Förvärvade tal- språk- och sväljstörningar 2, 9 hp
Engelskt namn: Acquired speech-, language- and swallowingdisorders 2
Denna kursplan gäller: 2018-01-15
och tillsvidare
Kurskod: 3LO067
Högskolepoäng: 9
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Logopedi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Logopedi
Beslutad av: Programrådet för logopedprogrammet (PRLP), 2017-11-29
Innehåll
Kurserna Förvärvade tal- språk och sväljstörningar 1 och 2 innebär en fördjupning och tillämpning av kunskaper förvärvade inom ämnesområdena lingvistik, psykologi, medicin och logopedi och skall utveckla studentens förmåga att integrera och använda dessa i teori och i senare klinisk tillämpning.
I del 2 beaktas kunskaper och färdigheter som behövs för att kunna diagnostisera och differentialdiagnostisera olika typer av förvärvade neuromotoriska talstörningar och sväljningssvårigheter hos vuxna, samt hur dessa skall undersökas och behandlas ur ett logopediskt perspektiv.
Förväntade studieresultat
Kunskap och förståelse Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
• självständigt och noggrant redogöra för symtom vid olika typer av dysartri och talapraxi • självständigt kunna differentialdiagnostisera mellan afasi, dysartri och talapraxi • beskriva den normala sväljningens fysiologi • översiktligt redogöra för rehabiliterande åtgärder i den preorala fasen, dietistisk rehabilitering samt alternativa nutritionsvägar • översiktligt beskriva förskrivningsprocessen för en person med hjälpmedelsbehov • ge exempel på olika hjälpmedel som kan användas vid förvärvade neuromotoriska talstörningar
Färdighet och förmåga Efter genomgången kurs skall studenten inom ramen för undervisningssituationen visa förmåga att:
• utifrån teori och symtom kunna differentialdiagnostisera mellan olika typer av dysartri och relatera störningen till bakomliggande sjukdomstillstånd • argumentera för hur man kan kartlägga och bedöma talmotoriska funktioner och kommunikativ förmåga utifrån ICF-perspektiv, samt ge exempel på lämpliga bedömningsmaterial utifrån patientens problematik och situation • identifiera och beskriva symtom och effekter av olika typer av dysartri • självständigt redogöra för avvikelser i sväljningens olika faser samt hur dessa undersöks och diagnostiseras hos vuxna • beskriva och motivera innehållet i de olika delarna i en klinisk logopedisk sväljbedömning • ge exempel på adekvata frågeställningar för olika typer av instrumentell bedömning av sväljningen samt beskriva logopedens roll vid dessa • prioritera och motivera olika typer av intervention vid neuromotoriska talstörningar och sväljstörningar • sätta upp behandlingsmål och exemplifiera hur de kan utvärderas • avgöra vilken typ av råd, information respektive instruktion som skall ges till patient, närstående eller andra som finns i personens närhet kring åtgärder som kan underlätta kommunikationen, matsituationen eller vid användandet av kommunikationshjälpmedel
Värderingsförmåga och förhållningssätt Efter genomgången kurs skall studenten visa förmåga att:
• visa insikt och förståelse för individers och närståendes situation i samband med olika typer av förvärvade talstörningar • självständigt söka och kritiskt värdera vetenskaplig evidens och information inom området • i gruppen diskutera förhållningssätt och etiska aspekter vid grava tal- och sväljsvårigheter • identifiera sitt behov av ytterligare kunskaper inom området • se logopedens roll i förhållande till andra yrkesprofessioner runt patienten
Behörighetskrav
Godkända kurser i logopedprogrammets termin 1-3 samt genomgångna kurser i termin 4 eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Undervisningen ges i form av föreläsningar, case, aktivitet på nätbaserad lärplattform, workshops och kliniska seminarier. Alla kursmoment utom föreläsningar förutsätter aktiv medverkan.
Examination
Kursen examineras i form av skriftligt prov, aktivitet på nätbaserad lärplattform, gruppövningar samt seminarier. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när samtliga examinerande uppgifter är godkända. Omtentamen anordnas tidigast 10 arbetsdagar efter att resultatet från första tentamenstillfället meddelats och senast tre månader efter ordinarie prov. Den som har underkänts två gånger i prov har rätt att hos programrådet begära annan examinator att bestämma betyg. I övrigt hänvisas till utbildningsplan för logopedprogrammet.
Övriga föreskrifter
Kursen ges inom logopedprogrammet.
Litteratur
Giltig från:
2018 vecka 3
Obligatorisk
Hartelius Lena Dysartri - bedömning och intervention : vid förvärvade neurologiska talstörningar hos vuxna 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 246 s. : ISBN: 9789144110691 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Svensson P Dysfagi: Utredning och behandling vid sväljsvårigheter. Lund: Studentlitteratur : 2010 : Obligatorisk
Artiklar eller annat skriftligt material kan tillkomma enligt anvisningar Logopedi : Obligatorisk
Dysphagia following stroke Daniels Stephanie K., Huckabee Maggie Lee. San Diego : Plural Publishing : 2008. : xv, 362 s. : ISBN: 978-1-59756-196-9 (alk. paper) Se Umeå UB:s söktjänst
Motor speech disorders (Första upplagan) Darley F L, Aronson A E, Brown J R Philadelphia: Saunders : 1975 :
Duffy J R Motor speech disorders: substrates, differential diagnosis, and management. (Andra upplagan). St. Louis, Mo: Elsevier Mosby : 2006 :
Freed D Motor speech disorders: Diagnosis & Treatment. (Andra upplagan) Delmar : 2011 :
Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i teori och praktik. Heister Trygg Boel, Andersson Ida (red.) 3., rev. uppl. : Vällingby : Hjälpmedelsinstitutet; Malmö: Södra regionens kommunikationscentrum (SÖK) : 2009 : 224 s. : ISBN: 978-91-85435-71-5 Se Umeå UB:s söktjänst
Logopedi Hartelius L, Nettelbladt U, Hammarberg B 1. uppl. : Studentlitteratur. ISBN: 978-91-44-038865 : 2007 :
Yorkston Kathryn M. Management of motor speech disorders in children and adults 3. ed. : Austin, Tex. : Pro-Ed : cop. 2010 : xiii, 576 p. : ISBN: 978-1-4164-0434-7 (pbk.) Se Umeå UB:s söktjänst
Management of speech and swallowing disorders in degenerative diseases Yorkston Kathryn M., Miller Robert M., Strand Edythe A. 2. ed. : Austin, Tex : Pro-Ed : 2004 : ix, 267 p. : ISBN: 0-89079-966-0 Se Umeå UB:s söktjänst