Kursen tar sin utgångspunkt i och breddar tidigare kunskaper från kursen Geografididaktik 1 och behandlar ämnesdidaktiska frågor där särskild vikt läggs på transformering av ämnesteoretiska kunskaper till skolämnet geografi och planering av ett undervisningsmoment, där även metodik ingår. Ämnets centrala mål och plats i skolan belyses och vilken betydelse geografiämnet har för att förstå hållbar utveckling. Hur ämneskunskaper kan transformeras till skolkunskaper bearbetas i diskussioner och genom olika former av praktisk tillämpning. Såväl urvals- som metod- och bedömningsfrågor behandlas i relation till det ämnesteoretiska innehållet från föregående kurser.
De studerande planerar ett undervisningsmoment både övergripande och med en detaljerad lektionsplanering. Under kursens gång planerar och genomför de studerande också fältstudier/delar av en exkursion.
Schema hittar du i välkomstbrevet eller på studentwebben
Är du intresserad av vad studenter tycker om kursen? Om du skickar ett mail till Fredrik Gärling kan du få ta del av kursutvärderingen.
Anmälan och behörighet
Den här kursen innehåller tillfällen som är en del av ett program på Umeå universitet. Du kan bara söka kursen om du går det programmet. Information om ansökningstider och vad som gäller för dig får du från din institution.