Engelskt namn: Physiotherapy - Motor control, physical performance, exercise and training
Denna kursplan gäller: 2023-06-05 och tillsvidare
Kurskod: 3FT213
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Fysioterapi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Avdelningen för fysioterapi
Beslutad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut-, och idrottsfysiologprogrammen, 2020-09-10
Reviderad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut-, och idrottsfysiologprogrammen, 2023-04-13
Kursen innefattar en vidareutveckling i professionen fysioterapi med betoning på hälsopedagogik och rollen som tränare av motorik och fysisk förmåga. Kursen innehåller teoretiska och praktiska moment avseende träning av fysiologiska förutsättningar, fysisk förmåga och motoriska färdigheter samt hur dessa kan mätas och analyseras. I kursen ingår grundläggande teori och tillämpning inom hälsopedagogik, biomekanik, rörelsevetenskap och motorisk kontroll och principer för inlärning och anpassning vid träning. Kursen omfattar också en fördjupning och tillämpning av tidigare utbildningsmoment inom vetenskaplig metod, beteendevetenskap, funktionell anatomi och fysiologi med en betoning på betydelsen av anpassad fysisk aktivitet/träning baserad på individuella förutsättningar och olika kontextuella faktorer.
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
KUNSKAP OCH FÖRSTÅELSE
(1) Redogöra för grundläggande begrepp, principer och trender inom rörelsevetenskap, motorisk kontroll och inlärning, fysisk träning och hälsopedagogik.
(2) Förstå och övergripande beskriva hur motoriska färdigheter klassificeras och kan analyseras utifrån rörelseuppgiftens delkomponenter och individens förmågor.
(3) Ur ett systemteoretiskt perspektiv förstå och beskriva hur rörelsebeteende formas i ett samspel mellan individfaktorer, omgivning och uppgift.
(4) Redogöra för neurofysiologisk bakgrund till motorisk kontroll och inlärning, såsom berörda delar och funktioner i centrala, perifera och autonoma nervsystemet med tonvikt på de sensoriska och motoriska systemen.
(5) Redogöra för hur olika vävnader påverkas av belastning (träning), frånvaro av belastning (inaktivitet) eller skada samt grundläggande mekanismer för vävnaders läkning. Därutöver kunna redogöra för hur anpassad träning kan påverka psykologisk/affektiv och kognitiv funktion och hälsa.
(6) Visa förståelse för olika rörelsers inverkan på ledbelastning utifrån ett biomekaniskt resonemang.
FÄRDIGHET OCH FÖRMÅGA
(7) Redogöra för och tillämpa kunskap, grundläggande principer och strategier inom inlärningspsykologi, biomekanik, motorisk inlärning, träningslära och hälsopedagogik vid planering, utformning och vägledning av fysisk träning och vid instruktion av rörelseuppgifter
(8) Redogöra för och praktiskt tillämpa grundläggande tester för att mäta fysisk förmåga med olika utrustning samt utföra grundläggande statistiska analyser
(9) Utifrån grundläggande träningsprinciper och i dialog med utövare leda och utforma träning anpassad efter individens förutsättningar, fysiska status, motivation och målsättning.
(10) Visa förmåga att samarbeta i grupp, kommunicera och ge feedback, samt använda lämpliga former och teknik vid presentationer och seminarier.
(11) På en grundläggande nivå utföra litteratursökning, genomföra litteraturgranskningar samt utforma skrivuppgifter i en vetenskaplig form.
VÄRDERINGSFÖRMÅGA OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT
(12) Diskutera och värdera betydelsen av olika test- och mätmetoder för fysisk förmåga som underlag vid förskrivning av doserad fysisk träning för olika individer och ändamål.
(13) Att utifrån kursens teman och egna erfarenheter diskutera och reflektera över yrkesroll, ledar-/tränarsstil och egen förmåga att genomföra vägledande uppgifter, samt behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin kompetens.
Lärande sker genom självständigt arbete och träning tillsammans med studiekamrater, egna studier utifrån kurslitteratur och studiehandledning, grupparbeten samt föreläsningar och lektioner där teori, instuderingsfrågor, demonstrationer och praktiska övningar integreras. Inspelade föreläsningar och annat material som stöd för lärandet kan förekomma. Studenten kommer i kursen även att få utföra tester och mätningar av motorik och fysisk förmåga, vägleda och vägledas i träning anpassad efter individuella förutsättningar. Ett studerandeaktivt arbetssätt används där stor vikt läggs vid eget ansvarstagande och kunskapssökande. Inom alla undervisningsformer stimuleras och uppmuntras studenten till en kritisk reflekterande hållning.
Mål 1-5 examineras genom individuell skriftlig tentamen, samt genom muntliga redovisningar i grupp med individuell bedömning.
Mål 6-12 examineras individuellt vid praktiska laborationer och seminarier, samt individuellt och i grupp genom skriftliga inlämningsuppgifter.
Mål 13 examineras i grupp genom reflektion, diskussion och aktivt deltagande vid laborationer och seminarier, samt individuellt genom reflektioner skriftligt i egen professionsportfölj.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Alla obligatoriska moment utgör bedömningsunderlag för betyg på kursen. Bedömningskriterier anges i kursens uppgiftsbeskrivningar. På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). Betyget utgör en sammanfattande bedömning och sätts först när samtliga obligatoriska moment är genomförda och bedömda.
I de fall prov eller obligatoriska moment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan annan rimligt proportionell uppgift anges. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie tillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
Examinator kan besluta att komplettering är möjlig för att nå godkänt resultat och ska anpassas individuellt utifrån det/ de mål som inte uppnåtts. Komplettering ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet, men före nästa examinationstillfälle.
Om examinator beslutat att komplettering är möjlig har studenten rätt att välja komplettering eller att istället göra ett omprov för att ha möjlighet att uppnå ett högre betyg än godkänt.
I det fall kursen har upphört att gälla eller kursplanen genomgått större förändringar ska prov/förnyat prov som baseras på samma kursplan som ordinarie tentamen garanteras under 2 år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.
Essentials of exercise physiology
McArdle William D., Katch Frank I., Katch Victor L.
5. ed., International ed. : Förenta staterna : Lippincott Williams And Wilkin : 2015 : xx, 702 sidor :
ISBN: 9781496309099
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Motor control : translating research into clinical practice
Shumway-Cook Anne, Woollacott Marjorie H., Rachwani Jaya, Santamaria Victor
Sixth edition : Philadelphia : Wolters Kluwer : [2023] : 718 pages :
ISBN: 9781975158279
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst