Engelskt namn: Sport Psychology: Strategies for Performance and well-being
Denna kursplan gäller: 2024-08-12 och tillsvidare
Kurskod: 2PS402
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Psykologi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för psykologi
Beslutad av: Prefekten, 2024-10-17
Genom att integrera teoretiska modeller, evidensbaserade metoder och praktisk tillämpning ger denna kurs dig relevanta verktyg för att kunna jobba med idrottares prestations-utveckling och hälsa.
Inledningsvis fokuserar kursen på olika psykologiska faktorer som påverkar prestation och välbefinnande, såsom motivation, stress och självmedkänsla. Sedan riktas fokus mot kunskap om - och tillämpning av - arbetsmetoder relaterat till samtalsmetodik, värdebaserad målsättning och strategier för beteendeförändring.
Genom praktiska övningar, case-studier och interaktiva diskussioner kommer du att utveckla dina färdigheter inom samtalsmetodik och beteendeförändring. Kursen kommer att betona vikten av etiska och professionella riktlinjer i tillämpningen av idrottspsykologiska verktyg samt främja en holistisk syn på prestation och hälsa.
Kursen är idealisk för tränare, ledare eller lärare och chefer med intresse för prestation, psykologi och hälsa, och syftar till att rusta dig med relevanta verktyg för att främja hållbar prestation och hälsa inom idrottsvärlden.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
En internetbaserad lärplattform används under kursen varför dator med internetuppkoppling krävs. Under kursen går inlärning från teoretisk kunskapsinhämtning, till övning och reflektion. Under hela kursen används ett studerandeaktivt arbetssätt där stor vikt läggs vid eget ansvarstagande och kunskapssökande. Lärandet sker genom egna studier, föreläsningar, seminarier och workshops med tillämpade övningar. Workshop är ett format där praktiska moment och inlämning av skriftliga uppgifter varvas med muntliga genomgångar av lärare.
Rätten att erhålla undervisning inklusive handledning gäller endast under den tid som kurstillfället pågår som studenten har registrerats på.
Examination sker genom inlämning av skriftliga individuella hemtentamen och via obligatoriska internetbaserade seminarier och workshops. Förekomst av examinerande moment anges i schema.
Studenter som ej uppnår godkänt betyg på individuella hemtentamen och/eller skriftliga grupprapporter ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Kompletteringen ska äga rum tidigast inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet och senast två månader efter ordinarie examination. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är inte tillåtet.
Frånvaro vid seminarier/gruppövningar kompletteras genom deltagande i uppsamlingsseminarium. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan de istället ersättas med likvärdig uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Betyg för kursen/respektive moment sätts när alla examinerande inslag är godkända. Betygsskalan består av betygen Godkänd, Väl godkänd, eller Underkänd. För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga examinationer och obligatoriska moment är godkända. För betyget väl godkänt krävs utöver detta att samtliga individuella hemtentamen erhåller betyget VG enligt uttalade kriterier. Studerande har rätt till 5 examinationstillfällen. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets Regel för betyg och examination, FS 1.1-574-22. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekt vid Institutionen för psykologi. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
Bestämmelserna i diskrimineringslagen (2008:567) innebär bland annat att lärosätena ska erbjuda möjligheten till anpassad examination eller alternativa examinationsformer. Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Kommunikation : samspel mellan människor
Nilsson Björn, Waldemarson Anna-Karin
4 ., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 165 s. :
ISBN: 9789144110660
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Fokuserad ACT
Strosahl Kirk, Robinson Patricia A., Gustavsson Thomas
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2014 : 309 s. :
ISBN: 9789127136076
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Coaching athletes to be their best : motivational interviewing in sports
Rollnick Stephen, Fader Jonathan S., Breckon Jeff, Moyers Theresa B.
New York : The Guilford Press : 2019 : xii, 218 pages :
ISBN: 9781462541270
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: ISBN:9781462541263
Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare på kursen/momentet.