"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Grafisk form och visuell kultur, 7,5 hp

Engelskt namn: Graphic design and visual culture

Denna kursplan gäller: 2024-01-15 till 2025-01-19 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 1KB026

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Konst- och bildvetenskap: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2023-09-06

Innehåll

Grafisk form är ett viktigt gränssnitt för olika typer av kommunikation och har så varit under hela moderniteten. Kursen analyserar hur grafisk form har använts från 1800-tal till idag i olika kontexter, i relation till olika stilideal och beroende av olika mediala tekniker. Kursen avser att ge en förståelse för hur den grafiska formen fungerar som en kommersiell såväl som kreativ näring, idag och historiskt. Perspektiv på hur grafisk visualisering har betydelse för hållbarhet och representation i samhället ingår som ett tema i bildförståelsen.

 

Kursen riktar sig i första hand till studenter inom Medie- och kommunikationsvetenskap. Kursen ingår i det fria valet av kurser under den sjätte terminen på Programmet för medie- och kommunikationsvetenskap. Kursen ges även som fristående kurs inom Konst- och bildvetenskap.  

 

Följande moduler ingår:  
  
Modul 1: Grafisk form - historisk överblick (3 hp)

Graphic design history - an overview  

Under kursmodulen presenteras den grafiska formgivningens olika uttryck och praktiker sedan 1800-talet och de sätts in i ett design- och mediehistoriskt sammanhang. Den grafiska formgivningens roll som kommersiell och kreativ näring diskuteras. Studenten får identifiera och diskutera olika utförandeideal inom den grafiska formgivningens historia.

 
 
Modul 2. Grafisk form som visuell kommunikation (4,5 hp)

Graphic design as visual communication

Under kursmodulen diskuteras vad visuell kommunikation är i relation till grafisk form. Under modulen presenteras analysmodeller och grafiska begrepp  som studenten aktivt använder under seminarier och skriftliga inlämningar.

 

 

 

 

 

 

Förväntade studieresultat


Modul 1: Grafisk form - historisk överblick (3 hp)


För godkänd kurs ska den studerande avseende kunskap och förståelse  
· övergripande kunna diskutera den grafiska formgivningens utveckling under den period kursen behandlar.


För godkänd kurs ska den studerande avseende färdighet och förmåga  
· kunna redogöra för ett avgränsat område inom den grafiska formgivningens historia,
· analysera exempel på grafisk form inom ett avgränsat område i relation till samtidig design- och mediehistorisk kontext.

För godkänd kurs ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt  
· diskutera olika utförandeideal i grafisk form under den period kursen behandlar
 
 

Modul 2. Grafisk form som visuell kommunikation (4,5 hp)


För godkänd kurs ska den studerande avseende kunskap och förståelse  
· kunna presentera hur grafisk form används som visuell kommunikation i olika medier,
· kunna diskutera hur väl grafisk form uppnår medie- och informationsspecifika mål.


För godkänd kurs ska den studerande avseende färdighet och förmåga
· med hjälp av de begrepp och metoder kursen erbjuder kunna analysera hur olika formelement, såväl bild som text, genererar ett budskap.

För godkänd kurs ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt  
· kunna problematisera relationen mellan grafisk form och budskap.    
 

 

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Kursen är baserad på hybridundervisning som är anpassad både för studenter som läser kursen på nätet och på campus. Schemalagda seminarier och föreläsningar där närvaro förutsätts förekommer dagtid.

 

I de fall närvaro vid föreläsningar och övningar är obligatoriska, det vill säga av examinerande karaktär, anges detta särskilt i schemat. 

 
 För den som är registrerad på kurs och har en funktionsnedsättning finns resurser för särskilt stöd. För mer information, kontakta Studentcentrum. 

 

Examination

Modul 1: Grafisk form - historisk överblick (3 hp)
Modulen examineras genom ett seminarium och en individuell skriftlig examinationsuppgift. Betygsskalan för seminariet är Underkänd (U) och Godkänd (G). Betygsskalan för individuell examinationsuppgift är Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). För att erhålla betyget Godkänd på hela modulen krävs betyget Godkänd på seminariet och på individuell examinationsuppgift. För att erhålla betyget Väl godkänd på modulen krävs betyget Godkänd på seminariet och Väl godkänd på individuell examinationsuppgift.
  
Modul 2. Grafisk form som visuell kommunikation (4,5 hp)
Modulen examineras genom två seminarier och en individuell skriftlig examinationsuppgift. Betygsskalan för seminarierna är Underkänd (U) och Godkänd (G). Betygsskalan för individuell examinationsuppgift är Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). För att erhålla betyget Godkänd på hela modulen krävs betyget Godkänd på seminarierna och på individuell examinationsuppgift. För att erhålla betyget Väl godkänd på modulen krävs betyget Godkänd på seminarierna och Väl godkänd på individuell examinationsuppgift.

 
 För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare ett provtillfälle senast två månader efter det ordinarie provtillfället (tre månader efter provtillfället om det ordinarie provtillfället är i maj eller juni), samt ett uppsamlingsprovtillfälle inom ett år från det ordinarie provtillfället. Den som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för högre betyg.
  
 En student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är ej tillåtet. 

 

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 arbetsdagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

 

För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska delmoment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att studenten fått detta betyg på Modul 1 och 2.
  
Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen har rätt att examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för kursen, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om byte av examinator ställs till studierektor vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.
  

Tillgodoräknande 

Den student som önskar tillgodogöra utbildning som inhämtats vid annan institution eller annan högskola (svensk/utländsk) skall göra detta i den ordning som beskrivs i beslutet Tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet (Dnr. 545-3317-02).
  
Ansökan om tillgodoräknande ska göras skriftligt. I ansökan ska anges vilken modul eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas. 

 

Övriga föreskrifter

I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med en annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektor vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.  

Litteratur

  • Giltig från: 2024 vecka 4

    Kurslitteratur

    Kurslitteraturen kan komma att ändras/aktualiseras vid behov, dock senast två månader före kursens start.

    Modul 1: Grafisk form - historisk överblick (3 hp)

    Mäktiga märken
    Bowallius Marie-Louis, Toivio Michael
    Nationalmuseum och Raster förlag : 2002 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Tillhandahålls som PDF via Canvas, 15 s

    Hollis Richard
    Graphic Design in the Twentieth Century : A Concise History
    London : Thames & Hudson Ltd. : 2021 : 235 pages :
    ISBN: 9780500204511
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Aynsley Jeremy
    Pioneers of modern graphic design
    Mitchell Beazley : 2005 :
    Elektronisk resurs
    Obligatorisk

    Modernism’s print culture
    Hammhill Faye, Hussey Mark
    Bloomsbury Academic : 2016 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: ss 1-86

    Artiklar tillkommer enligt lärares anvisningar.

    Referenslitteratur

    Svensk illustration : en visuell historia 1900-2000
    Berg Andreas, Teleman Sara
    Malmö : Arena : 2013 : 335 s. :
    Innehållsförteckning
    ISBN: 9789178434145
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Modul 2. Grafisk form som visuell kommunikation (4,5 hp)

    Björkvall Anders
    Den visuella texten : multimodal analys i praktiken
    Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 176 sidor :
    ISBN: 9789144132747
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    An Introduction to Information Design
    Coates Kathryn, (et.al. eds.)
    Laurence King Publishing :
    Elektronisk resurs
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Urval s. 12-160

    Åkestam Nina
    Understanding Advertising Stereotypes. Social and brand-related effects of stereotyped versus non-stereotyped portrayals in advertising
    Doktorsavhandling, Handelshögskolan Stockholm : 2017 :
    Elektronisk resurs
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Urval: s. 7-30 samt ca 25 s i överenskommelse med lärare

    Carter Karen L
    Confronting racial stereotypes in graphic design history
    Bloomsbury Academic : 2019 :
    Elektronisk resurs
    Obligatorisk
    Läsanvisning: ss 129-144

    Poulin Richard
    Graphic Design and Architecture, a 20th Century History : A Guide to Type, Image, Symbol, and Visual Storytelling in the Modern World
    Beverly, Mass. : Rockport Publishers : 2012 :
    Elektronisk resurs
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Urval ca 100 s enligt lärares anvisningar.

    Artiklar tillkommer enligt lärares anvisningar.

  • Giltig från: 2024 vecka 3

    Kurslitteratur

    Kurslitteraturen kan komma att ändras/aktualiseras vid behov, dock senast två månader före kursens start.

    Modul 1: Grafisk form - historisk överblick (3 hp)

    Mäktiga märken
    Bowallius Marie-Louis, Toivio Michael
    Nationalmuseum och Raster förlag : 2002 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Tillhandahålls som PDF via Canvas, 15 s

    Hollis Richard
    Graphic Design in the Twentieth Century : A Concise History
    London : Thames & Hudson Ltd. : 2021 : 235 pages :
    ISBN: 9780500204511
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Meggs' history of graphic design
    Meggs Philip B, Alston W
    Wiley (6. ed.) : 2016 :
    Elektronisk resurs
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Urval i överenskommelse med lärare, ca 100s

    Modul 2. Grafisk form som visuell kommunikation (4,5 hp)

    Björkvall Anders
    Den visuella texten : multimodal analys i praktiken
    Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 176 sidor :
    ISBN: 9789144132747
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    An Introduction to Information Design
    Coates Kathryn, (et.al. eds.)
    Laurence King Publishing :
    Elektronisk resurs
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Urval s. 30-160

    Åkestam Nina
    Understanding Advertising Stereotypes. Social and brand-related effects of stereotyped versus non-stereotyped portrayals in advertising
    Doktorsavhandling, Handelshögskolan Stockholm : 2017 :
    Elektronisk resurs
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Urval: s. 7-30 samt ca 25 s i överenskommelse med lärare

    Artiklar tillkommer enligt lärares anvisningar.