"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Handledarutbildning för studie- och yrkesvägledare, 7,5 hp

Engelskt namn: Supervision in Practicum for Career Guidance Counsellors

Denna kursplan gäller: 2022-08-15 och tillsvidare

Kurskod: 2SY000

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Beslutad av: Prefekten, 2022-03-11

Innehåll

Med utgångspunkt i styrdokument och aktuell forskning behandlas modeller och metoder för vägledning och vägledningssamtal såväl teoretiskt som praktiskt. Kopplingen mellan vetenskap och den beprövade erfarenheten är här i fokus. I kursen ingår även inslag som behandlar utvärdering, bedömning och uppföljning. Utifrån olika modeller studeras färdigheter i handledning och återkoppling samt teorier som ligger till grund för dessa. Eftersom handledning i lärande situationer både är yrkesmässigt och personligt är det den studerandes egen praxisen som står i fokus för reflektioner och bearbetning. I kursen läggs därför särskilt vikt vid dokumentation av den egna lärandeprocessen samt förmågan att tillämpa teorier och metoder för handledning. Slutligen analyseras och värderas handledarens roll och ansvar när det gäller formativ bedömning i relation till förväntade studieresultat i relevant kursplan och bedömningsunderlag för praktik.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för huvuddragen i teorier om handledning samt samtalsmetodiska färdigheter och strategier i handledande samtal
  • visa kunskap om grunderna i formativ bedömning, uppföljning och återkoppling

Färdigheter och förmåga

  • praktiskt tillämpa eget pedagogiskt ställningstagande och samtalsmetodiska färdigheter i en handledningssituation
  • formulera bedömning och kunna visa på vad som krävs för en praktikants utveckling i relation till de förväntade studieresultaten på respektive praktikkurs

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • analysera och värdera samtalsmetodiska färdigheter i en handledningssituation
  • kritiskt granska och värdera kvalitet i handledningsprocessen när det gäller formativ bedömning, uppföljning och återkoppling

Behörighetskrav

Studie- och yrkesvägledarexamen

Undervisningens upplägg

I kursen kan finnas obligatoriska inslag som kräver fysisk närvaro på campus och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar, se vidare i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform.

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, och tillämpningsövningar. Föreläsningarna syftar till att introducera studenterna till problematisering, analys och värdering av kursens innehåll. Föreläsningar, seminarier, och tillämpningsövningar avser att förankra inslag samt att ge stöd för att uppnå förväntade studieresultat.

Examination

Fysisk närvaro och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar vid obligatoriska moment kan fordras för godkänt resultat på kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform.

Examinationer sker individuellt via seminarier samt ett individuellt skriftligt fördjupningsarbete.
Seminarieuppgifterna betygssätts enligt skalan: Godkänd, Underkänd. Det individuella fördjupningsarbetet betygsätts enligt skalan: Väl godkänd, Godkänd, Underkänd. Betyg för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts när alla obligatoriska delar är betygssatta. Hel kurs betygssätts enligt skalan Väl godkänd, Godkänd, Underkänd. För betyget Väl Godkänd på hela kursen krävs dock betyget Väl godkänd på den individuella skriftliga tentamen.

Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

Den som erhållit betyget Godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd. 

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. 
Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provtillfället.

I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det i stället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Övriga föreskrifter

I de fall kursen upphör att gälla eller om kursplanen genomgår större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt denna kursplan under en tid av maximalt två år från att denna kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat erbjudas.

Litteratur

  • Giltig från: 2024 vecka 4

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.

    Birnik Hans
    Handledande samtal
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 120 s. :
    ISBN: 9789144055725
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Professionell handledning
    Selander Ulla-Britt, Selander Staffan
    3., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 77 s. :
    ISBN: 9789144102962
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hilmarsson Hilmar Thór
    Samtalet : förbättra din professionella kommunikation genom empati
    Femte upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 328 sidor :
    ISBN: 9789144134505
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Konstruktiva stödsamtal : perspektiv och redskap vid handledning, rådgivning, mentorskap och coachning
    Bjørndal Cato R. P., Sjösten Lisa
    Första upplagan : Stockholm : Liber : [2017] : 296 sidor :
    ISBN: 9789147122639
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Professionell vägledning : med samtal som redskap
    Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
    2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. :
    ISBN: 978-91-44-01537-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Zunker Vernon G.
    Career counseling : a holistic approach
    Student edition. : Boston, MA : Cengage Learning : [2016] : 1 volume :
    ISBN: 9781305087286
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Referenslitteratur

