Engelskt namn: Physical Education and Health 2
Denna kursplan gäller: 2022-01-03 och tillsvidare
Kurskod: 6ID021
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2020-10-12
Reviderad av: Prefekten, 2021-10-22
Modul 1: Kropp, kunskap och hälsa, 15.0 hp
Body, Knowledge and Health, 15.0 credits
Innehållet i modulen presenteras i form av tre kunskapsområden (KO): KO Friluftsliv och hälsa, KO Boll och hälsa, samt KO Dans-rytmik-rörelse och hälsa. Det rörelsedidaktiska innehållet som behandlas i dessa kunskapsområden i denna modul är: Inom KO Friluftsliv och hälsa; friluftsliv i närmiljö och orientering, inom KO Boll och hälsa; slag och löp-spel, inom KO Dans-rytmik-rörelse och hälsa; gymnastik och friidrott.
Modulen tar sin utgångspunkt i att kritiskt granska och reflektera kring den samtida synen på kropp och kroppsliga uttrycksformer och dess inverkan på individens identitetsskapande. Olika rörelseformer behandlas och analyseras ur ett didaktiskt perspektiv samt utifrån det kroppsmöte som dessa rörelseformer erbjuder. Med utgångspunkt i friluftslivet diskuteras säkerhet liksom natur- och miljöfrågor i förhållande till hållbar utveckling. Under modulen skall studenten genom reflektion kunna identifiera sina egna behov av utveckling inom yrkesrollen. Digital videoteknik tillämpas som pedagogiskt verktyg i modulen. Intervju som vetenskaplig metod och hantering av intervjudata behandlas.
Modul 2: Idrottsmedicin - tillämpad anatomi och fysiologi, 7.5 hp
Sports Medicine - Applied Anatomy and Physiology, 7.5 credits
I modulen behandlas tillämpade kunskaper om kroppens funktioner, såväl fysiologiskt som anatomiskt. Människokroppens funktion sätts i relation till fysisk aktivitet och inaktivitet och studeras både teoretiskt och praktiskt. Även faktorer som påverkar prestationsförmågan som doping och biologiska respektive fysiologiska funktioner ingår. Kroppens uppbyggnad sätts i relation till vanliga idrottsskador, där skadors uppkomst och dess rehabilitering inom idrott och motion studeras. Betydelsen av ålder, kön och träningsstatus i relation till fysisk aktivitet diskuteras. Vidare utförs en fördjupad analys av en specifik idrott eller idrottsprestation.
Modul 3: Pedagogisk perspektiv på träningslära, 7.5 hp
Pedagogical Perspectives on Physiology, 7.5 credits
Träningslära behandlas ur ett pedagogiskt perspektiv med betoning på kropp, kunskap och hälsa. Fysiska aktiviteter samt rörelse till musik och dess hälsoeffekter behandlas, värderas och analyseras utifrån objektiva värden samt subjektiva upplevelser. Vidare behandlas ergonomi, avspänning och spänningsreglering. Den egna lärandeprocessen synliggörs i relation till kursens innehåll och kommande yrkesroll.
Av kursens innehåll motsvarar andelen ämnesdidaktik inklusive metodik 7 hp.
Modul 1: Kropp, kunskap och hälsa, 15.0 hp
Body, Knowledge and Health, 15.0 credits
Efter modulen ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Modul 2: Idrottsmedicin - tillämpad anatomi och fysiologi, 7.5 hp
Sports Medicine - Applied Anatomy and Physiology, 7.5 credits
Efter modulen ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Modul 3: Pedagogiska perspektiv på träningslära, 7.5 hp
Pedagogical Perspectives on Physiology, 7.5 credits
Efter modulen ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Idrott och hälsa 1, 30 hp med godkänt resultat på modul 2 ledarskap för lärande i idrott och hälsa 5 hp, eller motsvarande.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, laborationer, undervisningsövningar, demonstration av färdigheter samt handledning. Delar av undervisningen ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik vilket innebär specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Undervisningsmoment med praktiska inslag är obligatoriska. Viss del av undervisningen bedrivs på annan ort samt även under kvällstid.
