"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Fysioterapi - examensarbete

Välkommen till kursen Fysioterapi - examensarbete, 30 hp som ges vid Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering, avdelningen för fysioterapi, Umeå universitet. Innan du kan börja måste du göra några saker innan kursstart. Här får du veta vad du måste göra, hur och när. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi ses i höst!

Så här börjar du

  • 2. Aktivera ditt Umu-id och MFA

    Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.

    Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Ditt Umu-id behöver du när du ska:

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

  • 3. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv registrera dig i Ladok innan kursstart. Det kan du göra från och med måndagen den 21 augusti till och med måndagen 28 augusti. Om du inte har registrerat dig i Ladok innan den 28 augusti förlorar du din plats på kursen.

    För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt användarkonto, Umu-id, se information längre ner i brevet.

    Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering.

    Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).

     

  • 4. Börja kursen

    1:a kursträff onsdag 6 september 2023

    Tid: 08.30

    Plats: Zoom meeting

    Kursen startar måndagen 28 augusti i lärplattformen Canvas.

    Du loggar in i Canvas med ditt aktiverade Umu-id.
    Kom ihåg! För att kunna börja kursen måste du först ha registrerat dig.

    Kan du inte vara med vid det här tillfället?
    Meddela oss i förväg!

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Den här kursen är nätbaserad vilket innebär att du bedriver det mesta av studierna på egen hand med stöd från lärare och kursmaterial som finns i lärplattformen Canvas som du kommer åt efter att du har registrerat dig på kursen. Där kan du läsa mer om kursens uppläggning och de uppgifter som ingår. Kursen går på halvfart och pågår under höstterminen 2023 och vårterminen 2024.

    Inför ditt arbete med uppsatsen bör du också tillfråga en person som kan vara din handledare under projektet. En handledare för ett master- eller magisterprojekt ska vara disputerad. Meddela oss under vecka 34, 21-25 augusti vilken handledare du har eller om du inte lyckats finna någon.

    Kursansvarig:
    Martin Björklund, Docent i fysioterapi
    E-post: martin.bjorklund@umu.se

  • Träffar under kursen

    Det här är en distanskurs med fyra träffar då de seminarier som ingår i kursen genomförs. Träffarna följer forskningsprocessen och har som syfte att stödja dig allt från din projektidé och vidare till ett färdigt fördjupningsarbete. Du kommer alltså att läsa det mesta av kursen på egen hand, men träffa lärare och kursare på distans vid 4 tillfällen:

    1. 6 september, kl. 08.30 – 7 september, kl. 16.00
    2. 23 oktober – 24 oktober (tider meddelas senare)
    3. 7 februari – 8 februari (tider meddelas senare)
    4. 22 maj - 23 maj (tider meddelas senare)

    Kursträffarna sker via Zoom, räkna med schema fulla dagar. Som förberedelse vill vi att du ska:

    1) Ladda ner Zoom-klienten/appen. Med Zoom-appen får man tillgång till fler funktioner i Zoom, funktioner som vi kommer att använda. Därför är det viktigt att du laddat ner den innan första kurstillfället! Här finns information om Zoom: https://www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/it-tjanster/zoom/
     

    2) Skaffa dig ett headset (hörlurar med mikrofon) till kursträffarna. Headset förbättrar ljudkvalitén väsentligt och förebygger ljudproblem som rundgång, störande ljud mm.
     

    3) Använd ett stabilt bredband.

    Du hittar allt du behöver för kursen på lärplattformen Canvas. Där kan du även kommunicera med din lärare och dina kursare.

  • Kursträff 1

    Första kursträffen innehåller seminarier där var och en får berätta om sina projektidéer och planering för detta arbete. Före denna första träff ska ni förbereda en power point presentation på 10 minuter om er projektidé. Förbered även frågor som ni vill diskutera. Vi förutsätter att ni alla deltar i diskussionen kring kollegornas projekt så att ni på så sätt lär av varandra. Det kan även framöver vara bra att ni kan bolla frågor mellan varandra och då är det viktigt att känna till varandras projekt.

    Utöver seminarier ges också information om etik i forskning. Resten av första kursträffen är planerad för kvantitativa respektive kvalitativa metodfördjupande seminarier. Dessutom ges också tillfälle att förkovra sig i referenshanteringsprogrammet Zotero. Vi uppmanar er att använda Zotero till ert arbete med uppsatsen eftersom manuell referenshantering både är osäkert och mycket tidsödande.

    Innan undervisningstillfället i Zotero ska du installera Zotero 6 och Zotero Connector. Det finns på den här sidan: https://www.zotero.org/download/.

    Zotero 6 är en liten applikation som du installerar på din dator (sidan känner av vad du har för system och ger automatiskt rätt version). Zotero Connector är ett tillägg i din webbläsare och för att det ska fungera allra bäst rekommenderas Chrome eller Firefox. Du kan också skapa ett konto i Zotero, men det är inte absolut nödvändigt för att kunna använda programmet. På undervisningen går vi igenom hur du skaffar ett konto och vad det används till.

Ny vid Umeå universitet

  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

  • Beställ ditt UMU-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om UMU-kortet på en gång

  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.

    IT-tjänster – här kommer du igång

  • Ta hjälp av en studievägledare

    Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.

    Studievägledningen hjälper dig hitta rätt

  • Bibliotekets tjänster

    Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.

    Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans

  • Fråga Infocenter om något krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig med dina frågor.

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)