Huvudområden och successiv fördjupning:
Fysioterapi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Avdelningen för fysioterapi
Beslutad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut-, och idrottsfysiologprogrammen, 2020-02-11
Reviderad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut-, och idrottsfysiologprogrammen (PRAFI), 2024-12-11
Innehåll
Kursen är indelad i två moduler.
Modul 1: Arbetsfysiologi 6,5 hp
Modulen omfattar kroppens system för näringshantering, cirkulation och respiration samt system för skydd och försvar. Vidare omfattas energiomsättning vid vila och biologiska effekter av fysisk aktivitet, både omedelbara samt långsiktiga, som har betydelse för att förbättra prestationsförmågan. Praktisk färdighetsträning i fysioterapi sker i form av utförande och instruerande av ett submaximalt konditionstest samt styrke- och rörlighetsövningar.
Modul 2: Professionell utveckling 1 hp
Modulen innehåller grundläggande kunskaper i hälsopedagogik, som integreras med kunskaper i arbetsfysiologi.
Förväntade studieresultat
Modul 1: Arbetsfysiologi 6,5 hp
Kunskap och förståelse: Studenten ska kunna 1. Förklara kroppens näringshantering och energiomsättning i vila och under fysiskt arbete. 2. Förklara kroppens grundläggande funktioner hos cirkulations- och respirationssystemet. 3. Beskriva omedelbara effekter under fysiskt arbete samt långsiktiga anpassningar i påverkade organsystem vid regelbunden fysisk aktivitet och anpassad träning. 4. Förklara vad som begränsar prestationsförmågan vid korta, så kallade anaeroba arbeten, och långa, så kallade aeroba arbeten och hur detta kan påverkas av ålder och kön.
Färdigheter och förmåga: Studenten ska kunna 5. Resonera med andra kring grunderna avseende kroppens basala skydds- och försvarssystem, även kopplat till påverkan av fysisk aktivitet. 6 Förklara och argumentera för fysiologiska verkningsmekanismer till de träningseffekter som sker vid konditions-, styrke-, och rörlighetsträning på prestationsförmåga och känna till hur långsiktiga anpassningar påverkas av ålder och kön. 7. Tillämpa enkla och vanligt förekommande metoder för att mäta kroppsfunktioner såsom kondition, styrka och rörlighet hos friska människor.
Modul 2: Professionell utveckling 1 hp
Kunskap och förståelse: Studenten ska kunna 8. Redogöra för basala begrepp och principer inom hälsopedagogik.
Färdighet och förmåga: Studenten ska kunna 9. Planera och strukturera en aktivitet med hälsopedagogiskt innehåll som hälsopromotion till vald målgrupp med risk för ohälsa samt kommunicera detta.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Idrott och hälsa 1, Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2. Undantag från kravet på idrott kan medges för dig som lämnar in blanketten om undantag/reell kompetens och bifogar intyg som styrker deltagande i gymnastik- eller idrottsverksamhet omfattande minst en gång per vecka under minst ett år.
Undervisningens upplägg
Lärande sker genom egna studier utifrån kurslitteratur och målbeskrivning, föreläsningar samt organiserade diskussionstillfällen med övriga studenter och lärare. I kursen kan även inspelade föreläsningar ingå och annat material som stöd för lärande som läggs ut på lärplattform. Några praktiska moment kring fysisk träning ingår. Avsnittet om hälsopedagogik ingår i en kursserie om professionell utveckling som sträcker sig över flera terminer under utbildningen. Inom alla undervisningsformer stimuleras och uppmuntras studenten till en kritisk reflekterande hållning.
Examination
Modul 1: Arbetsfysiologi, 6,5 hp
Mål 1-4, 6 examineras genom individuell skriftlig salstentamen. Mål 5 examineras genom redovisning i grupp, individuell bedömning sker. Mål 7 examineras genom aktivt* deltagande i laborationer.
*Med aktivt deltagande avses att studenten är förberedd och i diskussioner bidrar med muntliga, analytiska och relevanta inlägg, vilket bedöms individuellt.
Modul 2: Professionell utveckling, 1 hp
Mål 8-9 examineras genom redovisning i grupp, individuell bedömning sker.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Alla obligatoriska uppgifter utgör bedömningsunderlag för betyg. Bedömningskriterier anges i kursens uppgiftsbeskrivningar. På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). Betyget utgör en sammanfattande bedömning och sätts först när samtliga obligatoriska moment är genomförda med godkänt resultat.
Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem.
Övriga föreskrifter
I det fall kursen har upphört att gälla eller kursplanen genomgått större förändringar ska prov/förnyat prov som baseras på samma kursplan som ordinarie tentamen garanteras under 2 år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.
Litteratur
Giltig från:
2025 vecka 10
Den friska människan : anatomi och fysiologi Aldskogius Håkan, Rydqvist Bo Första upplagan : Stockholm : Liber : [2018] : 476 sidor : ISBN: 9789147105694 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Att lära och utvecklas i sin profession Biguet Gabriele, Lindquist Ingrid, Martin Cathrin, Pettersson Anna 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 215 s. : ISBN: 9789144092454 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Physiology of sport and exercise Kenney W. Larry, Wilmore Jack H., Costill David L. Eighth edition : Champaign : Human Kinetics : 2021 : 651 sidor : ISBN: 9781718201729 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst