Engelskt namn: Exercise Physiology II - Endurance Training
Denna kursplan gäller: 2024-09-02
och tillsvidare
Kurskod: 3ID201
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Idrottsmedicin: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Avdelningen för idrottsmedicin
Beslutad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut-, och idrottsfysiologprogrammen, 2020-05-20
Reviderad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut-, och idrottsfysiologprogrammen (PRAFI), 2024-09-04
Innehåll
Kursen innehåller en fördjupning i fysiologi relaterad till uthållighetsträning, både gällande akuta effekter och adaptation till träning över längre tid för hälsa och prestationsutveckling. Uthållighetsträningens effekter i det kardiorespiratoriska systemet, blodet, kärlsystemet och muskulaturens energisystem är i fokus. Molekylära mekanismer, ålder, kön och nutrition som påverkar adaptation till uthållighetsträning, prestation och trötthet behandlas på grundläggande nivå.
Teori om grundläggande principer för planering av uthållighetsträning inom lagidrotter (intermittent arbete) och individuella konditionsidrotter (kontinuerligt arbete) varvas med praktikorienterade delmoment bestående av olika typer av träningspass med uthållighetsträning som analyseras genom biomonitorering.
I kursen ingår grundläggande idrottsfysiologiska tester för att fastställa metabola och kardiovaskulära delkapaciteter av betydelse för uthållighet och hälsa. Vidare innefattar kursen praktiska moment såsom analys av idrotter med höga krav på uthållighet samt genomförandet och analys av olika typer av träningspass med fokus på uthållighet. En central del i kursen är utbildning i hur resultat från uthållighetsrelaterade fysiologiska tester kan användas som underlag för kapacitetsanalyser, kravanalyser och målstyrd träningsplanering.
De teoretiska och praktikorienterade kursmomenten integreras parallellt med utbildning och träning i litteratursökning i medicinska databaser, rapportskrivande och muntlig redovisning.
Medicinska och etiska aspekter i relation till dopning, uthållighetstester och träningsplanering introduceras och diskuteras utifrån förhållandet mellan risk-nytta.
Förväntade studieresultat
Kunskap och förståelse:
Studenten ska kunna 1.Översiktligt redogöra för grundläggande begrepp inom ämnesområdet uthållighet relaterade till fysiska tester och uthållighetsträning. 2.Redogöra för kroppens fysiologiska respons (från cell till vävnads- och systemnivå) avseende uthållighetsträning (konditionsträning) på kort (akut) och lång sikt (adaptation), samt redogöra för effekter av doping vid uthållighetsträning. 3.Beskriva vanliga uthållighetstester såsom korta intermittenta tester, tröskeltester och syreupptagningstester. 4.Beskriva hur biologisk mognad, dopning, kön, träningens specificitet, periodisering, nutrition och återhämtning kan påverka prestation och anpassning till uthållighetsträning.
Färdigheter och förmåga:
Studenten ska kunna 5.Tillämpa och analysera beprövade modeller för träningsplanering vid utveckling av idrottsspecifik uthållighet. 6.Genomföra litteratursökning i vetenskapliga databaser och sammanfatta vetenskapliga artiklar inom ämnesområdet. 7.Identifiera olika idrotters krav på specifika delkapaciteter relaterade till uthållighet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
Studenten ska kunna 8.Värdera olika idrotters krav på specifika delkapaciteter relaterade till uthållighet.
Behörighetskrav
Grundläggande kunskaper i humanfysiologi 7,5 hp.
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, laborationer i idrottsmiljöer inklusive UMEX-labbet samt arbete under handledning både i grupp och enskilt. I kursen ingår aktivt deltagande i olika typer av uthållighetsinriktade träningspass som kan ske utomhus. Utförande av auskultationsuppgifter görs i idrotts- och hälsoverksamhet vilket kan medföra att de kursmomenten kan ske på kvällar och helger. Vissa moment i utbildningen kan ges på engelska och informationstekniska inslag kan förekomma i undervisningen.
Examination
Mål 1-4 examineras individuellt genom skriftlig tentamen. Mål 5 examineras individuellt genom skriftlig inlämningsuppgift och seminarium. Mål 6-8 examineras individuellt genom skriftlig inlämningsuppgift i grupp och seminarium Kursmålen examineras på individnivå genom skriftlig tentamen.
Salstentamen bedöms som Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. Övriga moment bedöms som Underkänd eller Godkänd.
För att erhålla betyget Godkänd krävs minst Godkänd på examinationens alla delar. För betyget Väl Godkänd krävs Väl Godkänd på skriftlig salstentamen och Godkänd på övriga examinerade delar.
Betyget utgör en sammanfattande bedömning och sätts först när samtliga obligatoriska moment är genomförda och bedömda.
Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Övriga föreskrifter
I det fall kursen har upphört att gälla eller kursplanen genomgått större förändringar ska prov/förnyat prov som baseras på samma kursplan som ordinarie tentamen garanteras under 2 år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.