Engelskt namn: Human Resource Management in Theory and Practice
Denna kursplan gäller: 2021-11-08 och tillsvidare
Kurskod: 2PE143
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2016-05-19
Reviderad av: Prefekten, 2021-10-20
Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl. a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.
I kursen ges en övergripande orientering till HR-arbete (Human Resources Management). Kursen behandlar särskilt strategiskt personalarbete och lärande (i) organisationer. I kursen introduceras vidare teoretiska verktyg som tillämpas i case-baserat arbete. I kursen problematiseras också HR-funktionens arbete med jämställdhet och mångfald samt personalstrategiska utmaningar för organisationer ur ett förändringsperspektiv.
Modul 1: HR: teorier, begrepp och praktiskt HR-arbete, 7,5 hp
HR: Theories, concepts and HR work in practice, 7,5 credits
Under modulen introduceras teorier och modeller för praktiskt HR-arbete. HR-funktionens roll diskuteras och problematiseras i relation till andra organisatoriska roller och funktioner. Under modulen diskuteras och problematiseras även organisationers arbete med jämställdhet och mångfald. Under modulen genomförs ett case-baserat grupparbete.
Modul 2: Förändringsarbete ur ett HR-perspektiv, 7,5 hp
Working with organizational change from a HR-perspective, 7,5 credits
Under modulen fokuseras personalstrategiska utmaningar som kan uppstå i företag och organisationer i samband med förändringsarbete. Lärande (i) organisationer diskuteras både som förutsättning för och mål med förändringsarbete. Under modulen genomförs ett case-baserat grupparbete.
Modul 1: HR: teorier, begrepp och praktiskt HR-arbete, 7,5 hp
HR: Theories, concepts and HR work in practice, 7,5 credits
Efter modulen ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdigheter och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Modul 2: Förändringsarbete ur ett HR-perspektiv, 7,5 hp
Working with organizational change from a HR-perspective, 7,5 credits
Efter modulen ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdigheter och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och grupparbete. Kursen ges som internetkurs utan fysiska träffar. Det innebär krav på viss teknisk utrustning och kompetens.
Modul 1: HR: teorier, begrepp och praktiskt HR-arbete, 7,5 hp
HR: Theories, concepts and HR work in practice, 7,5 credits
Modulen examineras genom:
För att bli godkänd på modulen krävs att samtliga examinerande delar är godkända.
Modul 2: Förändringsarbete ur ett HR-perspektiv, 7.5 hp
Working with organizational change from a HR-perspective, 7,5 credits
Modulen examineras genom:
För att bli godkänd på modulen krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För att erhålla betyget Väl godkänd på modulen krävs att samtliga examinerande delar är godkända, samt att betyget Väl godkänd har uppnåtts på caseuppgiften.
För att erhålla betyget G på kursen, krävs godkänt betyg på modul 1 och 2. För att erhålla betyget VG på kursen krävs VG på den individuella skriftliga caseuppgiften och G på övriga uppgifter.
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1.2-553-14). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.
HR-transformation på svenska : om organisering av HR-arbete
Boglind Anders, Hällsten Freddy, Thilander Per
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 235 s. :
ISBN: 9789144091709
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Det ordnar sig : teorier om organisation och kön
Wahl Anna, Holgersson Charlotte, Höök Pia, Linghag Sophie
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 356 sidor :
ISBN: 9789144112909
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Kapitel 5-8)
Det ordnar sig alltid : arbetsbok kring frågor om organisation och kön
Wahl Anna, Holgersson Charlotte
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 89 s. :
ISBN: 9789144086101
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Blennberger Erik
Etik i HR-arbetet: etisk kod för personalvetare
Stockholm : Akademikerförbundet SSR : 2015 :
Obligatorisk
Discursive managerial practices of diversity and homogeneity
Knoppers Annelies, Claringbould Inge, Dortants Marianne
Journal of Gender Studies, 24(3), pp. 259-274 : 2015 :
Obligatorisk
Schött Kristina
Studentens skrivhandbok
3. [bearb.] uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 185 s. :
ISBN: 9789147114085
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Angelöw Bosse
Framgångsrikt förändringsarbete : om individ och organisation i förändring
Stockholm : Natur & kultur : 2010 : 207 s. :
ISBN: 978-91-27-12166-9 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
HR-transformation på svenska : om organisering av HR-arbete
Boglind Anders, Hällsten Freddy, Thilander Per
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 235 s. :
ISBN: 9789144091709
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Den lärande organisationen 2.0
Granberg Otto, Ohlsson Jon
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 302 sidor :
ISBN: 9789144114798
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Fostering organizational learning through leadership and knowledge sharing
Park Sunyoung, Kim Eun-Jee
Journal of Knowledge Management, 22(6), 1408-1423 : 2018 :
Obligatorisk
Schött Kristina
Studentens skrivhandbok
3. [bearb.] uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 185 s. :
ISBN: 9789147114085
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Det ordnar sig : teorier om organisation och kön
Wahl Anna, Holgersson Charlotte, Höök Pia, Linghag Sophie
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 356 sidor :
ISBN: 9789144112909
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Kapitel 5-8)
Det ordnar sig alltid : arbetsbok kring frågor om organisation och kön
Wahl Anna, Holgersson Charlotte
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 89 s. :
ISBN: 9789144086101
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Därutöver tillkommer vetenskapliga artiklar och referenslitteratur.