"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Forskningsmetodik och psykoterapiforskning för psykoterapeutprogrammet Inriktning mot Specialistpsykolog, 7,5 hp

Engelskt namn: Research Methods and Psychotherapy Research for the Psychotherapy Programme/Specialist psychologist in Psychotherapy

Denna kursplan gäller: 2025-01-13 och tillsvidare

Kurskod: 2PS203

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Psykologi: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för psykologi

Beslutad av: Prefekten, 2017-11-20

Reviderad av: Prefekten, 2024-11-29

Innehåll

Kursen skall ge fördjupande kunskaper om psykoterapiforskning och forskningsmetodik. Evidensbegreppet, randomiserad kontrollerad studie (RCT), praktikbaserad forskning, metaanalys och olika utfallsmått belyses. Psykologiska mätmetoder för utvärdering och uppföljning presenteras och problematiseras och psykometriska grundbegrepp för mätning av utfall inom psykoterapiforskningen introduceras. Forskningsetiska aspekter belyses. Specialistkollegium är integrerat med kursens innehåll och upplägg.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse
* Visa fördjupad kunskap om evidensbegreppets innebörd i klinisk psykologi/psykoterapi
* Visa fördjupad kunskap om vetenskapliga metoder för att etablera och utvärdera evidens för en klinisk
metod
*  Visa förtrogenhet med psykometriska begrepp inom psykoterapiforskningen
*  Visa fördjupad kunskap om forskningsetiska principer

Färdighet och förmåga
* Inhämta kunskap om aktuellt forsknings- och evidensläge för kliniska problem och baserat på detta rekommendera relevanta åtgärder.
* Visa förtrogenhet med olika forskningsdesigner som används vid psykoterapiforskning och hur deras styrkor och svagheter påverkar vilka slutsatser som kan dras.
    
Värderingsförmåga och förhållningssätt

*  Visa förmåga att kritiskt värdera resultat och slutsatser i relation till mätinstruments kvalitet, studiers upplägg och genomförande.
*  Visa förmåga att utifrån befintligt forskningsläge värdera evidens avseende psykologisk behandling/psykoterapi för vanliga kliniska tillstånd.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet (A)
- Psykologexamen (enligt 1982 års studieordning eller senare)
 


Särskild behörighet (B)
- Legitimation som psykolog

-Engelska och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier.

- ha varit yrkesverksam under minst två år (minst halvtid) sedan psykologexamen utfärdats och under dessa två år har tillämpat ett psykoterapeutiskt arbetssätt under handledning av legitimerad psykoterapeut, alternativt specialist i klinisk psykologi, som en del av arbetsuppgifterna

- Den sökande ska uppvisa intyg, från arbetsgivare/ansvarig vårdgivare där det framgår att den sökande under studietiden kommer arbeta minst halvtid med psykoterapeutiska uppgifter. Detta innebär att den sökande ska kunna bedriva klientarbete som genomförs i enlighet med Hälso- och sjukvårdslagen och därmed journalförs. Vid antagningsförfarandet sker en bedömning av den sökandes förutsättningar för att bedriva psykoterapeutiskt arbete parallellt med studierna.

I de fall där den sökande är egenföretagare ska denne intyga att verksamheten varit aktiv i minst 3 år och att man under det senaste året haft klienter i psykoterapeutisk behandling som täcker minst 50 % av en heltid.

Undervisningens upplägg

Kursens undervisning genomförs genom självständiga litteraturstudier med inslag av föreläsningar, seminarier/verkstäder och gruppövningar.

Rätten att erhålla undervisning inklusive handledning gäller endast under den tid som kurstillfället pågår som studenten har registrerats på.

Examination

Examination sker i form av individuella muntliga och skriftliga redovisningar.

Förekomst av examinerande moment anges i schema. All förekommande undervisning kan ge stöd för examination. Beslut om avvikelse från aktuell examinationsform fattas av berörd examinator.

Studerande har rätt till fem examinationstillfällen. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets "Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå". En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om ny examinator ställs till prefekt vid Institutionen för psykologi.

Bestämmelserna i diskrimineringslagen (2008:567) innebär bland annat att lärosätena ska erbjuda möjligheten till anpassad examination eller alternativa examinationsformer. Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.

Litteratur

Giltig från: 2025 vecka 3

Rekommenderad litteratur

Bergin and Garfield's Handbook of Psychotherapy and Behavior Change
Louis G. Castonguay , Wolfgang Lutz , Michael Barkham
Wiley : 2021 :
Obligatorisk

God forskningssed
Reviderad utgåva : Stockholm : Vetenskapsrådet : 2017 : 82 s. :
Fritt tillgänglig via Vetenskapsrådet
ISBN: 978-91-7307-352-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Sundell Knut
Att göra effektutvärderingar
1. uppl. : Stockholm : Gothia : 2012 : 583 s. :
ISBN: 9789172058385
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Finns digitalt pdf https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/dokument-webb/ovrigt/evidensbaserad-praktik-att-gora-effektutvarderingar.pdf

Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare på kursen/momentet