    Reflektionshandboken
    Bie Kristin, Kärnekull Bo, Kärnekull Ethel
    1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 96 s. :
    ISBN: 978-91-40-66635-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Yrkesmässig handledning - mer än ord
    Tveiten Sidsel, Ruthman Karin, Ruthman Mia
    Femte upplagan / översättning: Karin Ruthman & Mia Ruthman : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 427 sidor :
    ISBN: 9789144136271
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Egan Gerard
    The skilled helper : a problem-management and opportunity-development approach to helping
    10. ed. : [Belmont, Calif.] : Brooks/Cole, Cengage Learning : [cop. 2012] : xv, 464 s. :
    ISBN: 9781285065786 (international ed.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Amundson Norman E.
    Active engagement : the being and doing of career counselling
    Anniversary edition : [Richmond, Canada] : Ergon Communications : 2018 : 371 sidor :
    ISBN: 9789198454000
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Motiverande samtal i skolan : samtal som förbättrar lärande
    Rollnick Stephen, Kaplan Sebastian G., Rutschman Rickard
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 270 sidor :
    ISBN: 9789144119175
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lovén Anders
    Karriärvägledning : en forskningsöversikt
    Lund : Studentlitteratur : 2015 : 347 s. :
    ISBN: 9789144097435
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Karlsson Lars
    Psykologins grunder
    Sjunde upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2022] : 696 sidor :
    ISBN: 9789144152011
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar

    The Power of Feedback
    Hattie John, Timperley Helen
    Ingår i:
    Review of educational research
    Beverly Hills : Sage : 1999- : sid. 81-112 :

    Planned Happanstance: Constructing Unexpected Career Opportunities
    Mitchell Kathleen E, Levin Al S, Krumboltz John D
    Journal of Counseling & Development : 1999 :
    http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/j.1556-6676.1999.tb02431.x/pdf

    The Chaos Theory of Careers (CTC): Ten years on and only just begun
    G. L. Pryor Robert, Bright Jim
    Australian Journal of Career Development : 2014 :
    https://www.researchgate.net/publication/274989166_The_Chaos_Theory_of_Careers_CTC_Ten_years_on_and_only_just_begun

    Hope-action theory and practice
    Amundson Norman, Niles Spencer G, Joon Yoon Hyung
    Ingår i:
    Psychologia Wychowawcza.
    Warszawa : Instytut Wydawniczy "Nasza Ksiȩgarnia" : sid. 91-102 :
    https://e-psychologiawychowawcza.pl/resources/html/article/details?id=211598&language=en

    Artiklar som handlar om Life Space som metod

    Vance Peavy Dr. R.
    PART 1: A Brief Outline of SocioDynamic Counselling: A Co-Constructivist Perspective on Helping
    Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap : 2000 :
    http://www.sociodynamic-constructivist-counselling.com/documents/brief_outline.pdf

    Brott Pamelia E
    Constructivist Assessment in Career Counseling
    Ingår i:
    Journal of career development.
    Columbia, Mo. : College of Education, University of Missouri-Columbia : 1984- : 30 : sid. 189-200 :
    Ladda ner pdf

    Stowik Aneta
    ”Life Space Mapping” as an Innovative Method in Career Counselling for Refugees, Asylum Seekers and Migrants
    Procedia - Social and Behavioral Sciences : 2014 :
    https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042813053007

    Artikel som beskriver APS modellen (Sharon Kolb)

    Kolb Sharon
    Active Problem Solving : A Model for Empowerment
    Ingår i:
    Teaching exceptional children.
    Reston, Va., etc. : Council for Exceptional Children : 1968- : 38 : sid. 14-20 :
    Ladda ner pdf

    Artikel som beskriver PATH metoden (Sharon Kolb)

    Person Centered Planning in Saudi Schools : An Arabic Model
    Kolb Sharon M, Collet-Klingenberg Lana, Alrabiah Abdalmajeed, Bergstrand Othman Lama, Robinson T. Rowand
    Ingår i:
    Journal of emerging trends in educational research and policy studies
    2010- : 11 : sid. 25-32 :
    https://journals.co.za/content/journal/10520/EJC-1d0423354a

  • Giltig från: 2024 vecka 3

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.