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1.2-553-14). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
Examinationen på de olika modulerna sker löpande under modulerna liksom i slutet av modulen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). För att bli godkänd på en modul krävs att samtliga examinerande delar är godkända.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Examinationen på kursen som helhet sker vid terminens slut. För att bli godkänd (G) på kursen som helhet krävs ett godkänt betyg på samtliga moduler. För att bli väl godkänd (VG) på kursen som helhet krävs ett väl godkänt betyg på modul 1, samt väl godkänt betyg på ytterligare en modul
Modul 1: Kropp, kunskap och hälsa, 15.0 hp
Body, Knowledge and Health, 15.0 credits
Modulen examineras genom följande inslag:
För att bli godkänd på modul 1, krävs att samtliga uppgifter och obligatoriska avsnitt är godkända För betyget väl godkänd krävs dessutom väl godkänd på medieanalysen, samt väl godkänd på den praktiska examinationen med tregradig betygsskala, varvid särskild vikt läggs vid studentens förmåga att omsätta uppgifternas innehåll i praktiska situationer samt dennes reflekterande förmåga.
Modul 2: Idrottsmedicin - tillämpad anatomi och fysiologi, 7.5 hp
Sports Medicine - Applied Anatomy and Physiology, 7.5 credits
Modulen examineras genom följande inslag:
För att bli godkänd på modul 2 krävs att samtliga uppgifter och obligatoriska avsnitt är godkända. För betyget väl godkänd krävs dessutom väl godkänd på salstentamina.
Modul 3: Pedagogiska perspektiv på träninsglära, 7.5 hp
Pedagogical Perspectives on Physiology, 7.5 credits
Modulen examineras genom följande inslag:
För att bli godkänd på modul 3 krävs att samtliga uppgifter och obligatoriska avsnitt är godkända. För betyget väl godkänd krävs dessutom väl godkänd på de individuella examinationsuppgifterna, varvid särskild vikt läggs vid studentens förmåga att omsätta uppgifternas innehåll i praktiska situationer samt dennes reflekterande förmåga.
TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 223 s. :
ISBN: 9789144097329
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Introduktion till forskningsmetodik
Bell Judith, Waters Stephen
5., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 311 s. :
ISBN: 9789144110622
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (kapitel 2, 3, 13)
Berg Ulla
Metodik i redskap
2., rev. uppl. : Stockholm : Svenska gymnastikförbundet : 2008 : 81 s. :
Obligatorisk
Friluftslivets pedagogik : en miljö- och utomhuspedagogik för kunskap, känsla och livskvalitet
Brügge Britta, Glantz Matz, Sandell Klas
Femte upplagan : Stockholm : Liber : [2018] : 283 sidor :
ISBN: 9789147122684
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Projekt perfekt : om utseendekultur och kroppsuppfattning
Frisén Ann, Holmqvist Gattario Kristina, Lunde Carolina
1. utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2014 : 247 s. :
ISBN: 9789127136304
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Young Peoples Perspectives on and Experiences of Health-Related Social Media, Apps, and Wearable Health Devices
Goodyear Victoria A., Armour Kathleen M.
