Kursen innehåller 4 delkurser om vardera 7,5 hp: Internationell politisk historia, Nordens historia 1800-2000, Att forska i historia samt Historiedidaktik. Den sistnämnda delkursen är helt historiedidaktisk. Därutöver finns också 1,5 hp didaktik i vardera av delkurserna Internationell politisk historia och Nordens historia.
Internationell politisk historia (7,5 hp) Delkursen behandlar den internationella politiska historien under 1800- och 1900-talen, med tonvikt på det senare. Teman som berörs är världskrigen och kalla kriget, nazismen och stalinismen samt imperialism och kolonialism. Det historiedidaktiska inslaget behandlar historieundervisning om kolonialism.
Nordens historia 1800-2000 (7,5 hp) Delkursen behandlar det moderna samhällets framväxt i Norden i ett komparativt perspektiv. I centrum står demokratiseringen och framväxten av nationella och samnordiska identiteter. Nationella minoriteter och nordisk minoritetspolitik behandlas. Ett centralt inslag i kursen utgörs av att Norden sätts i ett större internationellt sammanhang. De historiedidaktiska inslagen behandlar historiska komparationer, samt undervisning kring urfolk och nationella minoriteter.
Att forska i historia (7,5 hp) Under delkursen ska studenten öva sin färdighet i att samla in, bearbeta och kritiskt värdera historiska fakta och historiska källor. Delkursen innehåller en genomgång av de vanligaste teorier som historiker använt/använder och hur dessa påverkat/påverkar historieskrivningen. Här ges även en fördjupad orientering i kvantitativa och kvalitativa metoder som är vanliga inom dagens historieforskning. Varje student ska författa och vid seminarium ventilera en kort dokumenterad framställning om ett begränsat historiskt problem.
Historiedidaktik (7,5 hp)
Delkursen behandlar både historiedidaktisk teori och praktik. Teoretiskt diskuteras centrala teman och begrepp inom historiedidaktiken, exempelvis historiedidaktiska val, historiemedvetande, genus och etnicitet, värdegrundsfrågor, historieämnets kunskapsanspråk, samt lärares och elevers förståelse av vad historieämnet kan och ska göra. Praktiska historiedidaktiska övningar fokuserar på urval ur ett större stoff, på brott och kontinuitet, källanvändning och källkritik i undervisning, aktör och struktur, samt historiebruk. Dessa övningar syftar till att hjälpa studenten att utarbeta fruktbara arbetssätt i undervisningen i historia. Studenten tar också del av och analyserar innehållet i och debatten kring historieämnets kurs- och ämnesplaner. Centralt i kursen är också arbete med kurs- och ämnesplanerna med fokus på att utarbeta både moment- och kursplanering.
Den här kursen innehåller tillfällen som är en del av ett program på Umeå universitet. Du kan bara söka kursen om du går det programmet. Information om ansökningstider och vad som gäller för dig får du från din institution.