"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Industriellt byggande, 15 hp

Engelskt namn: Lean Construction

Denna kursplan gäller: 2024-09-02 och tillsvidare

Kurskod: 5BY095

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Byggteknik: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Beslutad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2024-02-16

Innehåll

Kursen behandlar utveckling och effektivisering av byggande ur ett industriellt perspektiv, där områden som marknadskunskap, byggteknik, produktionsteknik, design, byggplanering, logistik och kvalitet integreras till en helhet. Innehållet och kursens upplägg syftar till att ge ett utvecklat förhållningssätt genom tillämpning av Lean i industriellt och traditionellt byggande. Under kursens teoretiska fördjupning behandlas och tränas även projektgenomförande, rapportskrivning, vetenskaplig argumentationsteknik, kollegial granskning och muntlig framställning. Genom projektuppgiften tränas studentens integrerade problemlösningsförmåga, kritiska tänkande, samarbetsförmåga och systemtänkande.
Kursen är uppdelad i två moduler:
1. Teori, 7.5 hp (Theory, 7.5 ECTS);
2. Projekt, 7.5 hp (Project, 7.5 ECTS).

 

Förväntade studieresultat

För att uppfylla målen för kunskap och förståelse skall den studerande efter genomgången kurs kunna:
- diskutera och utvärdera vilken betydelse byggandets historia och utveckling har för dagens industriella och traditionella byggande,
- referera till och bygga upp vetenskapliga argument från litteraturen,
- utvärdera och dra slutsatser av egna och andras muntliga och skriftliga framställningar inom aktuellt ämnesområde genom kollegial granskning.
- genomföra ett projekt genom att identifiera och formulera ett problemområde relaterat till industriella metoder och Lean inom byggande,

För att uppfylla målen för färdighet och förmåga skall den studerande efter genomgången kurs kunna:
- förklara och argumentera för de byggtekniska delområdena marknadskunskap, byggteknik, produktionsteknik, design, byggplanering, logistik och kvalitet och deras tillämpning inom industriellt och traditionellt byggande
- bedöma när och hur industriella produktionsmetoder och koncept lämpar sig i byggandet,
- referera till och bygga upp vetenskapliga argument från litteraturen,
- förhålla sig till bygga upp en vetenskaplig argumentation och presentera en lösning baserat på teorier för Lean och industriellt byggande samt referera till vetenskapliga argument från litteraturen,
- utvärdera och dra slutsatser av egna och andras muntliga och skriftliga framställningar inom aktuellt ämnesområde genom studentkollegial granskning.
- bygga upp en rapportstruktur och ett innehåll motsvarande ett vetenskapligt fördjupningsprojekt på kandidatnivå

För att uppfylla målen för värdering och förhållningssätt skall den studerande efter genomgången kurs kunna:
- göra självständiga och kritiska bedömningar inom området med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
- argumentera och relatera till industriellt byggande och sitt eget lärande utifrån genomfört projekt och kursens teoretiska delområden
- uppvisa en helhetsförståelse utifrån ett industriellt byggandeperspektiv och Lean.

 

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs Minst 60 hp avklarade kurser inom huvudområdet Byggteknik eller minst två års sammanlagda studier som ska innefatta Byggprocessen, 7.5 hp eller motsvarande kunskaper.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av lektions- och gruppundervisning, individuell inläsning, studiebesök och gästföreläsningar, spelbaserad inlärning samt handledning och personlig feedback i samband med individuella arbeten och projektarbete. Lektionsundervisningen ägnas åt genomgång av vissa teoriavsnitt, diskussioner och handledning kring skriftliga inlämningar. Handledning och feedback sker kontinuerligt under kursens gång för att stötta en stegvis ökad tillämpning av genomgången teori. Under modulen Projekt är undervisningen problembaserad och studenternas arbete med systematisk problemlösning och teoretisk argumentation sker huvudsakligen i grupp.

Examination

Kunskapsredovisning sker fortlöpande i samband med undervisningen genom skriftliga och muntliga rapporter, kollegial granskning och seminarium samt en slutreflektion.
Modul 1 (Teori):
Examination av modulen Teori sker individuellt genom att examinator bedömer studentens skriftliga och muntliga rapporter samt kollegiala granskningar. På modulen sätts något av betygen Underkänd (U) och Godkänd (G).
Modul 2 (Projekt):
Examination av modulen Projekt sker genom bedömning av studenters gruppvisa, skriftliga rapporter och kollegiala granskningar, aktiva deltagande vid handledning och seminarium samt individuell slutreflektion. Slutreflektionen ska beskriva studentens aktiva deltagande, hur kursen har genomförts och studentens utveckling under kursens gång. På skriftliga och muntliga individuella inlämningar, samt gruppvisa skriftliga rapporter och seminarium sätts något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). På den individuella slutreflektionen sätts något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Hela kursen:
För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga obligatoriska delmoment är godkända. På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). Slutreflektion krävs för högre betyg än Godkänd (G). Betyget på hela kursen blir då samma som betyget på slutreflektionen.

Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyat prov.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas förnyat provtillfälle i enlighet med Umeå universitets Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå (FS 1.1-574-22). Det första omprovet erbjuds senast två månader efter ordinarie provtillfälle. Undantaget de fall då ordinarie prov äger rum i maj eller juni månad, då erbjuds istället ett första omprovstillfälle inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom erbjuds ytterligare minst ett omprov inom ett år från ordinarie provtillfälle. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.
En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (6 kap. 22 §, HF). Begäran om ny examinator ställs till prefekten vid institutionen för tillämpad fysik och elektronik.

TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande prövas individuellt. I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studievägledaren vid Institutionen för tillämpad fysik och elektronik.

 

Övriga föreskrifter

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.



I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla.

Litteratur

Giltig från: 2024 vecka 36

Industriellt husbyggande
Lidelöw Helena, Stehn Lars, Lessing Jerker, Engström Dan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 264 s. :
ISBN: 9789144096643
Se Umeå UB:s söktjänst