Engelskt namn: Research methods and profession
Denna kursplan gäller: 2023-01-16 och tillsvidare
Kurskod: 6PE288
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Prefekten, 2020-03-04
Reviderad av: Prefekten, 2022-12-21
Kursen utgör en fördjupning av förskollärares professionsutövning på vetenskaplig grund och utifrån beprövad erfarenhet. I kursen behandlas kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder, samt vilken kunskap de olika metodologiska ansatserna kan generera i relation till det förskolepedagogiska området och förskollärares yrkesutövande. Dessutom bearbetas relationen mellan val av problemområde, metod, teoretiskt perspektiv och empiriskt material för planering av en forskningsdesign. Med stöd förskolepedagogisk forskning och utvecklingsarbete bearbetas och diskuteras centrala aspekter på, samt utveckling av, förskollärares professionsutövande.
Kunskap och förståelse
Färdigheter och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Förskollärare som profession (UK) 6 hp, Lärande och undervisning (UK) 7,5 hp, Kunskap, vetenskap, och forskningsmetodik (UK) 7,5 hp, Förskolans uppdrag och arbetssätt 1, 5 hp, Förskolans uppdrag och arbetssätt 2, 10 hp, Utbildningsvetenskap, undervisning och lärande för förskolan (UK) 8 hp, Specialpedagogik för förskolan (UK) 6 hp, Bedömning för lärande (UK) 10hp eller motsvarande.
Undervisningen består av föreläsningar, workshops och seminarier där kursinnehåll introduceras, bearbetas, diskuteras och analyseras.
I kursen ingår obligatoriska inslag som kräver fysisk närvaro på̊ campus och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar, se vidare i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform.
Fysisk närvaro och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på̊ kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform.
Examinationen sker individuellt och i grupp via muntliga presentationer och seminarier, samt via individuella skriftliga inlämningsuppgifter varav en är ett individuellt professionellt ställningstagande.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Betyg för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten av de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan väl godkänd (VG), godkänd (G) eller underkänd (U).
För betyget godkänd (G) krävs att samtliga examinationer bedömts med resultatet godkänd (G). För betyget väl godkänd (VG) krävs dessutom resultatet väl godkänd (VG) på den skriftliga inlämningsuppgift som utgörs av ett individuellt professionellt ställningstagande.
Den som erhållit betyget godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med ordinarie provet.
I de fall en kurs upphört att gälla eller en kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.
Kursen ersätter 6PE261 från och med höstterminen 2020
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.
Bergem Tryggve
Läraren i etikens motljus
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 147 sidor :
Obligatorisk
Läsanvisning: Läsanvisning: s. 122-131. Finns i Filsamling på lärplattformen
Colnerud Gunnel
Teachers and Teaching
Ingår i:
Moral stress in teaching practice
Taylor andamp; Francis (Routledge): SSH Titles : 2015 : 21 : sid. 346-360 :
DOI: 10.1080/13540602.2014.953820
Obligatorisk
Eckeskog Linn
Kommunikation med vårdnadshavare : en professionell kompetens i förskolan
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 154 sidor :
ISBN: 9789144136370
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 6 och 7
Introduktion till samhällsvetenskaplig analys
Hjerm Mikael, Lindgren Simon, Nilsson Marco
2., [utök. och uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2014 : 205 s. :
ISBN: 9789140686121
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Etik i professionellt lärarskap
Irisdotter Sara, Paulin Ann, Grønlien Zetterqvist Kirsten
Tredje upplagan : Malmö : Gleerups : [2021] : 168 sidor :
ISBN: 9789151107158
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Handbok i uppsatsskrivande : för utbildningsvetenskap
Jacobsson Katharina, Skansholm Ann
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 155 sidor :
ISBN: 9789144121970
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Yrkesetik i vardagen : ett fördjupningsmaterial
Stockholm : Lärarförbundet ; Lärarnas riksförbund : 2006 : 12 s. :
Fulltext
Obligatorisk
Löfdahl Annica
Förändrade relationer mellan lärare och föräldrar i förskolan : aspekter av en förändrad lärarprofession
Ingår i:
Pedagogisk forskning i Sverige
Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet : 1996- : 19 : sid. 246-265 :
Fulltext
Obligatorisk
En spirande modell : Examensarbetet som en framgångsfaktor för samverkan universitet och verksamhet - exemplet Spira förskola
Nordlund Marie, Forshäger Kristin, Lundqvist Catarina, Åström Ingela
Luleå : Luleå kommun : 2016 : 44 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:ltu:diva-61564
Obligatorisk
Possible competences to be aimed at in ethics education : Ethical competences highlighted in educational research journals
Osbeck Christina, Franck Olof, Lilja Annika, Sporre Karin
Ingår i:
Journal of Beliefs & Values
2009-2012 : 39 : sid. 195-208 :
DOI: 10.1080/13617672.2018.1450807
Obligatorisk
Råde Anders
Vilka kompetenser beskriver förskollärarstudenter att de erhåller genom examensarbetet?
Oslo : 2019 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-156915
Obligatorisk
Att ställa frågor och söka svar : samarbete för vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
Första upplagan, första tryckningen : [Stockholm] : Skolverket : 2020 : 177 sidor :
Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175593517
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket : 2018 : 20 sidor :
Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327364
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Thurén Torsten
Vetenskapsteori för nybörjare
Upplaga 3 : Stockholm : Liber : [2019] : 203 sidor :
ISBN: 9789147127788
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Metodologi : för studier i, om och med förskolan
Åkerblom Annika, Hellman Anette, Pramling Niklas
Första upplagan : Malmö : Gleerups Utbildning AB : [2020] : 301 sidor :
ISBN: 9789151103167
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Samhällsvetenskapliga metoder
Bryman Alan, Nilsson Björn
Upplaga 3 : Stockholm : Liber : [2018] : 877 sidor :
ISBN: 978-91-47-11206-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Förskollärarens pedagogiska ledarskap
Riddersporre Bim, Stier Jonas
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 136 sidor :
ISBN: 9789144152035
Se Umeå UB:s söktjänst
Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
Patel Runa, Davidson Bo
Femte upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 184 sidor :
ISBN: 9789144126050
Se Umeå UB:s söktjänst