och uppgifter är utformade för att utveckla studentens generiska kompetenser, specifikt muntlig och skriftlig framställan, presentationsteknik, informationssökning inbegripande granskning av källors relevans och trovärdighet samt samarbetsförmåga.

Under övningen i affärssystem arbetar studenterna med ett grupparbete som genom kopplingar till tidigare kurser betonar vikten av att integrera olika teorier för att skapa en försäljningsstödjande strategi.

Examination
Momentet examineras genom ett grupparbete som redovisas skriftlig och i seminarieform, förhandlingsövning i grupp och en individuell skriftlig salstentamen. Övningen i affärsstödssystem examineras genom en skriftlig inlämning av ett case samt en muntlig presentation. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även examination för hela kursen nedan.

Moment 2.  Sales Management, 7.5 hp
Under momentet betonas vikten av att betrakta försäljning som en aktivitet vilken skall integreras och förstås i förhållande till organisationens övriga värdeskapande processer. Momentet syftar därför till att utveckla studentens förmåga att identifiera och analysera organisationens verksamhet ur ett strategiskt försäljningsperspektiv.

Under momentet behandlas försäljningsmål och hur dessa integreras med marknadsmål. Vidare belyses hur säljansvariga planerar, organiserar, tränar, motiverar, kompenserar och utvärderar försäljningsorganisationen. I detta sammanhang belyses därför bland annat säljansvarigas samt säljares roll i organisationen, användningen av till exempel key account management, försäljningsprognoser, användning av lojalitetsprogram och CRM-system samt organisationers förmåga att hantera returer och klagomål. Även faktorer som kulturella skillnader och olika förutsättningar vid verksamhet på den internationella marknaden lyfts fram och diskuteras.  

Under momentet studeras inledningsvis säljansvarigas roll samt säljarens ansvarsområden och position i organisationen. En grundläggande kunskap om försäljningsprocessen ses som väsentlig för att studenten skall kunna förstå vilka försäljningsaktiviteter som den strategiska planeringen skall stötta. Därefter behandlas strategiska planeringsfrågor och slutligen diskuteras organisationens behov av kontroll- och styrmekanismer.

Förväntade studieresultat
Efter avklarat moment ska den studerande kunna:

  • förklara och diskutera hur teorier och modeller rörande försäljningsstrategier kan appliceras på företag.
  • analysera och reflektera över hur försäljningsprocesser utformas, organiseras och leds, samt skapa egna relevanta, etiskt försvarbara, och trovärdiga försäljningsstrategier
  • identifiera konsekvenser av olika försäljningsstrategier och beslut på kort och lång sikt
  • analysera och reflektera över vad som karaktäriserar säljorganisationens kontroll- och styrmekanismer
  • diskutera ledarskapets betydelse för försäljningsstrategier

Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom föreläsningar, seminarier och case. Lärandeaktiviteter och uppgifter är utformade för att utveckla studentens generiska kompetenser, specifikt muntlig och skriftlig framställan, presentationsteknik, informationssökning och samarbetsförmåga.

Examination
Momentet examineras genom seminarieuppgifter, PM som skrivs i grupp, samt en individuell skriftlig salstentamen. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även examination för hela kursen nedan

Moment 3.   Säljaktiviteter, 7.5 hp
Planering och genomförande av olika former av säljaktiviteter är viktigt för företag inom handels- och tjänstesektorn. Dessa skapar förutsättningar för långsiktig lönsamhet och konkurrenskraft genom att påverka kundens beslutsprocess till fördel för företagets värdeerbjudande. De säljstödjande processer, aktiviteter och tekniker som företaget använder handlar om att skapa uppmärksamhet och intresse bland nuvarande och potentiella kunder samt att synliggöra produkten/tjänsten och stödja det direkta säljarbetet. Detta kräver att säljaktiviteterna ligger i linje med företagets strategi, mål och varumärke.
Kopplingen mellan aktiviteter och strategi är viktig, inte minst eftersom förändringstrycket inom handels- och tjänstesektorn är mycket högt och hård konkurrens råder mellan företagen. Utvecklingen inom E-handeln har också lett till att försäljning, marknadskommunikation och säljaktiviteter inte längre behöver vara kopplade till en fysisk plats. Många säljfrämjande aktiviteter sker via omnichannel marknadsföring. Detta betyder att säljaktiviteterna måste studeras i en vidare kontext där E-handel och logistiklösningar blir viktiga komponenter.

Under momentet betonas också kopplingen mellan företagets mål och budget, de olika målgruppernas speciella karaktärsdrag och valet av säljaktiviteter och marknadskommunikation. Under momentet kommer även teorier från tidigare marknadsförings- och försäljningsrelaterade kurser att integreras.