    Birnik Hans
    Handledande samtal
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 120 s. :
    ISBN: 9789144055725
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Professionell handledning
    Selander Ulla-Britt, Selander Staffan
    3., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 77 s. :
    ISBN: 9789144102962
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Yrkesmässig handledning - mer än ord
    Tveiten Sidsel, Ruthman Karin, Ruthman Mia
    Femte upplagan / översättning: Karin Ruthman & Mia Ruthman : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 427 sidor :
    ISBN: 9789144136271
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Reflektionshandboken
    Bie Kristin, Kärnekull Bo, Kärnekull Ethel
    1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 96 s. :
    ISBN: 978-91-40-66635-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Egan Gerard
    The skilled helper : a problem-management and opportunity-development approach to helping
    10. ed. : [Belmont, Calif.] : Brooks/Cole, Cengage Learning : [cop. 2012] : xv, 464 s. :
    ISBN: 9781285065786 (international ed.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Zunker Vernon G.
    Career counseling : a holistic approach
    Student edition. : Boston, MA : Cengage Learning : [2016] : 1 volume :
    ISBN: 9781305087286
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Karlsson Lars
    Psykologins grunder
    Sjunde upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2022] : 696 sidor :
    ISBN: 9789144152011
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Referenslitteratur

    Amundson Norman E.
    Active engagement : the being and doing of career counselling
    Anniversary edition : [Richmond, Canada] : Ergon Communications : 2018 : 371 sidor :
    ISBN: 9789198454000
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Motiverande samtal i skolan : samtal som förbättrar lärande
    Rollnick Stephen, Kaplan Sebastian G., Rutschman Rickard
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 270 sidor :
    ISBN: 9789144119175
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Group counseling : strategies and skills
    Jacobs Edward E., Schimmel Christine J., Masson Robert L., Harvill Riley L.
    Eighth edition : Boston, MA : Cengage learning : [2016] : xviii, 478 pages :
    ISBN: 1305087305
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Alternativ 1

    Gladding Samuel T.
    Groups : a counseling specialty
    Eighth edition : Hoboken, N.J. : Pearson : [2020] : xxii, 522 pages :
    ISBN: 9780135166895
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Alternativ 2

    Lovén Anders
    Karriärvägledning : en forskningsöversikt
    Lund : Studentlitteratur : 2015 : 347 s. :
    ISBN: 9789144097435
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar

    The Power of Feedback
    Hattie John, Timperley Helen
    Ingår i:
    Review of educational research
    Beverly Hills : Sage : 1999- : sid. 81-112 :

    Planned Happanstance: Constructing Unexpected Career Opportunities
    Mitchell Kathleen E, Levin Al S, Krumboltz John D
    Journal of Counseling & Development : 1999 :
    http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/j.1556-6676.1999.tb02431.x/pdf

    The Chaos Theory of Careers (CTC): Ten years on and only just begun
    G. L. Pryor Robert, Bright Jim
    Australian Journal of Career Development : 2014 :
    https://www.researchgate.net/publication/274989166_The_Chaos_Theory_of_Careers_CTC_Ten_years_on_and_only_just_begun

    Hope-action theory and practice
    Amundson Norman, Niles Spencer G, Joon Yoon Hyung
    Ingår i:
    Psychologia Wychowawcza.
    Warszawa : Instytut Wydawniczy "Nasza Ksiȩgarnia" : sid. 91-102 :
    https://e-psychologiawychowawcza.pl/resources/html/article/details?id=211598&language=en

    Artiklar som handlar om Life Space som metod

    Vance Peavy Dr. R.
    PART 1: A Brief Outline of SocioDynamic Counselling: A Co-Constructivist Perspective on Helping
    Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap : 2000 :
    http://www.sociodynamic-constructivist-counselling.com/documents/brief_outline.pdf

    Brott Pamelia E
    Constructivist Assessment in Career Counseling
    Ingår i:
    Journal of career development.
    Columbia, Mo. : College of Education, University of Missouri-Columbia : 1984- : 30 : sid. 189-200 :
    Ladda ner pdf

    Stowik Aneta
    ”Life Space Mapping” as an Innovative Method in Career Counselling for Refugees, Asylum Seekers and Migrants
    Procedia - Social and Behavioral Sciences : 2014 :
    https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042813053007

    Artikel som beskriver APS modellen (Sharon Kolb)

    Kolb Sharon
    Active Problem Solving : A Model for Empowerment
    Ingår i:
    Teaching exceptional children.
    Reston, Va., etc. : Council for Exceptional Children : 1968- : 38 : sid. 14-20 :
    Ladda ner pdf

    Artikel som beskriver PATH metoden (Sharon Kolb)

    Person Centered Planning in Saudi Schools : An Arabic Model
    Kolb Sharon M, Collet-Klingenberg Lana, Alrabiah Abdalmajeed, Bergstrand Othman Lama, Robinson T. Rowand
    Ingår i:
    Journal of emerging trends in educational research and policy studies
    2010- : 11 : sid. 25-32 :
    https://journals.co.za/content/journal/10520/EJC-1d0423354a