Social Sciences, 7(8), 137 : 2018 :
Obligatorisk
Friidrott för ungdom : 14-17 år
Klüft Ingalill, Nilsson Ingela, Widlund Håkan
Farsta : SISU idrottsböcker : b Svenska friidrottsförb. ; a Malmö : b SISU idrottsböcker [distributör] : 2003 : [6], 265, [2] s. :
ISBN: 91-88941-70-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Föreställningar om kroppen : kropp och kroppslighet i pedagogisk praktik och teori
Larsson Håkan, Fagrell Birgitta
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 327 s. :
ISBN: 978-91-47-08443-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (s. 195-202, 268-302)
Hur är det i praktiken? Lärare utforskar ämnet idrott och hälsa
Larsson Håkan, Lundvall Suzanne, Meckbach Jane, Peterson Thomas, Quennerstedt Mikael
Gymnastik och idrottshögskolan, Stockholm : 2016 :
http://gih.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A909606&dswid=-5117
Obligatorisk
Läsanvisning: (Hitta lätt - så blir det rätt! Nilsson Kerstin s. 49-57)
Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik Visible teaching : perspectives on teaching and teaching competence
Lindström Gunnar, Pennlert Lars-Åke
7:e reviderade upplagan : Umeå : Fundo Förlag : [2019] : 107 sidor :
ISBN: 9789197558495
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Stening-Furén Birgitta
Metodik och teknik i matta och hopp
4., [rev.] uppl. : Stockholm : Svenska gymnastikförbundet : 2015 : 83 s. :
Obligatorisk
Wehlin Anita
Orientera i skolan : gör det enkelt, roligt och pedagogiskt
Tredje upplagan : Stockholm : SISU idrottsböcker : 2015 : 83 sidor :
ytterligare material
ISBN: 9789187745492
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
The use of digital video in physical education
Weir Tony, Connor Sean
Technology, Pedagogy and Education, 18(2), pp. 155-171. : 2009 :
Obligatorisk
Fatness, fitness, and the moral universe of sport and physical activity
Zanker Cathy, Gard Michael
Sociology of Sport Journal, 25(1), pp. 48-65. : 2008 :
Obligatorisk
Resultatdialog 2015
Stockholm : Vetenskapsrådet : 2015 : 282 s. :
ISBN: 978-91-7307-305-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Quennerstedt Mikael, Öhman Marie, Meckbach Jane, Almqvist Jonas, Maivorsdotter Ninitha, Gibbs Beatrice, Nyberg Gunn, Bäckström Åsa. TV-spel som hälsofostran? (183-194).
Aktuella styrdokument för grund- och gymnasieskolan. www.skolverket.se Kompendier och annan litteratur kan tillkomma.
Physiology of sport and exercise
Kenney W. Larry, Wilmore Jack H., Costill David L.
Seventh edition. : Champaign, IL : Human Kinetics : [2020] : xix, 627 pages :
ISBN: 9781492572299
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nya Motions- och idrottsskador och deras rehabilitering
Thomeé Roland, Swärd Leif, Karlsson Jon
1. uppl. : Stockholm : SISU idrottsböcker : 2011 : 344 s. :
ISBN: 978-91-86323-09-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kompendier och annat material tillkommer.
Bremberg Sven
Psykisk ohälsa bland unga i Europa under perioden 1980-2010 trender och förklaringar
Socialmedicinsk tidskrift, 90(5), pp. 696-704 : 2013 :
Obligatorisk
Engström Lars-Magnus
Smak för motion : fysisk aktivitet som livsstil och social markör
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 152 s. :
ISBN: 9789147114610
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hagquist Curt
Skolelevers psykiska hälsa
Stockholm: Nordens Välfärdscenter : 73 s. : 2015 :
Obligatorisk
Läsanvisning: ISBN: 978-91-980800-6-3
Föreställningar om kroppen : kropp och kroppslighet i pedagogisk praktik och teori
Larsson Håkan, Fagrell Birgitta
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 327 s. :
ISBN: 978-91-47-08443-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (kapitel 6)
Idrottsdidaktiska utmaningar
Larsson Håkan, Meckbach Jane
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 304 s. :
ISBN: 978-91-47-10657-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Nilsson, Johnny (2012). Att bli sin egen intresserade tränare -träningslära i idrott och hälsa.
Terjestam Yvonne
Mindfulness i skolan : om hälsa och lärande bland barn och unga
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 148 s. :
ISBN: 9789144058900
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Aktuella styrdokument för grund- och gymnasieskolan. www.skolverket.se. Kompendier och annat material tillkommer samt egen vald litteratur med koppling till valt fördjupningsområde.