Förväntat studieresultat
Efter avklarat moment ska den studerande kunna:

  • utvärdera och ta beslut gällande säljstimulerande strategier och aktiviteter utifrån företagets mål, värdeerbjudande, målgrupper och förutsättningar
  • analysera varumärkets roll i samband med säljaktiviteter och marknadskommunikation 
  • utveckla förslag på säljaktiviteter med beaktande av hållbarhets- och etiska konsekvenser
  • identifiera och kritiskt diskutera de konsekvenser och ansvarsfrågor som följer av ett företags beslut av säljaktiviteter

Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom föreläsningar, seminarium och egna studier av kurslitteraturen. Det ansvar som följer säljstimulerande aktiviteter vad gäller etik, lagar, hållbar utveckling samt genusfrågor kommer att behandlas i ett enskilt arbete. Lärandeaktiviteter och uppgifter är utformade för att utveckla studentens generiska kompetenser, specifikt skriftlig framställan, informationssökning, samarbetsförmåga och problemlösningsförmåga.

Examination
Momentet examineras genom skriftliga uppgifter som genomförs individuellt och i grupp samt en skriftlig individuell salstentamen. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även examination för hela kursen nedan.

Förväntade studieresultat

Se respektive moment.

Behörighetskrav

60 hp företagsekonomi grundkurs och fortsättningskurs (A/B) eller motsvarande, varav godkänt 45 hp. 
 
Gymnasium: Engelska B/6

Undervisningens upplägg

Delar av undervisningen kan komma att ges på engelska.
Se respektive moment.

Examination

Se även ovan under respektive moment.
 
Följande betygssystem används:
Väl godkänd, (VG, 75 % eller mer),
Godkänd, (G, 50 % eller mer), och
Underkänd (U, mindre än 50 %).
 
Betyg på kursen utdelas när studenten har blivit godkänd på alla ingående examinationer och obligatoriska kurselement.
 
För att uppnå betyget Väl godkänd på kurser bestående av fyra lika stora moment måste studenten ha uppnått det betyget VG i minst tre av fyra kursmoment. För övriga kurser ges betyget VG när studenten uppnått minst 75% av den sammanlagda vägda poängsumman.

För student som underkänts vid ordinarie provtillfälle anordnas ett nytt provtillfälle inom ca 2 månader. Därutöver ges vanligtvis ett extra tentamenstillfälle varje läsår veckan före höstterminsstart. Därefter kan ej godkända prov fullgöras vid nästa kurstillfälle. Om formen för examination ej går att upprepa, kan annan form användas. 

En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator eller rättande lärare utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Student ska vända sig till studierektor med en sådan begäran senast 14 dagar innan nästa provtillfälle.  

Anpassningar 
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten. 

Akademisk integritet och fusk 
Som student förväntas du agera med akademisk integritet. Det innebär att skriva och presentera inom gränserna för de akademiska regler och förväntningar som kommuniceras i universitetets regelverk och vad som i övrigt anges från ansvarig enhet. Disciplinära åtgärder kan vidtas mot student som använder otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas. Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning kommer att tillämpas på skriftliga uppgifter. Texter kan komma att kontrolleras för plagiat. I övrigt gäller Umeå universitets regelverk för utbildning på grund- och avancerad nivå. 

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.



Denna kurs överlappar hel eller delvis kurserna 2FE135 och 2FE317, och kan därför inte kan tas med (till sitt fulla poängtal) i examen tillsammans med denna kurs.

Litteratur

Giltig från: 2024 vecka 34

Litteratur

Moment 1

Inköp och supply chain management : analys, strategi, planering och praktik
Weele Arjan J. van, Arbin Katarina, Lagerhammar Ann
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 443 sidor :
ISBN: 9789144128740
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

2-4 vetenskapliga artiklar om max 80 sidor tillkommer (tillgängliga från universitetsbibliotekets databaser)

Moment 2

Selling and sales management
Jobber David, Lancaster Geoffrey
eleventh edition : Harlow : Prentice Hall Financial Times : 2019 : xx, 546 s. :
ISBN: 9781292205021
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

2-4 vetenskapliga artiklar om max 80 sidor tillkommer (tillgängliga från universitetsbibliotekets databaser)

Moment 3

Kurslitteraturen består av bokkapitel, forskningsrapporter och vetenskapliga artiklar om ca 200-300 sidor.

Referenslitteratur

Handelshögskolan Umeå Universitet, Uppsatsskrivande i Företagsekonomi. Uppsatsmanual. (Senaste upplagan)
USBE Företagsekonomi :
https://www.umu.se/student/handelshogskolan/uppsatser-och-examensarbeten/#info5

Modern logistik - för ökad lönsamhet
Oskarsson Björn, Aronsson Håkan, Ekdahl Bengt
5 uppl. : Liber : 2021 : 388 sidor :
ISBN: 9789147144211
Se Umeå UB:s söktjänst

Förhandlingsbart : metodbok i förhandlingsteknik
Lempereur Alain, Colson Aurélien, Wetter Erik
1. uppl. : Malmö : Liber : 2012 : 277 s. :
ISBN: 978-91-47-09716-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur är litteratur som breddar, fördjupar eller förtydligar ämnet. Den studerande förutsätts utnyttja dessa kunskapskällor och andra källor, framförallt under arbete med skriftliga rapporter och praktikfallsuppgifter.