Kan ett framgångsrikt företagande samtidigt vara värdefullt för samhället? Har ett företag ansvar för samhället utöver det till aktieägarna? Kan företag och deras affärsmetoder bidra till lösningen av miljömässiga problem? Finns det en affärsmässig motivering, ett lönsamhetsfall, för att ett företag ska vara proaktivt på miljöområdet och utöva "självreglering" som sträcker sig utöver krav från reglerande myndigheter? Detta är aktuella frågor som berör de flesta företag i vår nutid och frågorna är också huvudfokus för kursen.
Bilden som målas upp under kursen är att lönsamhet och proaktivt miljöarbete är potentiellt kompatibla; det finns gott om exempel på företag som uppfyller båda kriterierna, dvs. de gör frivilliga insatser för miljön samtidigt som de är lönsamma och ger en bra avkastning till investerare. I kursen försöker vi förstå varför det "gröna" företaget uppstår och hur det skiljer sig från andra. När är lönsamhet och proaktivt miljöarbete kompatibla, och hur kan ett företag arbeta för att förena dem? Vi utvecklar en generell ekonomisk-teoretisk ram för att tänka på dessa frågor. Vi spenderar tid att diskutera förhållandet mellan företag och statliga samt icke-statliga organisationer (NGOs) och den roll de spelar för att ge incitament för företag att agera ansvarsfullt.
Gäller endast medborgare utanför EU, ESS och Schweiz.
Anmälningsavgift: 900 kr.
Studieavgift, första inbetalningen: 11 625 kr.
Total studieavgift: 11 625 kr.
Anmälnings- och studieavgifter
Anmälningskod
UMU-23034
Anmälan
Sista anmälningsdag var den
15 april 2024.
Du kan inte längre anmäla dig.