Kursen bygger vidare på grunderna i hållbar utveckling och byggande och den byggda miljöns effekter på dess dimensioner i ett samhälleligt, ekonomisk och ekologiskt perspektiv. Betydelsen av ett livscykelperspektiv vid byggprojekt studeras genom metoden för livscykelanalys (LCA) enligt de internationella standarderna i ISO 14040-familjen, och möjligheter och svagheter med metoden behandlas Livscykelstudier kommer att genomföras främst genom övningsuppgifter för att visa metodikens möjligheter och begränsningar att styra produkters och verksamheters påverkan på hållbar utveckling. I kursen ingår även att genomföra och skriftligt och muntligt rapportera en avgränsad livscykelanalys. I kursen övas studenternas förutseende och strategiska kompetens, samarbetsförmåga och samverkan genom projektarbetet. Även kritiskt tänkande och systemförståelse övas.
Förväntade studieresultat
För att uppfylla målen för kunskap och förståelse skall den studerande efter genomgången kurs kunna: - Redogöra för byggnader och den byggda miljöns påverkan med hänsyn till relevanta samhälleliga, ekologiska och etiska aspekter, - Redogöra för samhällets och byggbranschens styrinstrument som reglerar ett hållbart byggande, - Förklara metoden livscykelanalys, samt dess möjligheter och begränsningar,
För att uppfylla målen för färdighet och förmåga skall den studerande efter genomgången kurs kunna: - Utföra beräkningar på energitekniska lösningar för ett effektivt utnyttjande av tillgänglig energi. - Utvärdera klimatpåverkan från vanliga energibesparingsåtgärder i förvaltningsskedet, - Analysera påverkan från byggmaterial respektive driftskedets påverkan vid en ombyggnation av en byggnad, - Analysera olika energieffektiviserande åtgärder med avseende på hållbar utveckling, - Redogöra för och analysera byggnader och den byggda miljöns påverkan med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter, -Analysera driftstatistik med hjälp av datorstöd - På ett för kursen relevant vis muntligt och skriftligt presentera en genomförd, avgränsad livscykelanalys.
För att uppfylla målen för värdering och förhållningssätt skall den studerande efter genomgången kurs kunna: - Självständigt genomföra en översiktlig livscykelanalys samt kritiskt värdera dess resultat, - Reflektera över och värdera sin egen och andras insats vid laborativt arbete - Visa förmåga att göra bedömningar med hänsyn till vetenskapliga och etiska aspekter vid presentation och publicering av resultat vid laborativt arbete.
Behörighetskrav
Byggnadsfysik, 7,5 hp, Analys för ingenjörer, 7,5 hp, Algebra för ingenjörer, 7,5 hp, Installations- och fastighetsteknik, 15 hp eller motsvarande kunskaper.
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i en studerandeaktiv arbetsform med många korta aktiviteter i form av analyser, reflektioner och eget skrivande. Lärarnas bidrag till undervisningen sker via lektioner, workshops och handledning. Lektionsundervisningen ägnas åt genomgång av vissa teoriavsnitt inom teknikområdet samt problemlösning och demonstrationer. Handledning ges i samband med workshops och projektarbeten som återkoppling på det egna skrivandet. Vid kursens slut genomförs en konferens där genomförda arbeten individuellt presenteras.
Examination
Kursen är indelad i två moduler:
Modul 1. Teori 3,0 hp. Under teorimomentet går vi igenom faktorer för miljöanpassat byggande såsom bakgrund och definitioner av begreppet hållbar utveckling, metoder för miljöcertifiering av byggnader men också byggnader och den byggda miljöns påverkan i ett perspektiv av hållbar utveckling. Produkter och energilösningar studeras utifrån ett livscykelperspektiv där LCA metodiken utgör en central del.
Modul 2. Tillämpning 4,5 hp. Under momentet utvärderas ett byggprojekt baserat på ett livscykelperspektiv som skall omfatta hållbar utveckling och miljökonsekvenser såväl i byggnads- som i driftskedet.
Hela kursen:
Både Moldul 1 och Modul 2 examineras genom muntlig presentation och skriftlig redovisning i form av rapporter som betygssätts med något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). Om flera studenter genomför uppgiften tillsammans skall en individuell bedömning säkerställas. För betyget G krävs att uppgifterna överlag är korrekta och innehåller relevanta resonemang där för kursen centrala begrepp ingår. För betyget VG krävs att studenten visar förmåga att självständigt analysera och värdera uppgiften. På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). För kursbetyget G krävs betyget G på både Modul 1 och på Modul 2. För kursbetyget VG krävs betyget VG på både Modul 1 och på Modul 2.
En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (6 kap. 22 §, HF). Begäran om ny examinator ställs till prefekten vid institutionen för tillämpad fysik och elektronik.
TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande prövas individuellt. I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studievägledaren vid Institutionen för tillämpad fysik och elektronik.
Övriga föreskrifter
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla.